Stöd Ukraina

Sussibus blogg

Lördag 30 December 2006

Resplaner

Nu har vi börjat planeringe av den stora tågluffen 2007. Eftersom jag 2004 var på en tre veckors luff i västra Europa tillsammans med en tjejkompis så har jag lite erfarenhet och förhoppningsvis kan vi undvika de vanligaste fällorna: För mycket packning, dålig planering osv.
Framförallt ska den dåliga planeringen undvikas genom att jag har införskaffat Lonely Planets guidebok om östra europa. Förra luffen var lite lagom spontan och den enda planeringen som vi hade gjort var att vi hade bokat flyg och kryssat för måste-städer samt inhandlat ett tågluff- pass. Vi hade ingen som helst guidebok med oss. Vilket ledde till väldigt stora problem när vi till exempel skulle hitta ett vandrarhem mitt i natten i Marseille på knagglig franska.

Även om jag nu förespråkar planering så vill jag ha plats för spontanitet, men bara lite lagom. Kanske att jag har blivit äldre, men när klockan är 18 på kvällen vill jag veta var jag ska sova inkommande natt.

I varje fall har vi bestämt oss för at starta i Tjeckien (med flyg till Prag), Slovakien, Ungern, Rumänien, Serbien, Bosnien och avsluta med en veckas slappande i Kroatien. Det är den preliminära planen. Men när vi sökte på flygbiljetter visade det sig att att det är dyrt att flyga till Kroatien, det billigaste vi hittade var från 3000 kr per person/ enkel väg. Men det var bara vid den första sökningen så förhoppningsvis ska det gå att hitta något billigare.

Det är i varje fall otroligt roligt att planera en längre resa!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Läs om min resa
15 år sedan
Blogg
15 år sedan
Stress
16 år sedan
Vår i luften
16 år sedan
Dublin
16 år sedan