Stöd Ukraina

Youcans blogg

Måndag 1 September 2008 - Göteborg
Resealbum: La Réunion

Planerar inför la Rèunion!

Sitter här och planerar höstens efterlängtade resa till Réunion!

Detta är en fransk ö och departement i Indiska oceanen, belägen ca 800 km öster om Madagaskar. Tillsammans med öarna Mauritius och Rodrigues bildar de ögruppen Maskarenerna som blivit uppkallad efter öns upptäckare "amiral Pedro de Mascarenhas".

Naturen på ön är markant dominerad av två vulkaner. Piton de la Fournaise ligger på öns östra sida. Denna vulkan har en höjd på 2611 meter över havet. Den har likheter i sin uppbyggnad med vulkanerna på Hawaii och kallas därför ofta för en "systervulkan". Vulkanen har haft mer än 100 utbrott sedan 1640, och är idag under konstant övervakning. Senaste utbrottet var den 4 oktober 2005. Om jag har lite tur kommer den att ha ett utbrott under min vistelse där, vilket hade varit fantastiskt att få vara med om

Vulkanen Piton des Neiges är den högsta punkten på ön med en höjd på 3 070 meter och ligger nordväst om Piton de la Fournaise. Vi har bestämt att vi skall vandra upp till toppen och njuta av utsikten vilken skall vara helt otroligt fin.

Mitt på Réunion ligger vad som kallas för de tre cirklarna; Mafate, Cilaos och Salazie. Dessa är kratrar som bildats efter tidigare vulkanutbrott. På vulkanernas fjällsidor växer tät skog och längs med öns kust finns odlad mark och städer. Ön skall vara ett riktigt paradis med svajande palmer och ljuvligt klart vatten.

Jag har fått frågan hur jag hittade denna lilla ö? Det är tydligen inget helt vanligt resemål....
Så här ligger det till. En av mina bästa vänner "Amèlie" är tillsammans med en fransman och de bor där under hans AT-tjänst. Jag och min väninna har upplevt många roliga och galna saker ihop, så jag ser fram emot att komma dit och göra lite farligheter. Det blir vulkanvandring, dykning mm och jag kan slå vad om att det kommer hända lite oväntade grejer (för det gör det alltid när vi två träffas). En killkompis beskrev oss som två kontinentalplattor. Ju närmare vi är varandra desto mer aktivitet! Så det är det utlovade, aktiviteter och aktion i mängder. Jag längtar så jag nästan spricker...
Dela med andra:    

Kommentarer
Bouboua säger:
Jo utan dig känner jag mig mer som en "hot spot". Väntar otåligt...
Postat 2008-10-01 20:31  Anmäl
Crista säger:
Vad häftigt...ska bli kul att få höra mer sen.
Det låter som ett riktigt paradis.
Haha...ja då får ni säkert kul ihop.
Ha det gott
Postat 2008-09-03 11:11  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet