Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Måndag 7 April 2008 - Gwangju

Kwangju 2008-04-07

Checkar ut, tänker ta nästa natt på vandrarhemmet. Äter frukost. Letar efter internationell bankomat. Det är inte lätt. Vissa med engelsk text kan man hitta, men även de tar bara koreanska kort. Med hjälp av en anställd på KB tror jag, kommer jag till KEB, och där hittar jag en bankomat som tar internationlla kort. Det är bra att taxi är billigt för det finns bara en t-banelinje och avstånden blir långa.

Jag snackar med den lokala turistinformationen och beslutar att ta ett hotell igen i stället för vandrarhemmet trots allt.

Kwangju liksom Seoul har fantastiskt många Internet- och spelhak. Man känner igen dem på skyltningen "PC". Oftast är de belägna på andra våningen eller högre, eller i källare, för fönster är givetvis inget man vill ha ... Jag har inte provat något ställe hittills, för jag har i stort alltid haft trådlös access på laptopen på stan, eller uppkoppling av någon form där jag bott.

Jag kollar in ett ställe bara för att se vad de kan hålla för standard och service. Det här haket (några trappor upp och utan fönster) har kanske 50 datorer och många spel installerade. Jag frågar efter WoW och efter ett tag får vi igång det. Personalen har bra koll (men pratar inte engelska alls). Saken är den att man inte kan logga in på europeisk server utan lite meck. När jag väl lyckats logga in kraschade dock WoW, så vi gav upp där.

Kwangju är också stan där Kim Kyung-jae som första person i historien spelade dataspel tills han dog, 2002. Han spelade något som heter Mu, i 86 timmar och tog paus endast för att köpa cigaretter och gå på muggen. Han dog av djup ventrombos, en form av blodpropp.

Taxi till tredje hotellet i stan.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan