Stöd Ukraina

Lizzielindas blogg

Söndag 14 Augusti 2011 - Nice
Resealbum: Nice, Frankrike

Nice / Bergsbyn Vence / Lilla badorten Villefranche

Att resa till Nice i Frankrike, kändes först som att det kulle bli en resa till ett "show off" ställe. Dyra menyer, fancy rikt folk kring strandpromenaden och tjusiga boulevarder.

Inte riktigt så ser det ut. Det är faktiskt en stor blandning av resenärer som reser till Nice. Mycket franska turister, britter, amerikaner, skandinaviska familjer, backpackers och en del lyxkryssare.

Staden som sådan är för alla. Klart finns det stråk med boutiquer och konstgallerier etc. Men mycket blandad shopping. Kläder, souvenirer, skor, beachprylar och annat klassiskt som säljs utmed havsstråk.

Maten är båda varierande och upprepande. Den klassiska baugetten är verkligen så vanligt förekommande som man tänker sig. Morgonfransosen, tar sig sin espresso på cafeét, tjötar lite med de andra gubbarna en stund, slänger sedan sin nyinköpta baugette över axeln och går vidare hemåt.

Läget på hotellet Troccadero, låg med fem minuters promenad från Gare de Nice Ville. Hit kör flygbussen från flygplatsen. Fyra euro betalar man för resan in till staden, biljetten köper man i en lucka på flygplatsen.

Kvarteren nedanför stationen (åt havet till) är lite av en mix av Afrika, Vietnam och Indien. Mycket bra variation av restauranger med andra ord. Billig bra fisk med stora portioner hittade vi på "La petite Biche", trevlig service var det också. Rekommenderas. Vi upplevde också mindre bra service men ändå något underhållande besök på Restaurang Colbert. Den gamla trötta servitören/pensionären som borde suttit i parken och matat duvor, stretade på mellan borden. Vi drog en komisk parallell till Faulty towers Manuelle.

I gamla stan kör många ställen tre rätters menyer från 13-14 euro och uppåt. Helt ok mat, ingen sensationell matupplevelse men klart godkänd.

Buss och spårvagn fungerar himla smidigt i Nice. Billigt är det också. För en euro kan man åka buss och spårvagn i ca 70 min. Ligne d´azur, har bekväma stadsbussar och mycket frekventa spårvagnar. Stadsbussarna kör till t ex, Vence, Villefranche (där man kan hitta en småstenig strand, känns ljuvlig att ligga på jämfört med stenarna i Nice) Monaco och Cannes. Ett tips är att köpa ett dagspass i automaten på spårvagnshållplatsen för fyra euro. (Det täcker även bussresan till flygplatsen, som även trafikeras av Ligne d´azur)

Beachen är välbesökt av alla! Liggunderlag rekommenderas. Och badskor. Eller pröjsa för en solstol hos uthyraren intill.

Måste även rekommendera Mono Prix, mataffär (hittas bl a utmed Jean Medicin avenue.) Plocka ihop en billig, fräsch picnickorg och ta med till stranden. Ett saligt utbud av franska råvaror. Mm ljuvligt!!

Några iakttagelser under min resa till Nice, hoppas att det kan räta ut några frågetecken och ge lite inblick.
/Lizzie
Dela med andra:    

Kommentarer
Lizzielinda säger:
Hej Jenny!
Det är det enda rätta, att lära sig språk på plats. Det är bara att gratulera. Håller värmen i sig? Vore intressanta att veta hur långt in på hösten det är badbart t ex.
Vad kul att du läst min text. Lycka till franskan. ; )
/Linda
Postat 2011-09-13 12:23  Anmäl
Jag http://www.azurlingua.se/">lär mig franska i Frankrike just nu och jag gör detta i Nice. Jag måste säga att jag trivs otroligt bra här. Och precis som du säger är den kollektiva trafiken otroligt bra i Nice, du kan komma vart som helst, betala väldigt lite, vid nästan alla tidpunkter. Det är likadant med spårvagn, detta är ett stort plus då taxi inte är speciellt billigt i Nice. tack för en bra artikel! :)
Postat 2011-09-09 16:35  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet