Stöd Ukraina

Tazzs blogg

Torsdag 26 Juni 2008 - Grövelsjön

Tredje gången på ett år

Precis hemkomna från en 4-dagarstur i Grövelsjöfjällen. Den här gången med barn o barnbarn o 3 hundar.
Ingen inte tur m vädret men humöret var ändå på topp. Vår dotter m fam o hundar har inte varit på något annat än dagsturer i Sälenfjällen så när det inte regnade njöt dom av vidderna o ensamheten, på 4 dagar mötte vi bara en fam m 2 barn
Vi gick från Sjöstugan till Ryvang där vi tältade vid bäcken och fick en kväll m sol o sällskap av strömstaren fick ta oss genom en del snöpartier ner till Ryvang. Nästa dag vidare till Grötvallsjön fick upp tälten sen från ingenstans började det blåsa o regna så vi kröp in i tälten o sov en middagslur. Lika fort som regnet kom blev det sol igen o vi fick njuta av lite fiske o den vackra omgivningen.Fortsatte nästa dag till Hävlingen för mer fiske (tyvärr fick vi inget den här gången) men vädret var med oss på fm fram till ca 15 .
Packade på oss ryggor o gick vidare mot Särsjöbäcken som vi sa vid vår första tur förra året att här är en fin plats att tälta. Dugg i luften inte så farligt, hann inte tänka tanken klart så öppnade sig himlen det vräkte ner o blåste två steg framåt= 1 framåt .Det var lite kämpigt innan vi kom fram att sätta upp tältet var inget alternativ när vi såg rasstugan snabbt in allihopa. Ryggsäckarna placerades efter att vi packat upp allt vi behövde i vedskjulet. Sågen gick inte att såga med så det verkade bli en kall natt.
Turligt nog är jag gift m en händig man som inte ger sig i första taget , han filade o fixade t den så vi kunde fixa ved o värme.
Vinden ven o regnet öste ner när vi lagade pulvermos o bullens varmkorv. Rasmus äldsta barnbarnet (12)sa att det här var ett äventyr o maten den godaste på länge. Naturupplevelser slår Liseberg o andra nöjen som kostar ibland.
Sov 7 personer o 3 hundar i en stuga för max 3 , allt går.
Midsommarafton dags för sista etappen mot Grövelsjön vaknade av regnet men det försvann innan frukosten var uppäten. Fin tur mot Grövelsjön in i bilar o hem t stugan i Sälen.
Lite midsommarmat o snaps smakade bra sen var vi inte sena i säng.
Nicke o jag gick upp för Högfjällshotellets backe till Hemfjällsstugan o njöt av vår matsäck i Strålande sol på midsommardagen hem via Apotekarstugan o Gammelgården . Dom andra åkte iväg till Lindvallen o simmade efter avslutad Vätternrunda är det dags för Vansbrosimmet(Syskonutmaning).
Ingen blev avskäckt utan dom pratar om var ska vi gå nästa gång. Efter att varit i Grövelsjön 3 gånger på ett år så drar vi oss nog lite längre upp. Tyvärr så lånade Marcus mitt minneskort till mobilen t sin kamera så
korten från vandringen kommer när jag får tillbaka det efter sem
Dela med andra:    

Kommentarer
Anom säger:
Hej Såg ut att ha varit blöt men trevlig vandring, fina bilder
Postat 2008-08-13 22:01  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tredje gången på ett år
15 år sedan
Thailand
16 år sedan
OMBERG APRIL 2008
16 år sedan