Stöd Ukraina

Tomtens blogg

Onsdag 31 Januari 2018 - Bergby

Min Topp 5 i Kroatien.

Tänkte berätta lite om mina fina upplevelser i Kroatien när jag fyllde 70 år för 2½ år sedan, Dubrovnik för snart 4 år sedan och Vrsar för 9 år sedan.

1. Vi bokade flyg till Split flygplats och vi bodde en vecka i pittoreska staden Trogir, detta inget vi ångrar, en mycket mysig stad, vi bodde mycket bra, nära marknadsstånden, busstationen och Gamla Stan. Gamla Stan full av gränder, mysiga affärer, trevliga människor, bra restauranger och barer. Denna genuina stad bör man inte missa om man reser till Split, det tar en timme med buss eller annars åker man båt, tar ungefär lika lång tid. Våra besök till anda städer blev Split, Primosten och Sibenik, till dessa städer blev det buss och även en båttur från Split. De sistnämda städerna också genuina och medeltida, bör heller inte missas. Till flygplatsen hade vi 3 km, vi reste med taxi, men det går riktigt bra att ta flygbussen.

2. När vi besökte Dubrovnik var vi där i en vecka, vi bodde i området Lapad och på Hotel Kompas, helt utmärkt. Dubrovnik fick många besök av oss, det gick mycket lätt att resa dit med buss, det tog 10 minuter. Lapad är ett bra område att bo i. På hotellet kunde vi köpa till halvpension och det var urbilligt, vi betalade under 500 svenska kronor för två i en vecka och maten var kanon. Dubrovning ett mycket fint minne för oss.

3. När vi var så nära Montenegro så bokade vi in oss på en heldag till detta otroligt fina land. Vi fick besöka medeltida städerna Kotor och Budva. Är man i Dubrovnik är det nästan ett måste att uppleva detta vackra fina, helt otroligt genuint och pittoreskt.

4. Ja vår första resa till Kroatien var till Vrsar, vi bodde där i en vecka och hade det mycket bra, Vrsar är inte så stort men de var en hejare på att underhålla turisterna. Ena kvällern folkloredans, nästa kväll fyrverkeri och avslutning på veckan Havsfest, ungefär som när vi svenskar har stadsfest. Det dukades upp mat och vin, mycket grillad fisk. Vi fick en fin upplevelse denna vecka och vi kände oss lockad tillbaka.

5. När vi nu var i Vrsar tyckte vi att vi ville besöka Porec och det gjorde vi, tog buss på egen hand och gick i denna mycket fina medeltida stad. De blev också ett besök i Rovinj, som kallas Kroatiens Venedig, kan hålla med om detta, vackert och medeltida.
Jag och min make älskar landet Kroatien och hoppas vi kommer att hinna med mer av detta land.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet