Stöd Ukraina

Friddelins blogg

Fredag 26 Oktober 2007

Mer sevärdheter och upplevelser

26/10 19:00 malaysisk tid (13:00 svensk tid)
Vi hann få biljetter, tyvärr först kl 16 och vår transfer till flyget gick kl 15. Biljettförsäljerskan tyckte så synd om oss att hon luskade fram några biljetter som gjorde att vi bara behövde vänta i 1½ h. Hon bad oss att inte säga något till någon annan. Söt!

Fakta om Twin Tower
Petronas Twin Towers är en tvillingskyskrapa. Den är beroende på hur man räknar världens näst eller tredje högsta byggnader. Hela byggnadskomplexet ägs av oljebolaget Petronas, och kallas i folkmun endast Twin Towers. I nedre delen av Twin Towers finns ett exklusivt köpcentrum, som är öppet för allmänheten. Till byggnadernas huvuddelar, de höga tornen, som förenas genom en bro, äger i huvudsak endast personal tillträde. Turister kan varje morgon köa för en begränsad mängd biljetter som ger tillträde till gångbron mellan tornen.
Twin Towers är 451,9 meter höga och har 88 våningar.
Många byggnader är på låg höjd förbundna med gångbroar, Petronas Towers är dock förbundna till varandra med "Himmelsbron" på högre höjd än någon annan byggnad.

Under tiden vi väntade spanade vi runt i byggnaden som är mellan de två tornen. Där hittade Mats ett rymdupplevelsecentrum som sträckte sig över tre våningar och i båda tornen. Det fanns ingen chans att vi skulle hinna med det men blev rekommenderade att gå till ”Speed” ett upplevelsecentrum som påminde lite om det i Kramfors. Hade mycket med fysik att göra, faktiskt rätt kul även för mig :P
Vi kollade våra reaktionsförmågor och hastighet, tävlade med våra hjärnaktiviteter, kollade olika friktioner. Mats testade hur högt han kunde hoppa beroende på hur han hoppade och massa, massa fler saker..

Sen blev det tid för skybridge. Vi fick först se en introduktions film i 3D, häftigt. Sen fick vi åka hiss upp till 44:e våningen, såklart fick jag lock för öronen :P När vi stod i skybridgen och tittade ner så insåg man ju att man rätt högt uppe i luften, men det häftigaste var ju när man tittade upp och insåg att byggnaden fortsatte lika mycket uppåt som nedåt.

Sen fick vi springa till ambassaden för att hämta visumen.

Vi hade fortfarande tre timmar kvar till transfern så vi skyndade tillbaka för att Mats så gärna ville gå på rymdcentrat. När vi kom in så var det inte bara rymd grejer utan en resa tillbaka i tiden. Från dinosaurier till tekniken i dag. Vi fick också åka helikoptersimulatur till en oljeplattform och lite alltmöjligt. Hade varit kanon om man hade haft några barn att ha med sig, de hade verkligen uppskattat det tror jag. Fast jag hade ju å andra sidan Mats *ler*

Nu sitter vi på flyget på väg hem igen.. Ska ändå bli lite skönt, fast jag kan gärna tänka mig att åka tillbaka hit. Fanns verkligen mycket att hitta på som turist! Vi hann ju aldrig med tivolit eller zoo:et. Det fanns även en fjärilspark och fågelpark som jag gärna hade besökt. Vi får se om vi kanske åker hit igen innan vi far hem :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Regn
16 år sedan
2:a advent
16 år sedan
Utkik på Kata
16 år sedan
4-årsdagen på Surin
16 år sedan
Kunglig födelsedag firas med shopping
16 år sedan