Stöd Ukraina

Crazyreds blogg

Söndag 22 September 2013 - Kalifornien

Roadtrip 2013 - Kalifornien - Nevada

Mill Valley - Muir Woods
Känns oerhört sorgligt att skriva denna sista uppdatering. Måste vi verkligen åka hem imorgon?? Vi checkade in på vårt hotell något sent pga förlängd morgon i Tahoe slängde in väskorna på rummet och styrde sen kosan mot Muir Woods. Vi ville båda hinna med att se Redwood träd innan vi åkte hem men eftersom vi inte hann svänga in mot dem när vi åkte från San Francisco beslöt vi att ta den lilla park som finn här norr om SF. Träden är grymt häftiga... man fattar inte riktigt hur stora de är förrän man står där vi rötterna och glor upp upp upp upp... det jag inte visste sen innan dock var att de växer lite som i klunga och att de grenar sig en bit upp på stammen... efter en timmes promenade med nackarna i väldigt onaturlig ställning började man vänja sig vid storleken och tänkte att jamen den här är ju inte så stor... Jodå... de ÄR jättestora hela tiden faktiskt. Kul att ha sett även om jag hellre sett dem i ett mer naturligt habitat. Efter trädspanandet åkte vill tillbaka till Hotellet som bjöd på vin från området och ostbricka så vi satt i solen framför sjön och varvade ner riktigt bra. Nu är klockan 23.30 snart och vi har packat färdigt. I vanlig ordning har jag inte en aning om hur jag fått ner allt i väsken men instängt är det och imorgon bär det av hemåt efter en fantastisk resa som jag aldrig kommer glömma och ofta kommer plocka fram ur minnet och njuta av.

Lake Tahoe
Om vi trivdes i Mammoth vet jag inte hur jag ska beskriva South Lake Tahoe.... U N D E R B A R T. Vi bodde på Basecamp hotell som var så himla bra. Det är ganska enkelt, men ändå inte. Ser inte så mycket ut för världen men oj vad de levererar. De har lyckats skapa ett helthetskoncept som är så fantastiskt bra, massor av värme, humor och kärlek till området som smittar av sig direkt. På rummet hade vi en väldigt rolig karta över området, sköna tavlor som drev med alla hurtbullar/naturtomtar (som är de gäster de vill ha) en överlevnadsbok istället för bibel och tom duschkrämer och shampoo som var framtagna enkom för hotellet med små roliga budskap. Deras högsta önskan är att gästerna är ute hela dagarna och åker skidor, vandrar, cyklar, paddlar eller liknande och sen kommer tillbaka på kvällen och dricken en öl och berättar om sina upplevelser för de andra gästerna och det fungar precis så! Vi hade många roliga samtal med olika människor som alla gav tips och bjöd på sina misstag och roliga upplevelser. Första dagen körde vi en minihike, vi hade läst att den skulle ta en timme men den tog en kvart så det blev lite tossigt. Vi bokade ridning och så åkte vi till några utsiktsplatser samt försökte kolla om det gick att paddla någonstans men det var så himla blåsigt att det inte var möjligt. På lördagen vaknade vi upp till regn och mera blåst så ranchen ringde och ställde in vår ritt. Perfekt tänkte vi då kan vi bränna ut till den hike vi ville testa men inte trodde vi skulle hinna som hotellpersonalen tipsat om. Glada i hågen kastade vi oss in i bilen och åkte för att bunkra upp lite nödvändigheter... Vi kommer fram till ett ganska trist väder men ger oss morskt ut ändå. Att tempen i bilen stog på 38 F skulle inte stoppa oss man blir ju varm av att gå??!! Efter ungefär 10 minuter öppnar sig himlen rejält och det blåser friskt.. ingen fara på taket vi traskar på... sedan möter vi några små grupper med ungefär fem minuters mellanrum som alla säger. Don't do it! Are you sure you wanna keep going this way? och wow it's nasty out there... ehhh.... okej... något mer modfällda knatar vi vidare men det dröjer inte så länge innan saker och ting börjar läcka,.. de strumpor jag använde som vantar dryper och mina byxor ser mer ut som ett par välsittande leggings än ett par lösa vandrarbyxor... Sen kom haglet... och blixten och ÅSKAN... då vände tom de två idioterna (vi alltså) tillbaka. Men det måste ju bara betyda att vi helt enkelt är tvungna att åka tillbaka för vi har inte gett upp Lake Aloha! Vi sköt lite på tillbaka resan mot San Francisco så att vi kunde rida en timme på söndagsmorgonen, vi vaknade upp till vita bergstoppar och frisk men något varmare luft så det var en härlig western ritt på fin fina hästar och en väldigt glad tjej som sen begav sig mot Mill Valley och sista natten innan hemfärd.

Yosemite
Vi undrade lite hur man egentligen sa detta innan vi åkte och hittade sen den här länken och höll på att garva ihjäl oss

http://youtu.be/VCpBjczxt7I

Själva naturreservatet eller parken eller vad det nu blir är rätt stor och vi hade tur som var där rätt årstid och därför kunde ta oss igenom Tioga Pass som skär rakt igenom. Bergen är magiska med Half Dome i spetsen, fåglarna är fantastiska och vattenfallen är.. helt uttorkade... kom någon liten blomspruteskvätt då och då från Bridalveil falls så det var lite snopet men det ger sig nog så fort det kommer lite regn och snö så till våren är det nog också underbart! Vi såg inga björnar men sprang på en väldigt närgången hjort som var söt men hade lite för stora horn för att komma så nära.. jag ville bara ta en bild inte hångla med den. De hade också ett väldigt trevligt museum med historien hur indianerna blivit bortjagade av den vita gruvjobbarna samt vilka djur och bergarter man kunde hitta samt hur området blev till från the big bang via istiden till idag i princip. Vi blev väldigt bekanta med Steller's jay här som kom att följa oss under flera dagar, inte samma fågel då såklart.

Mammoth Lakes
Att åka från -86 meter till närmare +2500 m det känns i öronen och märks på packningen. Chipspåsen har vi fortfarande inte vågat öppna trots att den sjunkit tillbaka lite nu, det känns som att det skulle kunna bli ett rejält chipsregn om man öppnade den. Hotellt vi bodde på var helt okej inte precis nytt men välskött och någorlunda renoverade badrum. Men personalen på detta ställe. Vilka sköna människor, all personal vi hade att göra med var faktiskt overkligt trevliga både på restauranger, hotellet, butiker. Finns rätt fina berg man skulle vilja se snöklädda och utforska med ett par skidor kan man ju lugnt säga. J fick ett drömskt drag i ögonen så fort vi var utomhus. Hit åker vi väldigt gärna tillbaka.

Death Valley
Efter LV åkte vi till Mammoth Lake via Death Valley... det är inte bara svalt där om vi säger så. Den högsta temperaturen vi såg var 106 grader, det var precis innan vi blev tvungna att stanna pga ett vägarbete. Att sitta i bilen eller stå utanför när solen står mitt i skallen på en är inte helt bekvämt, varför valde vi en svart bil för?? Sen är det inte så himla roligt heller att bara stå och glo på ja vi hade inte en susning. Men lite roligt var resan utöver stoppet. Höjdpunkterna var återigen djur. Vi såg vildhästar och en så skön ödla att jag ville hoppa hur och springa efter och ta med den hem. Men J vill tydligen inte ha några husdjur. *tråkmåns* Vi körde en sträcka som inte var särskilt många miles men som lyckades ha inte mindre än sju olika varningsskyltar för saker man kanske inte tänker sig tillsammans och på så kort tid. Häst, Ko, Rådjur, Hjort, Stenbock(?) Lastbil och Flygplan... ehh det är rätt platt och torrt här men vägarna är kringliga som sjutton så snälla om det kommer ett plan kan ni välja att landa utanför vägen då?? Ett parti hade även en varning om att man de närmsta 20 miles'en skulle stänga av AC och fläktar pga den stora risken att bilen kokar i värmen annars, inga svenska sommartemperaturer där inte. Coolt att ha åkt 86 meter under havsytan också.

Las Vegas
Som de flesta säger så var det mindre än vi trodde... staden alltså.. Hotellen var sjukt stora och The Venetian som vi bodde på var väldigt fint och väldigt mycket som en jäkla labyrint. Vi lyckades aldrig ta oss ut på mindre än 20 minuter trots att vi frågade folk om utgången flera gånger. Ska man ha ett hotell som har en "social yta" stor som fyra IKEA kungens kurva så kanske man kan kosta på sig lite fler skyltar. Vi var nästan gråtfärdiga första dagen när vi skulle försöka ta oss ut. Men vi har nog sett ganska mycket av Venedig i alla fall. Det är ganska magiskt vad de lägger ner resurser på dessa hotell. Ett hotell har ju byggt upp en skyline av New York tex.. Empire state, Crysler alles... helsnurrigt och Eiffeltornet och ja det är helt galet faktiskt. Det märkligaste med Vegas var dock att det var svårt att äta där kvällstid. De flesta restaurangerna stängde 20-21 det hade vi nog aldrig gissat. Visst finns det slabbiga food courts som har öppet dygnet runt men det är ju inte alltid vad man är sugen på och dygnet där vrids ju totalt. Förutom att gå vilse tiotusen gånger på hotellen hann vi även med en del spel och gratis öl samt ett stand up comedy gig. Det var kul men det var rätt skönt att åka därifrån faktiskt. kan ju ha något att göra med totalt 10 timmars sömn på 2 dygn. Vi avslutade vår trip där med att flyga över Grand Canyon. (Helikopter var omöjligt att få tag på tyvärr pga veckan innans oväder) Nästa destination - Mammoth Lake och Yosemite.

Beverly Hills - Hollywood
Vi hade bokat Beverly Hilton för våra två nätter i Bevvan och det var ju riktigt tjusigt får jag säga. Men det är klart duger det åt stjärnorna så ska det väl duga åt oss två. :) Vi öppnade med en promenad längst Rodeo Drive och jag kan ju säga att är man inte god för en sisådär 5-600 miljoner så sticker man ut som kusinen från landet på den gatan. Kan tänka mig att rikingarna roar sig med "spot the tourist" där och har rätt roligt. Man kan klä sig hur stylish som helst men det lyser verkligen om en att man inte har det där som "de" har, bara smyckena de bär kostar väl som tre lägenheter på Bondegatan, det är rätt sjukt faktiskt allra helst när man tidigare traskat genom venice beach. Vi passade även på att åka till Hollywood och det var inte heller som man trott. Vi hade inte alls fattat att dessa stjärnor går på flera gator kors och tvärs utan vi trodde att det var en gata man knallade på. Chinese Theatre och handavtrycken kändes pyttelitet, det hade vi nog trott skulle vara en mycket större yta. På kvällen åkte vi upp till Griffith Observatory och tittade på solnedgången men framförallt i teleskop vi fick inte bara se månen utan Saturnus också, jäklar vad coolt det var! Dessutom kom två kolibris och hade show vilket var väldigt roligt! Dag två spenderade vi på Universal Studios Hollywood. Väldigt väldigt väldigt roligt. Inte så många roliga bergochdalbanor som jag hoppats på men väldigt häftiga 3D shower och alla kulisser och movie sets... ångrar att jag gav upp Desperate Housewives så fort för jag hade nog känt igen mig på Wisteria lane annars. Men jag fick träffa Hajen från Jaws och King Kong och vart utsatt för både störtfloder och jordbävningar. Mycket effektfullt men nu är det dags att bege sig till Sin City!

Marina del Rey - Venice - Santa Monica
Vi bodde i MDR och det var väldigt lugnt fint och trevligt med stora båthamnar med ännu större båtar, inga passader där inte... Vi åt på ett jättmysigt ställe vid kajen så jag fick ÄNTLIGEN min cobbsallad.
Venice var inte alls som vi trott. De sa att man inte skulle vara där efter 18 men vi kände nästan att det var läskigt att vara där på förmiddagen också. Knark,Klotter, Kaos är det som beskriver det hela bäst. Man blir påflugen mest hela tiden av folk som vill sälja allt möjligt och de ger sig ju inte. En snubbe följde med oss flera kvarter och jag kände nästan att nä men jag piper iväg åt andra hållet snart men nää kan ju inte lämna min skånk heller så körde äkta tantkör istället med HÅRT grepp om handväskan och glirande blickar åt alla skummisar. Att sen åka typ 4 minuter i bil och hamna i Santa Monica var ju rätt märkligt. Flådigt, Fräscht och familjärt! Mysiga stränder och piren som är dead end för Route 66 var hur soft som helst att flanera på.

Next stop 90210

Highway 1 & Catalina Island

Nu har vi varit utan wifi ett bra tag så passar på att skriva lite nu när vi har det på rummet igen. Vi har nu kommit till Marina del Rey där vi även ska spana in Santa Monica och Venice beach. Men vi börjar från början.

Vägen mellan San Francisco och Monterey var tämligen händelselös förutom att vi stannade på en outlet i Gilroy. Inte någon "Sara Outlet" men att komma därifrån utan påsar är ju naturligtvis helt omöjligt. Riktigt roligt att det verkligen luktar enormt mycket vitlök i staden, hungern satte in direkt.

Vi bodde i Monterey på ett beach hotel som var sådär... läget fantastiskt men rummen lite ruffiga från miljoner strandgäster. På morgonen när vi skulle åka så såg vi dock en flock delfiner skutta runt väldigt nära stranden så det var mysigt.

Highway 1 är jättefint och har superfina vyer självklart men både jag och Jonas sa att ja det är ju fint men det var ju coolare på Mallis och Zante så tror kanske att det är lite mer spännande för amerikaner än för oss europeer som slingrat oss fram med hjärtat i halsgropen på läskiga serpentinvägar både fem och tio gånger förut.

Djurlivet däremot slår ju europa med hästlängder. Att på så nära håll få se både örnar, pelikaner, delfiner och sjöelefanter... dessa sjöelefanter.. ha ha ha helt underbara!!! Några andra liter mer förvånande djur vi åkte förbi längs vägen var. Zebror (?) Lamor och strutsar.

Efter en natt på mysiga hotellet Westin med storslagen stadsvy åkte vi över till Catalina Island. Där hade vi lätt kunna stanna några nätter till. Vi klev i princip av båten och direkt i plurret för att snorkla vilket man gjorde mitt i stan nästan. Många och VÄLDIGT stora fiskar hade de men vi såg kanske bara en 5-6 olika sorter. Det blev väldigt djupt snabbt så snorkelytan blev inte så jättestor. Glasbottenbåtar matar fiskarna så när de ser en människa tror de att de ska få mat, lite lätt stress när man simmat ungefär fyra simtag och kikar lite bakom ryggen och inser att HOLY CAMEL jag har ungefär 70 galet godissugna firrar på ca 40-50 cm i hasorna... *gulp*

Efter snorklingen gick vi runt på stan och mös i det väldigt pittoreska kvarteren. Middag intogs på en hamnkrog som var fenomenal! Dag två var det upp och försöka bli av med hjärtat som placerat sig i halsgropen då Dum-Sara som är så snabla kaxig i soffan med paddan i hand bokat en Zipline tur till oss. Jahaaa var ju inte höjdrädd i soffan?? Nää men lite skillnad att slänga sig ut för en plattform med en liten jäkla vajer... jag lovar den var typ tunn som spagetti.. nåja kanske inte och efter 3 av 5 då tyckte till och med jag att det var roligt! Märkligt nog var det den med allra högst hastighet som fick över mig på "gilla sidan" konstigt va? Den sista vågade jag tom släppa ena handen och glida lite i sidled och vinka till gruppens stora förtjusninig. De hade haft rätt roligt åt mig de tre första kan jag ju säga.

Nää nu ska här ut på matjakt. I morgon ska vi kliva upp några pinnhåll då det blir lyxhotell i fyra dagar.

Hoppas allt är bra hemma!

San Francisco 6-7 september
Två dagar i SanFran avklarade och de har varit helt underbara. När vi kom fram till hotellet så beslöt vi oss för att ge oss ut på stan direkt. Vi såg en gata som ledde hela vägen ner till vattnet och gick glada i hågen ditåt. Göta petter vad det var mycket längre än vi trott men det är väl tur att man är Svensk och van att promenera, (läs envis som en blå gris) vi kom fram lagom varma och törstiga till Fishermans Wharf och turistiga som vi är valde vi en Appelbees som vårt första vattenhål, väldig originellt men med en väldigt bra uteservering på tredje våningen med utsikt över vattnet och Golden Gate.

Efter välbehövlig törtssläckare tog vi oss ner till Pier 33 för att checka vart vi skulle hoppa på båten morgonen efter och sen vidare till Financial district, nu börjar vi bli smått hungriga och inser att vi är på helt fel plats, allt är stängt eftersom klockan hunnit bli 20, knat knat knat och ingen tur så det slutade med att vi hann ända hem till hotellet och åt där.

Dag 2 startar vi tidigt (jag har fått hela 3 timmars sömn) för att ta 9 båten till Alcatraz. Vi tänkte att vi tar en frulle på vägen.. he he think again airheads.. inget ställe öppnade förrän kl. 9 en lördag så det blev till att äta på båten över som tacksamt nog hade lite grejer. Tror vi är lite färgade av alltid-öppet-nyc och får skärpa till oss om vi inte ska börja gnaga på varann innan resan är över.

Alcatraz var intressant och med många häftiga vyer, men inte alls så ovälkomnande och kargt som man inbillat sig från böcker och filmer. Att det bott rätt många familjer där som hade anställning på fängelset hade jag aldrig hört och det var superfina vyer över broarna och staden.

På vägen tillbaka fick vi ser Americas Cup båtarna på nära håll då de höll på att värma upp. My god vad fort de åker säger jag bara.

Väl i land gick vi till Americas Cup området som har barer, restauranger och butiker och framförallt massor av skärmar som visar tävlingen på nära håll. Eftersom det var den första tävlingen gick båda båtarna ut hårt och det var många nervpirrande och andan i halsen moments. Ja och så en plumsning på en i Team USA, den som tror att detta inte är en "sport" får allt tänka om. Tänk dig själv att rusa från en ponton till en annan på blött underlag när båten forsar fram i 40 knop. Målgången är precis vid kajen så alla rusar till kanten för att "ta emot båtarna" och man får en riktigt bra överblick av båtarna. Enda besvikelsen är det fula kläderna de sålde. Både hade vi nog tänkt shoppa loss ordentligt men nää det var inte mycket att hänga i julgranen precis.

Kvällen bestod sen av två riktigtiga höjdpunkter. Drink på Top of the Mark med fantastiskt utsikt över staden och en Milkshake i världsklass på Lori's diner. OMG jag ville typ gifta mig med den, bästa shaken jag druckit någonsin och det vill inte säga lite.

En sista notis.. dessa backar... seriöst det känns som att gå i svart alppist ibland. Visst man har sett bilder och filmer och fattat att långa branta backar men jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat förstå att de är SÅ branta.. tur att vi bor högst upp så vi verkligen får lära känna dem ordentligt.

Nej dags att ge sig ut på stan för sista dagen i SanFran.

Ha det gott!!

Den långa resan
Sitter på Arlanda och väntar på första flighten av två denna dag. Det började med lite krångel då maskinen vi skulle ta ur boardingkort och väsktaggar så Skånken höll bara på att få åka till CPH. Snacka snopet det hade varit. Lakrits bunkrat och dollars kirrade. Så nu har jag alla favvomän med mig. ;)

Vi hörs!

http://www.reseguiden.se/minsida/crazyred/bilder

Snart bär det av
Då sitter vi på Arlanda och vä

På Fredag bär det äntligen av! 18 härliga dagar på västkusten är inplanerade.

Rutten ser ut såhär i dagsläget:

06-08 september San Francisco

09 september Gilroy outlet samt Monteray

10 september Highway 1 neråt en bit (ej beslutat ännu)

11 september Highway 1 fortsatt ner mot Santa Monica

12-13 september Catalina Island

14-15 september Beverly Hills eller Los Angeles

16-17 september Las Vegas

18 sepember Grand Canyon och Death Valley

19 september Death Valley eller Yosemite (beroende på branden)

20-21 september Lake Tahoe

22 september Muir woods

23 september Hemresa från San Francisco

Hoppas hinna uppdatera några dagar i veckan under resans gång!

To be continued....
Dela med andra:    

Kommentarer
Rolf50 säger:
Härlig berättelse.
Postat 2014-03-23 10:22  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet