Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Måndag 24 Mars 2008 - Söul

Seoul 2008-03-24

Jag vet inte vad jag sökte på men jag råkar hitta info om elektronikmarknaden Yongsan på webben. Det är tydligen Asiens största elektronikmarknad. Enlig Wikipedia finns det kring 5000 elektronikbutiker spridda över 20 bygggnader i Yongsan. Så, jag drar dit.

Mary som driver gästhuset tipsade om att man ska lämna de moderna byggnaderna nära stationen för att hitta de bästa butikerna. Jag går runt i området och hittar också en fyrvåningsbyggnad som bara har butiker med pc-utrustning. Det liknar inget som jag sett tidigare. När jag säger butiker menar jag skrubbar vägg-i-vägg korridorer. Varje våning har ett antal långa korridorer och totalt på varje våning finns säg 150 små butiker. Här säljs moderkort, hårddiskar, minnesmoduler, grafikkort, chassin, möss, tangentbord, platta skärmar, laptops osv.

Jag har funderat på en backup för min laptop och jag hittar en memorystick, LG XStick, på 4GB för 17000 won; det motsvarar 92 kronor.

Jag letar mig tillbaka till stationsområdet. och hittar en upphöjd tunnel mellan två byggnader. Ett par hemlösa är igång med att tejpa upp skydd av kartong för natten i gången. Det är den typen av ställe som inte används på natten och är inomhus om än inte uppvärmt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
16 år sedan
Tallinn 2008-05-15
16 år sedan
Pirita 2008-05-14
16 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
16 år sedan
Narva 2008-05-12
16 år sedan