Stöd Ukraina

Iloveresas blogg

Onsdag 29 Oktober 2014 - Basse-Normandie

Normandie - Calvados, Monets Trädgårdar, Dagen D och Mont Saint Michel

Normandie - Calvados, Monets Trädgårdar, Dagen D och Mont Saint Michel

Tjusig inflygning mot Paris och alla på högra sidan i planet spanar efter Eiffeltornet som aldrig slutar att fascinera. Citroens grundare Andre Citroen var så betagen av byggnaden att han hade gett sig sjutton på att få använda det som reklampelare. Han var en handlingens man så under åren 1925 t.o.m. 1934 kunde man på tre av tornets fyra sidor se den lysande Citroenreklamen. En annan driftig man var bedragaren Victor Lustig som lyckades annonsera ut, sälja och få betalt för tornet som skrot!
Tiden går fort! Kommer ni ihåg vilket år James Bond jagade May Day uppför Eiffeltornet och vem var det som spelade May Day? Året var 1985 och det var Grace Jones som flydde upp i tornet och avslutade med ett fallskärmshopp till tonerna av Duran Duran!

De blinkande lamporna vi idag ser på tornet installerades år 2000. Om du inte nöjer dig med att titta på utsikten kan du vintertid ta med dig skridskorna till isrinken på första våningen!
Vi landar på Orly och beger oss längs nästan tomma vägar norrut. Den mötande trafiken är desto tätare för det är söndag och Parisarna är på väg hem från sina landställen bland äppelträden och de mjölkstinna korna i Normandie. Området har fått sitt namn efter oss nordmän, vikingar som kom hit för ca 1 100 år sen. Vi kommer till storstaden Caen och här ekar Vilhelm Erövrarens namn i de romanska byggnaderna, Männens kloster och Damernas kloster. Han lät uppföra dem omkring 1050 för att glädja Påven då han mot dennes vilja hade gift sig med sin kusin. Vilhelm Erövraren är känd under många namn, i sin barndom som Vilhelm Bastarden och sedan blev han hertig i Normandie under namnet Vilhelm den andra, eftersom det redan hade funnits en Vilhelm där innan honom.

Men varför nöja sig med tre namn? Han var en sann krigare och ville även lägga England under sig, tog ett stort kliv över kanalen och efter Slaget vid Hastings 1066 blev han så kung av England. Där hade det inte funnits någon Vilhelm så där fick han heta Vilhelm den första! En bit från Caen ligger Bayeux. Här man kan se den fantastiska 70 meter långa tapeten (egentligen en broderad linneremsa) från ca 1076 och följa äventyret vid Hastings i bild och ord med hörlurar.

Efter lite tokshopping på varuhuset Lafayette somnar jag gott !

Nästa dag beger vi oss till Arromanche, en trivsam stad, vackert belägen vid kusten. På Landstigningsmuseet känns andra världskriget nära med all militaria och arkivfilmer som visas med modern teknik. Vid stranden och ute i havet finns rester av den konstgjorda hamnen Mulberry B. Den sammansattes av färdiga betongelement som bogserades över Engelska Kanalen och var avsedd att möjliggöra lättare tillförsel av fordon, personal och förnödenheter till de allierade trupperna. Vi känner de historiska vingslagen! Vi fortsätter lite västerut till ett tyskt batteri med bunkrar och sönderrostade kanoner, man får ha i minnet att även de tyska soldaterna var unga pojkar som nog helst ville hem till mamma;-(
På den amerikanska kyrkogården Colleville-sur-Mer med utsikt över Omaha Beach minner mer än 9 000 kors om de ofantliga förlusterna under invasionen av Normandie. De står i räta rader och man läser namnen, som John Smith 1926-1944;-(
Vi pratar om Dagen D. Har det funnits fler Dagen D? Ja, det är en militär term som har använts vid flera tillfällen men för de flesta förknippas den med 6 juni 1944, Operation Overlord, invasionen i Normandie.
Tyskland ockuperade Frankrike. Winston Churchill och USA:s president Roosevelt hade planerat anfallet i flera år. I England byggdes tusentals landstigningsbåtar och mobila betonghamnar. Dagen D planerades först till 5 juni men sköts upp pga dåligt väder.

När Hitler fattade att han inte kunde inta England började han i försvar bygga kustförsvaret, Atlantvallen, mot Engelska kanalen och Atlanten. Ja, nu var det ju inte han själv som byggde, på Rommels order slet tusentals slavarbetare ut sig för att bygga försvarsanläggningar med cirka 15 000 bunkrar för omkring 300 000 soldater. Man skulle mota fienden redan innan de hann upp ur vattnet…..
Tyskarna var ändå inte beredda när anfallet kom, dels trodde de att de allierade skulle gå iland vid Calais och dessutom under bättre väderförhållanden.

Omkring 150 000 man landsattes den första dagen och de mötte på kraftigt motstånd av tyskarna som fullkomligen mejade ned dem med sina kulsprutor. Under den följande veckan landsattes totalt mer än 360 000 soldater som lyckades bryta sig igenom de tyska linjerna.

Nej, nu lättar vi upp stämningen med ett besök i den pittoreska staden Honfleur, belägen vid Seines utlopp, cirka en timmes resa nordost om Caen. Jättemysig stad, gamla gränder, turisttätt men med själ. Staden har inspirerat många konstnärer och anses av många vara impressionismens vagga så ett måste blir att gå in på Musée Eugène Boudin. Här ryms förutom hans verk även Courbet, Dufy och Monet med flera. Ta den obligatoriska bilden i den gamla hamnen som känns igen från många målningar.

Lunchen består naturligtvis av skaldjursplatå till priser långt under vad vi är vana vid i Sverige. Till kaffet tar vi en Madeleine, det klassiska bakverket som knappt hade varit så uppskattat om inte Proust satt sitt signum på den. I souveniraffärerna svämmar det över av Madeleinekakor i fina plåtburkar och förpackningar. Här lockas jag även av alla de kolor, naturligtvis gjorda på äkta smör som trakten stoltserar med. Ja, kossorna som svämmar över i hagarna levererar verkligen!
Törsten släcker vi med traktens dryck som tillverkas genom destillation av cider och lagras på ekfat innan den buteljeras, Calvados! Om man vill besöka ett destilleri så rekommenderas ett av de största, Busnel i Cormilles som erbjuder rundtur, provsmakning och försäljning.

Genom det böljande landskapet med äppelträd, korsvirkeshus och pittoreska byar drar vi västerut till en av Frankrikes minsta kommuner med cirka 50 invånare men desto fler turister. Platsen är Mont-Saint-Michel och det som lockar är den spektakulära synen av halvön med sitt kloster beläget på toppen. Platsen är med på UNESCOs Världsarvslista. Man får stanna långt från ön så från parkeringen erbjuds gratis shuttlebuss men jag rekommenderar dig som vill ha ut det mesta av detta besök att ta promenaden, det tar cirka 40 minuter och man får många bra fototillfällen! Beroende på de extrema tidvattenförhållanden var man tidigare tvungen att planera sitt besök för att kunna komma över men idag finns en bro som gör att du kommer till ön oavsett om det är hög- eller lågvatten.

Är du hungrig kan du äta specialiteten omelett på anrika restaurangen, namngiven efter Mont Saint Michels drivande krögare La Mere Poullard. Hon är död men hennes omeletter har fått historisk status, hårt vispade av kockar som vispar i takt så det blir musik! Sen har du energi så du kan ta dig till klostret på toppen för hänförande utsikt över örtrika betesmarker fullkomligt indränkta med saltvatten som fått fåren att självmarinera sig och smaka ljuvligt!

Vi avslutar vår resa med ett besök i Monets hem och trädgårdar i Giverny. Här bodde konstnären under 43 år, huset lät han bygga till vartefter och det resulterade i det fyrtio meter långa men endast fem meter breda huset! Vi känner igen näckrosdammarna från hans målningar och drömmar väcks om en egen impressionistisk trädgård med ett hav av otuktade rabatter i all världens färger, totalt ljuvligt!

Reste gjorde jag med Larssons Resor som kommer att erbjuda denna resa även 2015!


Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet