Stöd Ukraina

Lena47s blogg

Fredag 26 Januari 2018

Mina top fem i världen

Nummer ett . "Min" bondgård mitt på Sicilien! Maseria susafa.  Underbar gammal olivoljegård som funnits i släktens ägo i generationer.  Nu ombyggt till ett fantastiskt hotell med en gudomlig restaurang. "Smaklökarna dansar tango" säger mina barn om maten och det stämmer ! Letar du efter fart och fläkt är det inget för dig. Lavendeldoftande trädgård  och egenodlade grönsaker i ett tempo som är en lisa för  själen är mer dess melodi.

Nummer två. Stannar på Sicilien och viskar san vito lo capo.  Jo mycket  turister men ingen charterturism. Liten underbar fiskeby...stad. fantastisk tonfisk, kapris  och krispiga vita viner. Underbar stämning och lite mer fart men ändå inget partyställe. Tack och lov !
Nummer tre. Paris. Mitt älskade underbara Paris. Dyrt? Jo det kan det vara men behöver inte. Hyr en lägenhet, strosa runt och insup ljuset, musiken ( finns gatuhörn med galet bra jazzmusiker) kolla på konst- museum är inte dyrt, konstgalkerier ännu billigare ! Köp en picknick korg och fyll den med godsaker och avnjut i vilken park som helst 



Nummer fyra. St Lucia Västindien.  Säger solnedgångarna, skrattet från  barnen. Ljummet turkost hav. Sköldpaddor.  Rom.  Grillad hummet. Marigot bay . Paradiset på jorden jag drömmer om att besöka igen, det är 30 år sen sist!



Nummet fem...här blir  det svårt.  Men landar i New York ändå till sist. En stad jag bott i en gång  för länge sen. Pulsen. Tempot.  Maten. Den galna shoppingen. Konsten. Jazzen. Men också det lugna en söndag en dag i central park med barnen klättrande i en park. Eller den varma chokladen efter att man åkt skridskor på rockefeller  center.


Dela med andra:    

Skriv kommentar