Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Lördag 5 April 2008 - Sydkorea

Seoul - Kwangju 2008-04-05

Lång och sen frukost, sedan dags att lämna stan! Jag väljer buss. Jag tar t-banan till Gangbyeon där busstationen Dong Seoul ligger. Jag köper en biljett till Kwangju. I gången från biljettkassan ner till bussarna luktar det konstigt. Det visar sig vara bläckfisk som grillas på stenar på ett hak nere vid bussarna.

Bild: Lämnar Seoul.

De här bussarna går extremt frekvent; var tioende minut avgår en, och det är bara till Kwangju, och det är alltså en resa på 33 mil som avverkas på tre timmar och fyrtio minuter. Bekväma säten, dubbla bara på ena sidan gången, TV och hörlurar. Pris, 25100 won (mindre än $25).

Ganska tråkigt landskap. Inget är grönt än och nästan inga blommor har slagit ut.

Efter två timmar ett kort stopp vid en sorglig men mycket livlig hållplats av typ Eurostop i mitten av ingenting, med ett antal restauranger och affärer. Många bussar, några bilar. Jag köper ett grillspett med kyckling i form av små fiskpinnar.

Solen ser ut som en apelsin när den går ner bakom diset. Anländer Gwangju 20:50. Taxi till ett hotell; har ej bokat i förväg. Det finns ett vandrarhem men det ligger utanför stan. Jag har tänkt bo några nätter där senare.

Käkar middag. Möter en hjälpsam, förfriskad korean, lärare, på stan och vi snackar om Kwangju och Korea.

Jag kollar med ett billigare ställe om de har rum från och med imorgon.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Dirigo
Dirigo säger om Gullnas bild "Tätbebyggelse ...":
Cool bild. Ser overklig ut.
16 april 2009 22:23