Stöd Ukraina

Majawallins blogg

Söndag 28 Januari 2018 - Kapstaden

Top 5 Kapstaden

Hej, i år var 12e gången jag besökte Kapstaden. Ni kanske anser mig tråkig, men trots 12 gånger förvånas jag över all god mat, alla trevliga människor, de billiga priserna och de otroligt mäktiga vyerna! Jag förstår inte hur jag kan säga "wow titta så vackert", trots att jag sett det 12 gånger!

Så här kommer mina top 5 i Kapstaden!

1. Chapmans Peak Drive
Detta är en 9km lång väg längst bergens sida. Högt upp med en utsikt som inte går av för hackor. Den ligger mellan Hout Bay och Noordhoek. När man befinner sig på denna väg, kan du inte förstå vad du ser. Du begriper inte hur vackert det är och man vill bara titta och titta. Det sägs att Chapmans Peak är privatägd, troligen därför du betalar 45 Rand för att få åka hela vägen.
Om du åker innan lunch är ett tips att åka ner till Hout Bays hamn och äta den bästa Fish and chipsen!

2. Lions Head Hike
Ta några timmar och plåga benen uppför Lions Head. Det är ett plus om det är fullmåne. Börja gå runt 18.00 och du är framme lagomt till att öppna en flaska bubbel och titta på solnedgången från 669 m höjd. För det första är det en utmaning att gå uppför. Det är inte alltid promenadstigar och det finns både svåra och enkla vägar. När du väl är uppe kommer du på ena sidan ha själva stan med en fullmåne/måne över sig och på andra sidan kommer du att ha de kända Clifton stränderna, de 12 apostlarna, Taffelberget och en magisk solnedgång.

3. Clifton Beach 1, 2, 3
Gör så här: Besök en affär, köp något att dricka och kanske några av alla smakrika frukter eller lite chips. Packa sedan picnicväskan, gå ut på gatan och ta en "bulle" (förklaring nedan) till en av världens vackraste stränder. Alla är lika vackra och det går att gå emellan dem. Sätt er där det känns bra och sedan njuter ni av en otrolig solnedgång, denna gång på markplan.
En Bulle som vi kallar dem för är en vit van/buss som tar dig mellan Campa Bay och Cape Town. Du går ut på gatan och sträcker upp handen. När Bullen kommer säger du "Clifton". Det är en upplevelse i sig att åka med dessa. 95% är lokalbefolkningen och i vissa är det hög musik och mycket skratt. Det kostar just nu 8 rand oavsett hur långt du vill åka.

4. Waterfront
Detta är ett stort köpcentrum som ligger i en hamn. Det låter kanske inte så märkvärdigt. Köpcentrumet är fint både in och utvändigt och har en atmosfär som får dig att le. När du kliver ut på "baksidan" av Waterfront möts du av både stora och små byggnader med Taffelberget (Table Mountain) som bakgrund. Det finns allt från små shoppar med afrikanska souvenirer till dyra märkesbutiker, båtturer på 10 minuter som visar dig delfinerna i Atlanten och på 30 minuter som tar dig till Robben Island (Där Nelson Mandela satt), uppträdanden, helikopterturer och en smakrik lunch eller middag längst vattnet tillsammans med en och annan säl. Tips på restaurang här är San Marco!

5. Sea Point Promenade
Sea Point är något jag verkligen rekommenderar att bo i om ni åker till Kapstaden. Lugnt och fint område med stort utbud av butiker och restauranger/cafeer. Inte mitt i smeten, men nära till allt. Sea Point och Green Point ligger efter varandra och har en strandpromenad som är väldigt populär alla tider på dygnet. Efter denna ligger ett poolområde som du kan besöka för 23 Rand. Rent och snyggt, lek i barnpoolen, dyk från trampoliner, motionssimma eller bättra på brännan på gräsmattan. Sedan har du "Plattan" som består av 10 korvmojjar med olika delikatesser, cykeluthyrning och ibland dans. Det tar ca 30 minuter att gå denna strandpromenad till Waterfront och på vägen finns aktiviteter och konstverk.

Hoppas ni fått lite tips! Va inte rädd för att fråga!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet