Stöd Ukraina

Alexandrawiklunds blogg

Söndag 14 Januari 2018 - Indonesien

MIN TOPP 5 - BALI

Är du precis som jag ute efter de dolda pärlorna? Det lilla extra som varken finns skriva i reseguider eller som andra turister vet om. Här listar jag mina 5 bästa smultronställen på den, till synes lilla, men mäktiga ön Bali!

1. Campuhan Ridge Walk - världens vackraste morgonpromenad
Campuhan ridge walk är en kort, men mäktig, promenadslinga i hjärtat av Ubud. Här tycks tiden ha stått stilla och inte blivit påverkad av Balis massturism. Här finner du vackra risfält, otrolig natur och mycket grönska. Bästa tiden att besöka detta är på morgonen, precis i soluppgången. Kanske träffar du på någon lokalbo som är ute på sin dagliga morgonpromenad.
2. La Brisa beachclub - instafriendly med extraordinär atmosfär
Ja, här hittar man mycket folk. Men, La Brisa förtjänar ändå en plats på listan.
Denna relativt nyöppnade beach club ligger mitt på attraktiva Echo Beach i Canggu. Hela konceptet ligger i namnet, La Brisa, som just betyder havsbris. Denna nyckfulla, vintage-inspirerade beach club känns lite som att kliva ombord på ett piratskepp till Neverland. Återvunnet bråte från båtar, fisknät, och tydliga influenser i hela området är det som skapar denna drömlika atmosfär, men det är utsikten över de rullande vågorna och surfarna som strimlar i solnedgången som kommer att hålla dig fascinerad i en trance långt förbi din tredje margaritha.
3. Suluban Cave - den gömda skatten
Kanske har du hört talas om stranden med samma namn, känd för att vara ett såkallat ’surfers paradise’. Men, det många inte vet är att denna grotta ligger precis intill. Och kanske är denna ännu mer av ett paradis. Denna otroliga formation ser ut som att vara tagen direkt ur en scen från Pirates of the caribbean med sin överväldigande natur. Suluban Cave osar både mystik och mysterium.


4. Pinggan Village - Oslagbar vy över Mount Batur
Mount Batur (1,717 m) är Balis mest besökta vulkan, och de flesta turister följer strömmen till Kintamani Village för att trängas och se denna eldsprutande vulkan. Vill du ha en vy över Batur som är ännu mer spektakulär (med betydligt mindre folk) föreslår jag att ni beger er till den lite mer isolerade byn Pinggan. Här kan du uppleva den aktiva vulkanens hårda prakt i en mer ensam, meditativ miljö. Fånga vulkanens fulla prakt i soluppgången. Ett spel du sent kommer att glömma!


5. Rumah Pohoon tree house - där drömmar blir uppfyllda
Trött på människor och söker ett extra äventyr? Bege dig till den lilla ön Nusa Penida, strax öster om Bali, och stanna en natt på Rumah Pohoon tree house. Ett litet trähus belägen högt uppe på en knix, med enkel standard, men med en magisk utsikt. Tänk dig att vakna upp ovan mark, med lukten av havsbirs, fågelkvitter och bara naturen som sällskap. Den magiska vyn över både soluppgång och - nedgång går inte att tumma på.

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet