Stöd Ukraina

Youcans blogg

Tisdag 5 Februari 2008 - Nya Zeeland

Tongariro NP - crossing

Det var en kall och blåsig morgon. Det var inget vidare att ge sig ut för att göra frukost. En stund funderade vi på om vi skulle skippa det hela, men nu hade vi ändå kommit så här långt. Dessutom är denna hiking rekommenderad att göra. Vi försökte väcka Israelerna, vilket tog ett bra tag. Tillslut kom vi i alla fall iväg.

Vinden piskade hårt, jag hade märken på benen efter all sand och grus som perforerat mig. Turen är rekommenderad att a mellan 6 och 8 timmar. Vi gjorde den på under 5 timmar. Det blåste så att vi inte kunde stanna någonstans och under vissa partier valde vi att springa för att slippa blåst och kyla. Utsikten var helt otrolig. Det var överväldigande vackert. Turen är utmärkt som "utmanande" och det tungt. Aktiva vulkaner, alpina sjöar och den fantastiska utsikten gjorde det deffinetivt värt mödan. Jag rekommenderar verkligen denna vandring. Efter en lång dag kom vi äntligen fram till raststugan där vi åt vår lunch.

När vi väl passerat raststugan var det nerför helavägen. Vi njöt när vi kom ner i den lummiga grönskan nedanför Tongariro. Väl tillbaka hade Israelerna lämnat en lapp på vår vindruta. De hade inte gett sig i väg på äventyret utan valt att köra vidare i stället. Synd tyckte vi för de missade verkligen en otrolig upplevelse.

Vi körde vidare på kvällen med målet att göra oss av med bilen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet