Stöd Ukraina

Christinees blogg

Lördag 27 Juni 2009 - Söderköping
Resealbum: Söderköping

"Madickens värld"

Klockan 11.00 var det uppställning på Rådhustorget för rundtur i Madickens fotspår. Det var alltså här, i lilla, mysiga, pittoreska Söderköping som filmerna om Madicken spelades in.

Vi möttes upp av pigan Sofia som var vår guide för dagen. Normalt är turen för barn, idag var vi endast vuxna i gruppen, men jag måste säga att guidningen passade precis lika bra för oss, som för barn. Sofia var fantastisk och hade en sådan enorm inlevelse så jag kunde riktigt se framför mig hur Madicken testade om hennes känga flöt i ån, hur Abbe stod och sålde sin mammas sockerkringlor på fiskartorget. Framför allt vet jag nu vad jag ska göra nästagång det regnar. Jag ska ta mig saft och bullar, leta upp en Madickenfilm och återuppleva barndomsminnen.

Torget. Här står tant Nilsson när det är torsdag och säljer de goda sockerkringlorna som Abbe bakat.

Trill In. Kvarterskrogen med namnet "Trill In" besöker farbror Nilssson mest varenda dag.

Tidningsredaktionen. Här arbetar Madickens pappa, som är snäll och skriver artiklar i tidningen om att alla i världen borde få det bättre.

Skolvägen. Längs ån hoppar och skuttar Madicken när hon ska till och från skolan. Här hälsar hon på sotaren på taket och här hamnar skolväskan i vattnet en dag - den som den dumme "Rickard" kastat i...

Den gidade turen heter "En Vandring i Madickenfilmernas Värld". Kostar 30 kr / person.

Här va även Madickens Leksaksaffär, där det i skyltfönstret fanns en docka som Madicken beundrade. Idag va där en butik med en massa gott.

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vulkanen Ijen på Java - tvådagars tur från Bali
13 år sedan
Vattenfallet Git Git
13 år sedan
Pura Tanah Lot
13 år sedan
Fisk Spa
13 år sedan
Djur på Bali
13 år sedan