Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Tisdag 4 Mars 2008 - Tokyo

Vancouver - Tokyo 2008-03-04

Den 2/3 tar jag flyget från Vancouver till Los Angeles och vidare till Taipei och till Tokyo. Det är 16 timmars skillnad mellan LA och Taipei och den sträckan innebär 14 timmar på planet, och eftersom jag nu flyger över datumgränsen försvinner en hel dag; jag lämnar USA den andra mars och landar den fjärde.

Ja, Vancouver - Tokyo via LA och Taipei är en korkad väg. Förklaringen är att jag bokade flighten LA - Tokyo, redan i december (stressad, för att få komma in i USA) och Kanada var aldrig del i min vaga plan. Jag såg dock framför mig att jag tog mig ner längs kusten till LA, men det blev inte så heller, tiden bara rann iväg, och mina 90 VWP-dagar för USA är över 7/3. Jag har försökt ändra flighten men edreams.com som jag köpte biljetten via tycker inte om att prata med folk. Det går faktiskt inte att ringa dem. Så, undvik edreams.com. Det är ett helvete om man vill ändra något.

Vissa fixar 90 nya VWP-dagar i USA genom att riva ut VWP-kortet ur passet i Kanada eller Mexiko och återvända till USA, men jag har inte velat leka med detta. Jag har läst om de som lyckats och hört om de som misslyckats, och anser US Immigration eller om det är Homeland Security att du inte lämnat landet i tid, för att du inte lämnat in VWP-kortet vid gränsen, då blir du bannlyst från staterna i fem år eller så (och då kan du inte ens mellanlanda på grund av USA:s regler). För att få 90 nya dagar på korrekt sätt ska man lämna USA, men inte till Kanada eller Mexiko, och sedan återvända, men man kommer att grillas extra när de ser att man gör det.

Jag skulle gärna stanna i Taiwan några dagar också, men, som sagt, jag kunde inte ändra något alls och jag valde att ta flyget som jag hade betalt för. Taiwan har faktiskt snälla regler för besökare (inte alls som Kina som kräver visum).

Det tar ett tag innan jag fattar vilket tåg jag ska ta, var det avgår och vilken biljett jag ska ha, för att ta mig in till Tokyo från Narita Airport. Byter vid Aoto till t-bana och åker till Asakusa. På väg till vandrarhemmet passerar jag genom Kaminarimon-porten, marknadsgatan som följer, och nästa port samt förbi Sensoji-templet, vilket är det största och mest kända templet i Tokyo.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan