Stöd Ukraina

Petras blogg

Torsdag 14 Maj 2009 - Sverige

Sydamerika vintern 09-10

Efter många långa år är det äntligen dags för en "riktig" resa. Vaddå riktig, undrar man kanske. Jo, tar man en titt på mitt resealbum upptäcker man snabbt att min värld inte är särskilt stor och om sanningen ska fram gjordes de flesta resorna för länge sedan - innan familjen. De resor jag gjort har sällan varit utanför chartervärlden, om man bortser från från ungdomens resa till Spanien, då jag fick låna mormor och morfars andelslägenhet, eller bröllopsresan till Chicago, där vi hälsade på en kusin till mig. Sedan finns ju alla andra småresor inom Sverige, men de flesta görs på ett par timmar och delar man upp det så, kan man snart räkna åkvägen till jobbet som resa. Nej, när jag menar resa, så är det långt och utanför chartervärldens trygghet.

Och nu - nu ska det äntligen resas!

Biljetterna bokades för en månad sedan och bär av mot Sydamerika och Buenos Aires. Det är egentligen det enda som är riktigt säkert.

Resesällskapet består av min familj - min man Konny och våra två pojkar, som kommer vara nio respektive sex år gamla när vi reser, och våra bästa vänner. De är en familj bestående av mamma från Bolivia, pappa från Argentina, samt deras tre barn (två flickor på fjorton respektive tre år, samt en pojk på nio år).

För tre år sedan var våra vänner hemma i Sydamerika och hälsade på släkten. Då började drömmarna gro om att semestra tillsammans med dem. Allt måste dock passa och jag var mitt i en utbildning och de pengarna fanns inte att uppbringa. Det var dock ungefär då som jag verkligen började spara för att resa. Pengar är väl nästan alltid det som håller en tillbaka och jag har alltid haft svårt för att spara till nöjen. Alltså skapade jag ett eget resekonto hos en bank. Pengarna började dras varje månad och det var inga pengar jag saknade, eftersom de "aldrig syntes" i plånboken.

Min man var inte heller helt övertygad om att en resa för 30000kr plus omkostnader var lämpligt när vi nyligen flyttat till hus. Det finns så många fler hål att stoppa pengarna i då. Han har heller inte haft samma längtan att resa då han gjort två jordenruntresor innan vi träffades, men han hade aldrig varit i Sydamerika.

Resan då... jo, som sagt flyger vi till Buenos Aires, där våra vänner har släkt. Förhoppningsvis kan vi bo hos dem, men det vet vi inte ännu. Vi flyger från Sverige och ska stanna minst en vecka i Argentinas huvudstad. Därifrån bär det av med buss till södra Bolivia, närmare bestämt Tarija. Där vi ska bo hos min väninnas föräldrar.

Vad som kommer hända därefter vet vi inte alls ännu, mer än att vi ska ta bussen tillbaka ner till Buenos Aires och flyga hem igen fem veckor senare. Drömmar och fantasier är dock många. Om någon har varit i dessa områden och vet något som man bara inte får missa, tar jag tacksamt emot tips.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Matfrosseri!!!
14 år sedan
Dagen innan avfärd
14 år sedan
Tosia Bonnadan
14 år sedan
Vännerna har åkt hem
14 år sedan
Barnens Gård
14 år sedan