Stöd Ukraina

Anna11s blogg

Måndag 10 Maj 2010 - Italien

Sicilien

Jag läste en artikel på på Reseguiden om Sicilien om en tjej som flyttade till Sicilien 2004 och som gav olika resetips i Sicilien. Det fick mig att tänka på mina underbara resor till Sicilien. Min upplevelse av Sicilien var också att det var en fantastisk ö att resa till. Min första resa gjorde jag just år 2004. Min stora dröm vara att komma närheten av vulkanen Etna. Jag reste till Sicilien med en vän till mig och vi hade det helt fantasktisk. Vi åkte till Giardini Naxos. Vi bodde på ett mindre hotell mitt i den lilla staden. Ett hotell som låg där låg lite närmare de som bor i staden. Det ligger också en stad högt uppe på ett berg som heter Taormina. Vi tog en buss och åkte upp till Taormina och det var riktiga smala cirkelvägar uppför berget. Vi fick höra att serietecknaren till seriefiguren Bamse hade tänkt just på den staden när Bamse skulle hälsa på sin farmor, så vad det just Taormina som han hade i åtanke. Farmor som och vinkade till Bamse från Taormina. Om ni läst Bamse som barn kan ni tänka vilken smala cirkelvägar man fick åka för komma högt upp på berget för att komma till den lilla staden. Det var en fantastisk fin stad. Det fanns mycket gamla byggnader och konst, en gammal typisk greskisk teater i Taormina och fantastisk utsikt förstås, mysiga butiker, men dyrt.. Det finns mycket att berätta om denna resa. Vi åkte också på en resa till vulkanen Etna. Vi hade tur den här dagen för det var fint väder så vi kunna komma upp på, på 3000 meters höjd. bara 350 meter ifrån den aktiva vulkanen. Vissa dagar kommer man bara upp på 2000 meters höjd. Det är häftigt att vara på den höjden också. Den såg ut som ett månlandskap som man kunde på promenad. Det finns små vägar i månlandskapet. Man kunde se var tidigare utbrott hade varit som det fortfarande kom rök ifrån. Vi var också en båtutflykt till några andra vulkanöar som vulcano, panarea, stromboli. När man kom till Sromboli kunde man känna doften av svavel. Vulkanen på stromboli har mindre utbrott var 20.de minut som man kan se när det började bli mörkt. Man kan då se små explosioner. På både stromboli och Panarea bor det människor året runt. Det tar sig fram på cykel, mopeder och små elbilar. En annan dag tog vi tåget från Giardini Naxos till staden Syracusa. Syracusa är känd för helgonet Lucia och sveriges lucia brukar åka till Syracusa när vi firar lucia. Syracusa var uppbyggd i två delar den gamla och den nya staden. Om man är intresserad av historia och kultur så finns det mycket och se. När vi åkte tillbaka med tåget till Giardini Naxos började det bli mörkt så då kunde man se som en röd smal liten flod på långt håll som lyste. Det var lavaströmen från Etna. Vi var på där i september 2004 och det hade varit ett mindre utbrott på Etna under sommaren 2004. Det var den lavastöm som fortfarande kom från Etna vi såg, men det kom inte i närheten av några byar. Det fantasktiskt att få se det. Vi var där ca två veckor och vi hann med att både bada och sola också. Vi hade härlig och upplevelserik semester.

2007 åkte vi tillbaka till Sicilien fast till en annan del av Sicilien nämligen till Cefalu och Palermo. Cefalu påminde om lite om Taormina. Vi tog bla heldag i Palermo och besökte bl marknaden. Där man kunde hitta det mesta. De var en mycket sevärd stad med kultur och gamla kyrkor, teatrar och historiska byggnader. Vi var också på resa till Aggrigento som är ett arkelogiskt område där det berömda tempeldalen ligger. Det är mycket sevärt om man intresserad av historia och kultur. Vi hann även med att sola och bada i Cefalu och hyra en bil och köra upp i bergen utanför Cefalu. Det var också en häftig upplevelse att köra bil på vägarna uppe i bergen. Vi var på semester i Cefalu ca 2 veckor.

Klicka gärna in på mina bilder på filen nedan så ser ni ett litet axplock från mina Sicilienresor.

http://www.reseguiden.se/minsida/anna11/bilder/italien?sort=latest
Dela med andra:    

Kommentarer
Anna11 säger:
Hej Penta och tack för kommentaren
Sicilien är fin ö och det finns mycket sevärt om man gillar kultur. Både Cefalu och Giardino naxos var trevliga semesterorter på var sitt sätt. Giardini Naxos var en bra utgångspunkt när man skulle åka till Etna, Syracusa och även till när vi åkte på vår ökryssning till de olika vulkanöarna Stromboli m m. På Taormina var det mest jetsetfolk som var där på semester, vi gillade Cefalu bättre. I Cefalu bodde vi i också i gamla staden fast mitt ibland vanligt folk i en enkel lägenhet. Där hörde och såg man kvinnorna som stod på sina balkonger varje morgon och pratade med varandra över balkongerna, hängde tvätt m m. Vi var också såg på Catacomberna fast i Palermo, jag tyckte faktiskt det var lite läskigt att gå där i gångerna. Italien är ett härligt land att åka på semester till. Hoppas ni får en trevlig resa i norra Italien.
Postat 2010-05-11 20:25  Anmäl
Penta säger:
Ciao!
Var på Sicilien 2008 och bodde då i Cefalù i den historiska delen, en helt fantastisk och underbar liten fiskarby med fin badstrand. Om vi åkert ill Sicilien igen så får det bli Cefalù. Förra året 2009 i augusti var vi ånyo på Sicilien, denna gång bodde vi i Recanati i Giardini- Naxos inte så pjåkigt heller men inte fanns det några mysiga gränder i Naxos att gå och strosa i då fick man bege sig upp till Taormina.
Vi var 9 familjemedlemmar med respektive första gången till Cefalù, nu ville barnbarnen med också så nu var vi 12 . Som tur var höll sig alla friska och vädret var onödigt bra, värmebölja på 38 grader. Vi visste att det var fel att åka när det var som varmast men det var inget att göra åt när alla skulle samsas om semestrar m.m. Vi hyrde i varje fall bil och körde både till ETNA (denna gången regnade det inte) och Syrakusa där i mitt tycke Catacomberna var mest sevärt. Till hösten skall vi för ovanlighetens skull göra en bilsemester till norra Italien på 3 veckor med stopp i Cavallino i 14 dagar, skall bli kul.
Postat 2010-05-11 19:15  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mexico, Yucatan
13 år sedan
Sicilien
13 år sedan