Stöd Ukraina

J_a_n_n_es blogg

Torsdag 16 Januari 2014 - Jamaica
Resealbum: Jamaica 2014

Jamaica = Fantastiskt

Hej alla!
Nyss hemkommen, (14/1), från ett helt underbart Jamaica och Montego Bay!
Har haft förmånen att få resa en hel del i mitt liv och kan utan att överdriva säga att Jamaica är helt Fantastiskt. Varken såg eller hörde något som påminde om kriminalitet. Jamaicanerna är ett otroligt vänligt och hjälpsamt folk. Uttrycket "No Problem" stämmer verkligen. De är verkligen glada och bekymmerslösa.
Maten är väldigt god och det finns ett stort utbud att prova på för den som vill. Ett måste är att prova på "Jerk". Det är en stark kryddblandning som serveras till antingen kött eller kyckling. Även den inhemska ölen Red Stripe är god.
Vad det gäller valutan så är nog ändå US dollarn att föredra. Så gott som alla priser är i den valutan. Skall du/ni åka ut till lite mer "lantliga" ställen så kan det vara bra att ha lite Jamaicanska dollar med sig. En liten tumregel för att räkna om valutan är att ta bort de två sista siffrorna på de Jamaicanska dollarna för att få ett ungefärligt värde på US dollarna. Alltså 1000 JD är ca 10 US dollar osv.
Glöm inte att ta med en adapter då våra kontakter inte passar. Vi har köpt en liten smidig som passar i princip hela världen och finns här:

http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/el/reseadapter/skross-worldadapterp..

Vad det gäller taxiresor så åk endast med de som har röda registreringsskyltar. De är nämligen godkända taxibilar, och gör upp om priset innan det är dags att hoppa in i bilen.
Prisläget är ju lite dyrare än t.ex Thailand, (beror på att det kommer mycket turister från Canada och USA), men det går att fynda både kläder och souvenirer. Pruta är ett måste och är man bara trevlig och tar sig lite tid så går det att göra en hel del fynd. T-shirt- 20kr Solglasögon- 40kr Keps- 40kr Badskor- 40kr m.m. Utbudet är ganska stort och det finns också mycket inhemska varor att hitta.

Jag rekommenderar att åka på lite utflykter. Jamaica är ett otroligt vackert och grönt land med stora variationer. Det finns mycket att se och uppleva och utflyktsprogrammen är många, både om du åker med charter eller ej.
Jag har säkert glömt en massa så har du/ni några frågor så svarar jag gärna på det som jag kan.
Är lite avundsjuk på er som skall åka dit, ni har en härlig tid framför er.
Remember - No Problem
//Janne
Dela med andra:    

Kommentarer
Allanball säger:
Hej
Jag skulle gärna vilja ha lite restips om just Jamaica. Hur flyger man bäst/billigast dit? Vad kostar ett boende, allt från hotell/gesthouse mm? Återkom gärna. Vi tänkte åka dit, familjen och jag, över jul- & nyår 15/16.
Postat 2015-04-06 16:44  Anmäl
J_a_n_n_e säger:
Hejsan Husfru1!
Låter underbart! Önskar dig en underbar resa. Du/ni väljer verkligen rätt tid att åka dit.
//Janne
Postat 2014-04-06 09:22  Anmäl
Husfru1 säger:
Åh va härligt det låter !!!! Vi har bokat resa dit över jul och nyår. Längtar.....
Postat 2014-03-15 14:49  Anmäl
J_a_n_n_e säger:
Hej Surfwannabie!
Låter härligt. Tänk bara på att i princip hela Jamaica omges av ganska ytliga rev.
//Janne
Postat 2014-02-04 10:28  Anmäl
Surfwannabie säger:
Trevligt att höra! Tänkte just boka en resa dit till nästa vinter då jag gärna även surfar på min semester...
Postat 2014-02-02 20:12  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet