Stöd Ukraina

Mercondas blogg

Onsdag 11 Februari 2009 - Kina

Kina - våren 2009

Hur kan man uppleva så mycket strul i början på en och samma resa?

Går i valet och kvalet om jag ska ta bilen till Arlanda eller tåget (30 mil enkel resa)! Bestämmer mig sent och hittar en 1-klass biljett till bra pris!

Måndag den 9 februari
När vi åkt 10 mil stannar tåget på Borlänge station och efter en lång stunds väntande meddelar konduktören att tåget åkt färdigt och att de ska hitta alternativ lösning (dvs bussar)! Jag har tagit till lite extratid och samtidigt checkat in på British Airways flight till Hong Kong tidigt på morgonen, så först känns det lugnt. Men sen drar tiden iväg! Och bussar, hur lång tid tar inte det! Inte kommer vare sig min extratid eller att jag redan checkat in på flighten att hjälpa! Vad göra?

Bredvid mig har några killar från Vägverket klivit på. Börjar prata med dem. Jodå, de ska också till Arlanda. Men för vidarefärd till Oslo och avgång 30 minuter innan mig. Med öronen på helspänn lyssnar jag! De planerar att hyra bil. Får jag boka in mig på en sittplats blir min fråga?

En stund senare har konduktören bekräftat att vi inte kommer att hinna och att vi nog kan få tillbaka pengarna på resegarantin (men det återstår att se)!

Så jag hakar på, taxi till Hertz och sen via hyrbil til Arlanda! När vi närmar oss Hedemora ser vi röken från branden som stoppat vårt tåg på långt håll! radion meddelar att man ska hålla fönster och dörrar stängda och inte gå ut! Kommer vägen att vara avstängd? Vi fortsätter spända, men vägen ligger långt från branden och vi kan fortsätta obehindrat!

När vi närmar oss Arlanda konstareras det till min lycka att vi alla ska resa från terminal 2, dvs den terminal som ligger längst bort! Trodde jag! Blir avsläppt utanför och tackar mina räddare! Lovar bjuda på en öl när vi passerat security, men ack vad jag bedrar mig!

Framme vid bagagedropp står personal från British Airways och meddelar att flighten är inställd. Gå till disken därborta så bokar de om dig! Men nu vet jag redan att sista planet Arlanda - Heathrow för att hinna med till Hong Kong är just den flight som ställts in! Framme vid disken är det febril aktivitet, man kollar igenom olika flighter och hittar Swiss Airlines via Zuirch, som dessutom avgår 30 min senare än BA flyget och är framme 15 minuter tidigare. Borde inte det passa säger man? Vad kan man säga? Där står jag och ser min pint öl jag tänkt ta i London få vingar och vifta iväg!

Öl är gott, min planering var att dricka en öl på tåget medan vi färdades till Arlanda och sedan en vid bytet i London! Den jag sett mest fram emot var en riktig engelsk ale! Men tji det verkar det!

Det är lugnt du har gott om tid säger mannen bakom disken. Jag får en handskriven biljet i handen och ger mig iväg mot terminal 5. Jag får alltså lov att gå denna ändlösa korridor trots allt! Suck! Passerar genom Sky City och börjar sedan titta var incheckningen är, jodå, rätt gissat. Vid dom diskar där det är jättelånga köer med fransk och tysk talande människor. Alltså ingen möjlighet att lyssna till ett spännande samtal när man köar! Nåja, så lång kö måste betyda att det är gott om tid.

Vis av erfarenhet börjar jag leta efter gaten direkt jag checkat in och visst, gate 67 visar sig vara näst längst ut på nya Terminal 5. Alltså, dags att traska på igen fast åt andra hållet mot BA gaten!

Kommer jag att hinna? Kan jag ta mig en liten öl borta vid gaten? Kommer fram till gaten och inser att planet från Zurich är sent. Jag hinner ta en öl och slå upp datorn för att skicka meddelande att jag kommer med en annan flight!

Men nu börjar jag fundera. Om planet som ska ta mig till Zurich är sent till Arlanda. Kommer jag att hinna med bytet då? Har helt plötsligt bara 40 minuter på mig att byta plan. Minuter som snabbt kan naggas i kanten!

Väl på planet har mina bänkkamrater samma oro. De är ett pensionerat par som ska på 8 veckors semester till Thailand. Flygvärdinnan intygar att visst, inget problem! Men det har man hört förut!

Planet landar i Zurich, 3 minuter innan utsatt tid! Tack för det Swiss! Vi går snabbt genom terminalen, hinner med den första skytteln. Dags för security check igen. Glömmer ta av bältet och vad händer? Fullt utslag i metall detektor bågen! Dags för kroppsvisitering och gissa om dom var noggranna utan att gå in på detaljer! Bälte av och byxor ned!! Vad tror dom egentligen? Här kommer jag med ett anslutande plan där man redan kollat igenom mig en gång! Minuterna går och när jag väl kliver ur det lilla båset väntar nästa grej! Man har tittat igenom min kameraväska med röntgen men jag har för mycket utrustning som jag måste lyfta ur för en till titt! Vem tror dom jag är? Nu börjar det kännas som om dom blandat ihop mig med agent 007! Bara att lägga på ett leende och skynda på processen!

Minuterna jag hade är nu borta! Snabbt tar jag mig genom terminalen och till min gate! Och gissa? Japp! Gaten ligger längst bort! När jag anländer är de sista på väg att boarda! Jag får min sittplats och kan sjunka ned in en skön stol. Smal, men gott om benutrymme! Nu är det bara att vänta tills dricka vagnen kommer och man kan få sig en kall öl!

Äntligen! När jag får ölen och öppnar den känner jag mig nästan som Dynamit Harry i Jönssonligan! Så gott! Men nu kommer nästa problem! Jag har blivit inbokad på en plats längst fram utan stolar framför! Detta innebär att mitt bord ska fällas ut ur stolen och läggas över mina ben. Utan att gå in i för mycket beskrivande kan jag säga att, har man några kilo övervikt och flyger med Swiss ska man undvika dessa platser om man inte vill äta maten lutande!

Nåväl, resan går vidare utan vidare problem. Jag kom i alla fall med ett plan som landar lite tidigare än planerat!

Tisdag den 10 februari
Efter ett antal timmar väcker besättningen oss genom att tända alla lysen i kabinen. Utan att ha suttit i fängelse får jag ändå samma känsla som om jag vore där eller i militären!

Frukost, toalettbesök och sen dags för landning! Kommer det att fungera med gränspassagen denna gång? Sist jag var i Kina ifrågasatte de om det var jag och ville inte släppa in mig därför att min namnteckning inte var exakt densamme som i passet! Dessutom hade jag mer skäggstubb i ansiktet på passfotot! Nåväl, jag var förberedd! Hade sparat lite skäggstubb innan resan och tränat på min namnteckning! Kanske därför de var så tuffa i Zurich? Jag såg ut som en terrorist! Inte som en sån där arab-terrorist. Jag är ju lång, kraftfull (tjock) och rödhårig! Kanske någon läst om Vikingar från norr?

Gränspasseringen i Hong Kong går utan problem, otroligt proffsiga där. Kommer till gränsen i Kina, Shenzhen efter en 40 minuter lång bussresa. Lämnar fram pass och inresedokument och ni hör rätt! Inga problem! Rakt igenom!

Det är nu kväll och rusningstrafik i Shenzhen när jag kliver ut och tar en taxi. Efter några minuter är vi hemma hos min flickvän Lanlan och blir mottagna av hennes familj. Nu snabbt iväg till restaurang för välkomstmiddag!

Är man van att gå på restaurang i Sverige är det stor skillnad här. Vi anländer till King Harbour restaurant (kan rekommenderas). Värdinnorna i nedre delen av rulltrappan hälsar oss välkomna och en följer oss med upp för att ordna med bord. Salen är jättestor och fullsatt av familjer som sitter och äter och pratar högt. Ljudnivån är hög och glad. Har varit här förut, men denna gång tar vi plats i ett av de privata rummen.

Lanlans syster och hennes kamrat Mimmi som anslutit sitter en lång stund och diskuterar vad vi ska äta. Jag har låtit meddela att bara jag får Anka på kinesiskt vis och en öl så är jag nöjd! Så nu får vi se vad vi får att äta!

Först av allt kommer te och sedan ölen! Kinesisk öl gjord på ris av märket Tsingtao. Ett gott öl till maten! En intressant sak är att detta öl började tillverkas av tyska bosättare som startade ett bryggeri i staden Qingdao år 1903. Staden hade många bosättare från Tyskland som gärna liksom jag ville dricka öl! Ölet Tsingtao finns nummera även på Systembolaget i Sverige som beställningsvara på vissa butiker och i ordinarie i andra. Deras hemsida finns på http://www.tsingtaobeer.com/ Eller den kinesiska på http://www.tsingtao.com.cn

Te i Kina på restaurang är värt att nämnas. Du får alltid te att dricka på restaurang. Om du inte säger till får du husets te. Oolong te, blom te (lilje eller rosor) dyrt om du beställer. Annars bjuder huset på te! Men inget går upp mot öl! Speciellt Stockholm 7,2 eller i England en London Pride! Men i Kina duger Tsingtao gott och väl! En fördel här för den med stor mage är att flaskorna kan fås i 65 cl format!

Strax efter ölen kommer maten, rätterna tar aldrig slut! Först Anka! Tack för det! Sedan kyckling, fisk, biff, fläsk och en massa grönsaker! Maten i Kina är otroligt god! Nu vänder sig alla mot mig! Jag ska börja ta mat som gäst! Nervöst tar jag ätpinnarna. Nu var det ett tag sedan sist. Fumlar lite med en köttbit men lyckas få över den till mig efter lite strul och en massa fnissande från de andra!

Efter maten smyger jag iväg. Jag behöver besöka toaletten. Inte enbart för några naturella behov. Sist jag var i Kina noterade jag att virveln som blir när man spolar i toaletten snurrar åt motsatt håll mot hemma! Är det rätt eller råkar den bara göra det på vissa toaletter! Detta måste undersökas och dokumenteras! Någonstans har jag läst att i södra hemisfären går den i motsatt riktning!

Sagt och gjort. Jag låser om mig, tar fram mobilen och ställer in på videoläge. Spolar och startar inspelningen. Resultatet? Kolla gärna på

Onsdag den 11 februari
Vaknar sent, kl 12.15 Pei lin sonen kommer hem på lunch från skolan. För mig blir det frukost! Stekta nudlar och en massa smått och gott.

Dagen förflyter i sömnens tecken. Somnar en stund på sängen, framför TVn. Går sen och lägger mig i hyfsad tid. Har så svårt att ställa om till den här tidsskillnaden (+7 timmar)! Hoppar dessutom över ölen denna dag (är jag på väg att bli sjuk?)!

Torsdag 12 februari
Vaknar sent idag också! Men nu känns det bättre! Dags att börja jobba för fullt! Äter frukost när de andra äter lunch! Ris och friterad soja! Nästan som friterad kyckling på Kina restaurang hemma! Fast nåja, nu är jag ju i Kina! Vad kan man förvänta sig? Om inte kinamat!

Senare idag ska vi iväg och knäppa kort till bröllopsboken. Imorgon ska vi gifta oss! Väldigt enkelt och inte så formellt som hemma! Man bokar en tid via Internet! Sedan dyker man upp och skriver på papperen! Fast vi ska ju ha fest hemma i Sverige sen till sommaren!

Röd bakgrund på bilden till bröllopsboken är inget snyggt! Men för att få den officiella bröllopsboken måste fotot ha en röd bakgrund (denna bok kan en del Hotell kräva om man bokar dubbelrum och är han och hon, inte så vanligt nu. Men för några år sedan var det ett krav!)! Fotograferingen gick bra! I Kina är dom snabba på fotobutikerna och allt grejas direkt, fotografering, retuschering i Photoshop och sen utskrift! Snabbare än våra 1-timmas labb därhemma!

Nu stod vi inte kvar och väntade. Jag, flickvännen, sonen och blivande svärmor hade bestämt oss för att gå ut på restaurang. Härligt för en annan, kanske dags att äntligen få en Thsingua öl!

I Kina finns ett uttryck som säger att Kantoneser äter allt som finns i havet utom båtar! Allt som rör sig i luften utom flygplan, allt som finns på land utom bord! Det vill säga det mest annorlunda man kan äta mot om man är svensk. Nu är jag i Shenzhen, visserligen i samma provins som Guangzhou som det heter nu! Men ikväll känner jag mig lite tuff! Kanske dags att prova nått speciellt som vi inte kan äta hemma!

Längst upp i Garden City köpcenter ligger en massa trevliga restauranger som jag velat prova tidigare. Nu väljer vi en av dem, Amagon Barbeque!

Vi bläddrar i menyn, det är allmänt känt i familjen att jag gillar rostad anka, så alla ropar att vi borde nog ta det ikväll! Visst säger jag, men vi ska nog prova lite mer också! Föreslår friterad havsorm, men nej. Den är så stor så det blir för många bitar och kostar för mycket! Provar med grilljerad vanlig orm, men alla ruskar på huvudet! Verkar som man inte är lika tuff här som in Guangzhou!

Det slutar med att vi tar in rostad Anka, grönsaker, grilljerad ål och sedan skölpaddspudding! Ankan gillar jag verkligen sedan tidigare, grönsakerna också, ålen är riktigt god! En bra variant på den rökta ålen som alltid ska finnas på Julbordet! Men skölpaddspuddingen är inget vidare. Som svart Jello med bitter smak! Flickvännen sträcker fram socker att strössla på! Får känslan av blodpudding när man var liten. Fanns det ingen sylt så fick det räcka med strösocker!

Nåja, nog känner jag mig lite som en Kantones när vi går hem lite senare! Nu ska vi bara snabbt i säng för att orka upp i tid! Vigselkontoret stänger 11.30 på fredagar!

Fredag den 13 februari
Enligt all beprövad vetenskap ska man inte göra något av vikt fredagen den 13:e. Men i Kina har de annan kalender! Enligt denna och alla tillgängliga tabeller är detta en av de bästa dagarna att gifta sig på! Men jag är ju svensk! Nåja, jag har ju sagt ja, så vi kör ju på det!

Alltså, kan en dag börja värre! Vi har ställt klockan på 7.30 för att hinna med alt! och ingen vaknar! Först klockan 9.17 konstaterar vi att vi nog borde vakna till och skynda på!

Mera följer!

Blev svårt att skriva dagbok här! För den som vill läsa vidare hänvisar jag till http://www.merconda.blogg.se
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet