Stöd Ukraina

Annasus blogg

Tisdag 29 Augusti 2006 - Sverige

Jag va i Kroatien!! Intressant och vackert land!!!

jag hade haft massa planer denna sommar. Jag skulle till Gotland och Åland m.m. Men då min kille och jag separerade så sprack de planerna. Det kändes jättejobbigt att inte ha nåt planerat.
Då pratade jag med min kompis Bella på msn som just då var i Kroatien. Hennes förldrar är därifrån och nu jobbade hon som reseledare där i en liten by längs Makraska Rivieran som heter Gradac.
Hon frågade om jag ville komma och jag sa ja.....
Hittade en flygbiljett och gav mig väg.
När jag kom ut ur flygplanet så möttes jag av den där doften och värmen som man alltid känner när man kommer till ett sånt land. Älskar den känslan för då vet man att man är långt bort, att man verkligen är där.
Sen var det en lång bussresa, den tog typ 2-3 timmar.
Chaffören körde ganska snabbt och vägen bestod bara av skarpa svängar hela tiden.
Jag har spyfobi men det gick bra som tur var. Blev inte åksjuk iaf.
Det var så mörkt så jag såg tyvärr inget av utsikten just då. Det blir ju mörkt väldigt fort där, ungefär vid 8-9.
Dagen efter när jag gick ut på balkongen från hennes lägenhet som hon hyrde där så såg jag de. De otroligt höga, gröna vackra och mäktiga bergen. De fanns runtomkring , överallt och ramade in allting.
Det som jag tycker är häftigt m Kroatien är att det är en sån blandning av allt.
Det är jättevackert med alla mäktiga berg, med det blå-turkosa klara havet överallt, med de lila blommorna, olivträden ochvindruveplantorna. Men mitt bland allt fint så ser man hus utan fasader. Då blir man påmind om att det är ett ganska fattigt land också. Förutom en del hus som ser riktigt tråkiga ut så är det mysigt med alla vita stenhus.
På vissa ställen är det lite mera skött såklart. Jag var i en liten by el det var en halvö tror jag, som heter Trogir. Den var så vacker med sina smala mysiga gränder där folk hade satt ut blommor och hängt tvätt så där högt upp mellan husen som på LAdy och Lufsen ni vet.
Det finns också mkt historia och historiska platser. Dubrovnik är väl den mest kända staden vad jag förstod. De kallade den Kroatiens pärla. Micheal Douglas var där precis innan oss, hihi.
Det är jätte vackert vid havet, det är rent och klart vatten. Tyvärr är det stenstränder så man behöver badskor. Det är lite hårt men det är vackra slipade stenar för det mesta.
När jag sedan åkte med bussen på dagen var det så himla vackert. I 3 timmar åkte man vid havet. Vägen slingrade sig förbi varje berg. Överallt var det hav, stränder, mysiga byar och hööööga berg. En upplevelse bara att åka bussen...
En annan sak som jag inte kommer glömma var den gooooda glassen. ÅH den var så god. Fluffig typ "hemmagjord glass", oftast med riktig frukt el choklad i.

Ja det var lite av det jag upplevde i kroatien......
hej så länge.
Har tyvärr inga bra bilder, har ingen egen digitalkamera. Det finns så mkt vackrare platser och bilder än dessa men skickar ändå med två bilder på min snälla goa kompis Bella

Dela med andra:    

Kommentarer
Aquaholic säger:
Du förresten, hur sätter man in bilder i sin blogg?
Postat 2007-10-14 17:47  Anmäl
Aquaholic säger:
Gud vilken tur du att du blev seppo...så fick du komma iväg till Kroatien istället för Åland och Gotland! :P
Kroatien är en naturupplevelse och bara litet längre söder ut så blir naturen ful, torr och stenig obördig mark.
Postat 2007-10-14 17:47  Anmäl
Roy säger:
Hej och tack för dina noteringar om resan, kul att läsa. Dubrovnik har en plats i mitt hjärta, visst måste det vara en av världens vackraste städer?
Postat 2006-08-30 07:44  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet