Stöd Ukraina

Bella3donnas blogg

Tisdag 20 Augusti 2019 - Sverige

Jag begriper inte🤷🏼‍♀️ Först 2 nekade Turist visum & ett ESTA under samma månad/år?!

Jag har varit i USA 3 gånger i mitt långa liv;) på ESTA visum & jag har aldrig blivit nekad. Jag är förtids pensionär (även 2016 då jag ansökte utan problem). Jag har EDS & Fibromyalgi & med åren bara värre. Höst & Vinter är jag nu sittandes/ liggandes i en soffa under värmefiltar. Till saken; Min Läkare skriver ett utlåtande till min DS-160 B2 ansökan. Iom att jag behöver stanna längre än 3 månader för att min kropp ska hinna återhämtas, sluta med mina mediciner & kunna träna i värmen. Jag har även med mig mina 4 barns Person bevis, min fästmans & Mor & Far. Ansökan helt rätt ifylld (vad jag tror). Första turen blev hemsk; av många anledningar får jag krampanfall i ben & väldigt yr & svimfärdig & glömt min medicin. Jag gråter & skäms som fa-n när människor omkring mig tittar konstigt & vakter kommer för att hjälpa mig. Helt Fel Ställe!! Det är precis min tur sö sköterska & vakt leder mig fram till rutan & en stol att sitta på, fortfarande gråtandes🙈! Där börjar ”grillningen”. Först blir jag väldigt förundrad över att jag Inte blir visad till ett Rum, utan det gamla sättet när man skulle köpa tågbiljett. En glasruta med ett litet fack nedtill. Den ansökan blir avslagen pga att jag har för lite bindande Bevis för att jag ska återvända till Sverige & så får jag inte ”hyra” ett ställe att bo på under 10 månader som jag ansöker om. På pappret står det, tror jag 214 paragraf ett nummer som jag inte är säker på. Ja, jag blir förvånad över att bli nekad. Men jag ger mig inte🙄! Utan betalar en gång till 1600 SEK & har nu mer Bevis papper med, som jag inte förstod, varför Saker var bättre anledning än barnen. Så papper på bil, lägenhet, sommarhus & min läkare skriver ett längre & mer personligt utlåtande. Han har velat länge att jag ska kunna få komma iväg härifrån under den kalla perioden. När jag gör applicationen så är sidan ändrad ang foto sektionen. (märkte att fler saker som var ändrade tex hade andra frågor satts in & andra tagets bort (inget jag reflekterade vid direkt). Så slutsatsen blir att Jag får inte fram bar coden- det ser inte ut som första gången. Så jag trycker på Contact us. Skriver vad problemet är & får till svar; det är NOG ingen fara, bara du har med dig fotot på dig själv & så skriver du ditt ID på baksidan av fotot.... (ifrågasätter jag ju idag) men Då= Nej, jag jobbar inte med detta & vet inte vad som är okey lr inte. Jag sitter & väntar då jag blir inkallad privatbås & får prata med en väldigt schysst svensk kille. Så han förklarar att dom måste ha den första sidan för att de ska kunna processa min ansökan, vilket jag har full förståelse för. Han säger även; jag ser att du ska åka nu på Tisdag 20:e. Så vad jag kan göra är att jag erbjuder dig att komma hit på Måndag 10:00, du behöver inte betala för ett ny ansökan. Men du ska oxå veta att denna ansökan är nu låst. Du kan inte gå in & göra några ändringar lr något gällande denna ansökan. Du måste skriva, svara likadant som du gjort i denna, inte utesluta lr lägga till ngt & första sidan måste se ut som den ska. Jag säger givetvis Ja. Åker hem för att packa färdigt fixa de sista bitarna & prata med min vän som bor i USA & ska hämta upp mig. Vi har samma diagnos bla. Skriver en ny ansökan fyllt i likadant tex; har du någonsin blivit nekad ett Turist visum/ESTA lr inte blivit insläppt. I denna andra ansökan blir ju svaret JA & en ruta kommer fram där jag måste skriva varför. Vilket jag gjort. Handläggarens uppgifter & vad som hände med mig. Ganska nöjd att jag fixat den jobbiga ansökan igen & för att han sa att jag skulle få träffa honom igen för att han skulle hjälpa mig.
Den glädjen försvinner väldigt snabbt när jag blir kallad till ruta* där en sur bitch (förlåt/ursäkta/Sorry!!!!!!) står. Hon börjar; & vad kan jag göra för dig?
(Jag vet ju att ansökningarna blir ”submitted” & diskuteras INNAN vi kommer fram till rutan, hon har även hela min bunt med papper framför sig. Så hennes frågor haglar fram under snabba 5 minuter. Vart ska du, hur länge ska du stanna där. Vad ska du göra mer.... hur länge då? (Jag fick ju inte bo på ett ”hyrt” ställe enligt första ansökan, en tourist rör på sig oxå, eller? Hur länge ska du vara med din vän? Jag kommer att vara med henne hela tiden & åka träffa andra av vänner som vi träffade när jag var där första gången. Hon avbryter & säger, du uppfyller inte kraven för detta visum, beslutet är taget. Jag känner hur j@vla arg jag blir & säger nog ngt som hon inte blrde hört. Jag blir så jävla arg! Tänker; jag har gjort som de sagt & hur jag än rättat till det så kommer de med andra ursäkter!
Så när jag går ner mot bilen så vill jag bara in i bilen (flyget går imorgon & jag tar nu fram telefonen & ansöker om ett ESTA. (Jag uppfyllde ju inte kraven för Tourist visumet)!!!..... samtidigt som jag ansöker så vet jag om att minst 72h innan man ska iväg, måste du ansöka & Datorn Vet redan att jag fått 2 avslag! Jag får beslutat efter 4-5h & det är ett NEJ!!

Varför i hel**te var jag ”tvungen att vara ärlig. Hade jag ansökt om ett ESTA direkt hade det inte blivit så här- Aldrig! Jag kunde åkt 3 månader ifrån kylan!!
Att sitta här en höst & vinter till, det gör jag inte. Jag väljer att inte få ha denna jädra värk & må så dåligt Mer!! Så nu snurrar det i skallen- Hur löser jag detta??? Vad gör jag?
Ett litet råd; om du aldrig varit på ett förhör på ambassaden-undvik det. Det beror tydligen på VEM du får prata med. Enligt mina erfarenheter!
Ansök endast om ESTA om du endast ska tourista!!!
Nu skulle jag & vovven suttit på SAS & sovit antagligen på väg till mellan landningen😢😢😰🤷🏼‍♀️👊🏼☀️
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet