Stöd Ukraina

Melker2004s blogg

Onsdag 31 Juli 2019 - Ukraina

Planering inför resan

Lite drygt en månad kvar och det är dags att kolla alla handlingar som ska med. Först, vilka länder ska vi glida igenom, och vad krävs i varje land. Polen, Ukraina, Moldavien, Rumänien, Serbien, Montenegro och så småningom Albanien. Jag kliver in på bilresaieuropa.se och klickar fram Ukrainas trafikregler. Noterar bilens registreringsdokument, den blåa delen, körkort, och Internationellt körkort samt grönt kort. För Moldavien gäller samma regler och dokument. För övriga länder vi ska köra i, så gäller mindre antal dokument som krävs. Du kollar varje land på denna blogg.
OK, nu har jag koll på vilka dokument som ska med, nu är det bara att beställa. Börjar med att kolla passen. Jodå, de går ut 2021, så de är OK. Registreringsbeviset ligger redan i bilen. Körkortet finns på plats i plånboken. Internationellt körkort beställer jag på http://shop.motorvärlden.se och beställer till en kostnad av 330 sek. Det gröna kort, jag ringer mitt försäkringsbolag, som tar den beställningen och skickar det till mig. Jag har även en assistansförsäkring, och har kollat att den verkligen gäller där vi kör. Vår gäller i alla länder som är med i gröntkort-avtalet. Och det är de länder jag har räknat upp här ovan. Allt klart, nu gäller det att planera lite. När vi ska köra in till både Ukraina och Moldavien gäller det att ha boende klart, och helst även betalt. Så det får bli kommande uppgift, att planera och veta när vi ska bo, och framförallt var vi ska bo. Det är en spännande del av resan.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet