Stöd Ukraina

Bittans blogg

Måndag 20 Augusti 2007

Kalispera

Ja nu är jag hemma igen efter 14 härliga dagar på Rhodos.Det har varit över 30+ hela tiden
så nu känns det skönt med lite svalka :-). Besökte naturligtvis Rhodos gamla stad, som är
pittoresk och blomstrande. Det är ett jättelikt citadell med höga , fyra kilometer långa sandstens-
murar vid stadens fem hamnar. Om detta finns mycket att berätta, men det ska jag inte göra nu.
Väl värt ett besök om man är på Rhodos. Besökte Lindos, staden med dom vitkalkade husen
nedanför Akropolis och sedan var vi och tittade på nattfjärilarna i den vackra Fjärilsdalen.
Färden gick vidare till byn Kritinia som ligger lite längre inåt land. Därifrån till en by som heter
Embonas, som ligger på en bergssluttning och är centrum för vinindustrin på ön.

Vi tog båten en dag till ön Symi,det var så fint när man åkte in till hamnen Yilaos. Det var så varmt, 37,5 +
så vi orkade inte att gå dom 357 trappstegen upp till den gamla huvudstaden Chora. På södra delen
av ön besökte vi klostret Panormitis, klocktornet står som ett landmärke på den lilla ön.

När man är på Rhodos så kan man ju inte missa att ta båten över till Turkiet. Staden Marmaris ligger
vackert inbäddat i en bukt mellan bergen. Vacker strandpromenad. Jag blev bjuden på äppelte, trots
att jag inte köpte något. Smakade bra i värmen.

Sen har vi badat varje dag och ätit god mat,druckit Mythos (grekiskt öl), jättegott.
Med andra ord ,så har jag många fina minnen att tänka tillbaka på när höstmörkret kommer.

Ha det så gott // Bittan
Dela med andra:    

Kommentarer
Grekland säger:
Trevlig resa du verkar haft!
Postat 2007-08-26 19:50  Anmäl
Mape säger:
Välkommen hem igen,härligt att ha dig här,det är detta som behövs för vi ska klara av den långa vintern.Varmt har ni haft med,men det går an när man har semester!!! Vi hörs Mape
Postat 2007-08-21 22:13  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Kryssning med Vision of the Seas
11 år sedan
Nyårshälsningar!
14 år sedan
Julhälsningar!
15 år sedan
Nu är det dags.....
15 år sedan
Inställd resa
15 år sedan