Stöd Ukraina

Busylizzys blogg

Tisdag 29 December 2009 - Marrakech
Resealbum: Jul i Marrakech

Mmm som i Tagine

Vi har varit på matlagningskurs. Maken har lärt sig göra en kycklingtagine, sardiner i sås och småkakor. Själv har jag lärt mig den ädla konsten att gröpa ur morötter och att blanda en grym chermoula. Vi hittade kursen på nätet och bokade ett par veckor i förväg. Det finns många matlagningskurser i Marrakech så det är bara att välja och vraka, men vi valde Gemmas kurs eftersom vi först skulle besöka marknaden för att handla ingredienserna. Vi samlas på Café France vid Djema el Fnaa för att träffas och ta en kaffe innan vi börjar. Vi är en internationell skara på åtta personer från Holland, Australien, Canada, Italien, Sverige, USA, och Pakistan, och alla ska vi laga marockanskt! Vi delas upp i två grupper och varje grupp får shoppinglista, väska och plånbok. Jag får lära mig hur man handlar grönsaker och kyckling. På grönsaksmarknaden hukar jag framför mannen som sitter mitt i ett fält av zucchini och morötter. Han sträcker mig en liten plastkorg och jag börjar plocka. När jag är klar räcker jag honom korgen och säger hur många kilo jag vill ha. Han lägger korgen på den lilla vågen framför sig, lägger i kilovikten, slänger i ett par extra morötter och voilá, jag sträcker fram mina pengar. På kycklingmarknaden är det litet kärvare. Jag pekar ut hönan jag tycker ser mest självmordsbenägen ut och vänder mig sedan diskret om innan de vrider nacken av henne. En halvtimme senare är buren tom, och min höna nackad, plockad och ligger snällt och väntar på mig i en plastpåse. Jag betalar och lägger henne i shoppingväskan.
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibby säger:
" ser mest självmordsbenägen ut "
Ha ha ha, stor humor!!!!
Postat 2010-01-13 20:39  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet