Stöd Ukraina

Oskarskolds blogg

Måndag 15 Januari 2018 - Nya Zeeland

Min topp 5 - Nya Zeeland

Nedan följer mina 5 bästa tips från mina Nya Zeeland resa 2016.

1. Skydiving Fox Glacier
När jag reste till NZ hade jag inga som helst planer på att genomföra ett skydive men efter påtryckningar från övriga resekamrater bestämde jag mig tillslut för att tacka ja. Platsen jag hoppade på var på södra öns västkust vid Fox glacier. Platsen som sägs vara den bästa att hoppa på efter Mt.Everest. Priset är dock bara en bråkdel av det för Everest. Detta toppar inte bara min lista över saker jag gjort i Nya Zeeland utan även hela världen. En adrenalinkick utan dess like för den höjdrädde!


2. Nyår Queenstown
Är man mellan 20-25 har jag svårt att tro att det finns ett bättre ställe på jorden att fira nyår i än i Queenstown. Folk vallfärdar hit från hela världen för att festa med likasinnade. Finns det inte hostelsängar över sover man på gatan. En sjukt kul erfarenhet att få uppleva!

3. Stray adventure
Jag är inte på något sett sponsrad av Stray adventures men att boka in mig på deras jump on/jump off bussar var det bästa valet jag gjort som ensamresenär. Ett fruktansvärt bra sett att lära känna likasinnade samt att man får sällskap av en busschaufför som ordnar allt man behöver för att ta sig runt. Blir man sugen på att stanna någonstans på vägen nån dag extra är det bara att hoppa av och ta nästa buss. Stray tog mig runt hela NZ samt visade mig en hel del platser jag inte tänkt besöka alls!

4. Roys peak - Wanaka
När jag anlände till Wanaka planerade övriga personer i mitt resesällskap att hyra en båt och åka ut på Lake Wanaka under kvällen. Jag hade dock sett bilder på en bergstopp som heter Roys peak och jag var fast beslutsam om att ta mig dit och avbjöd därför båtturen och gick mot min bergstopp ensam. Förmodligen en av de vackraste platser jag stått på!


5. Wellington
En av de trevligaste städer jag varit i. Perfekt resemål i Januari då massvis med människor samlas i en park varje dag för att dricka öl i sommarsolen och se ett lokalt band uppträda.
Dela med andra:    

Kommentarer
Klara_maria säger:
Hej, tack för svaret!

Blir ännu mer sugen på att åka dit nu! Roys peak är definitivt med på listan och då jag är sugen på att hoppa fallskärm är jag tacksam för tipset. Hostels är inga problem och låter som att Stray blir perfekt.

Då gäller det "bara" att få ledigt från jobbet så bär det iväg sen! :D
Postat 2018-02-01 08:38  Anmäl
Oskarskold säger till Klara_maria:
Hej Klara, du kommer inte bli besviken på Stray! Jag va där från mitten av December till slutet av Januari, 35-40 dagar nånting. Boende är inga som helst problem, chauffören frågar varje dag på bussen vilka som behöver sovplats och så löser han det. I 99% av fallen är det hostel så hoppas du är bekväm med det. Är du ensam tror jag inte du får några problem med plats på bussarna heller men är nog bra att planera lite i tid iaf. Bussen jag va på hamnade i Queenstown på nyår och den var det inte en plats över på. Tror 2 månader är perfekt för Nya Zealand då jag själv hade behövt kanske 5 dagar till för att se toppen av nordön. Men det tar jag nästa gång :)

Vad du bör göra/se där beror lite på vad du gillar. Stray visar dig de flesta större turistställena, Roys peak som jag skrivit om ingår dock inte i deras reseschema men kan verkligen rekommendera en vandring upp dit. Tar bara några timmar, Ta med lampa ifall du planerar att stanna tills efter solnedgången. Är du sugen på fallskärm så rekommenderar jag att du chansar på att det går att hoppa vid Fox Glacier om du nu bestämmer dig för att åka dit, skulle vädret vara för dåligt är det ju bara att ta och hoppa vid nästa stopp efter det.
Va också 21 när jag reste dit och skulle säga det är medelåldern så du kommer trivas grymt bra!
Postat 2018-01-28 14:30  Anmäl
Klara_maria säger:
Hej :)

Hej!
Låter som en riktigt bra resa! Håller själv på att planera en liknande resa och hade tänkt åka med stray (kommer resa själv) - så skönt att du tyckte det fungerade så bra. Vilken period reste du och hur länge var du iväg? Var det svårt att få boende längst vägen och plats på bussen eller var den ofta full? Själv funderar jag på att åka i mitten av januari (2019) och åka runt i 2 månader. Några tips på platser att besöka eller något man ska tänka på allmänt?

Tacksam för svar :)
Postat 2018-01-26 10:38  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet