Stöd Ukraina

Tonys blogg

Onsdag 18 Oktober 2006 - Sverige

Upp-och-ned-vända-världen

Länge sen förra blogginlägget. Snacka om att det bleeeev en bra sommar. Snacka om att jag fick fel. Men nu undrar man ju nästan vad som händer med klimatet. Nu är det mitten på oktober och det är fortfarande sommar.

Undrar vad som händer?
Kanske kommer man snart hyra ut sin stuga till rika greker som kommer hit och spenderar sina semestrar. Då kan jag köra båtturer med vår gamla 70-talsbåt och bjuda dom på färsk makrill ute på Hortan på dom normalt vindpinade skären utanför Espevik i Varberg. Jag kan hämta dom på Varbergs Kurort. Och dom svältfödda medelhavsborna kommer tycka det är såååååå pittoreskt med en riktig viking som stävar sitt skepp i fädernes spår. "Tänk om vi får se en isbjörn också!?!". Och vi klär ut våra barn i folkdräkt och dom euro-stinna turisterna lägger några mynt i kaffepannan. Tänkbart om det fortsätter så här. Vår viktigaste post blir turistministern. Janne Carlzon eller Lasse Åberg, det är bara att välja...om dom inte köpt svarta barnflickor tidigare i livet vill säga. Då får det bli Björn Borg istället, vårt mest kända varumärke i den stora världen. Som en kollega i branschen en gång tolkade sin rådgivare; "Crazy times calls for crazy people". När framtiden är här är det sent att agera. Bäst att vara på helspänn. Skall nog börja plugga grekiska...
Dela med andra:    

Kommentarer
Roy säger:
Ja, då får vi nog börja tänka om gällande serviceyrken här i landet. Märkligt nog ofta lågstatusjobb med lön som lämnar en del att önska. Att ge nytta, upplevelser och glädje åt andra människor måste väl ändå vara något att högakta?

Tycker ofta att man märker än tydlig kluvenhet gällande turismen i landet. Man vill gärna ha inkomsterna och arbetstillfällena som genereras, men "jag tänker då inte kröka rygg för några rika tyskar"-inställningen genomsyrar tyvärr ofta de samhällen som har potential att lyckas. Eller har jag kanske fel?
Postat 2006-10-19 08:44  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet