Stöd Ukraina

Busylizzys blogg

Fredag 21 Juli 2006 - Hammerdal
Resealbum: 45an norrut

Östersund-Dorotea-Åsele-Lycksele

Har tittat på den nordligaste runstenen. Den står i Östersund. Eftersom jag (eller snarare mina föräldrar) prenumererade på Kamratposten, lärde jag mig läsa runor när jag var 10. Enligt kamratposten står det ungefär så här ewrgjslö wefpo wejöflösa fopw STEN dfg ölkjw fg

Hammerdal var fint. Vi kissade bakom kyrkan (den var låst) och susade vidare via Strömsund, Hoting (var är gravfälten???) till Dorotea där vi svände av på väg 92 mot Åsele. Tänkte köpa en turisttröja från Åsele Wärdshus (barndomsnostalgi) men ingen fanns i receptionen så vi åkte vidare. Utanför Åsele girade vi för en älg och missade 365ans avfart. Fick vända och också äran att för trejde gången köra om samma bärgningsbil på väg mot Lycksele. Jag vinkade litet. Mellan Husbonliden och Ruskträsk väjer vi så för resans enda strören. I Lycksele tankar vi och tvättar bort alla kamikazepiloter som landat på vindrutan. Jag får inte tvätta reg-plåten, trots att siffrorna knappt går att läsa. Men det kanske är meningen?
Dela med andra:    

Kommentarer
Northpaw säger:
Man skall svänga av mot norråker direkt efter tåsjöälven innan man kommer in i hoting, och köra den vägen ca 7km för att komma till Långön där gravfälten ligger.
Postat 2009-02-24 20:08  Anmäl
Ivan säger:
Behåll regplåten otvättad.
Om du åker igenom de s.k. trängselskattkamerorna i Sthlm.
Postat 2006-07-24 00:44  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet