Stöd Ukraina

Bussbitens blogg

Söndag 14 Januari 2018 - Halland

Min top 5 - Mosel

För den som älskar små pittoreska byar, naturens konstverk, ett lugnt tempo och livets njutningar är en resa till Mosel ett måste. Till byarna längs denna slingrande skönhet återvänder vi gång på gång och det finns alltid något nytt att upptäcka.

1. TRIER
Tysklands äldsta stad som en gång var en del av det romerska riket. Här finns många antika sevärdheter som till exempel Amfiteatern, Moselbron och Porta Nigra.

2. BERNKASTEL-KUES
Byn delas i två av av floden. Mest sevärd är den äldsta delen, Bernkastel. Här kan man strosa runt i de små smala gränder med korsvirkeshus som lutar åt alla håll. På torget syns markering med Moselflodens högsta nivåer under åren och för den som orkar ta en promenad upp till borgruinen väntar en hänförande utsikt över flodens ringlande mellan byarna och sluttningarna med vinrankor.

3. FLODBÅT
Man kan inte besöka Mosel utan att ta en tur med båt. Från Bernkastel går båten både mot Trier och Koblenz. Medan ni njuter av utsikten och lugnet rekommenderar jag er att pröva Federweisser, ett svagt, ungt Rieslingvin som ofta fortfarande jäser och därför kan vara lite grumligt.

4. CYKEL
Att hyra cykel är en annan njutning. Det går så lätt att trampa fram längs flodkanten, inga backar här inte. By efter by avverkas snabbt om man inte väljer att stanna till hos någon vinmakare som gärna berättar om sina druvor och serverar det egna vinet. Sen får det bli till att ta båten tillbaka :-)

5. KLOSTER, BORGAR OCH RUINER
Längs floden finns en mängd av dessa. Här får fantasin spela fritt, och det går att föreställa sig både riddare, drakar och prinsessor. Klostren har ofta egna bryggerier och utsökt mat. Kan rekommendera ett kloster som ligger vid flodstranden mitt emot byn Zeltinger-Rachtig.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet