Stöd Ukraina

Svampas blogg

Tisdag 25 November 2008

Hjälp mina vänner att hjälpa

Med anledning av att det på forumet förs dialoger om länder/destinationer som av olika anledningar en del anser bör undvikas/bojkottas, tar jag mig friheten att berätta om ett par vänner till mig. De är unga, relativt nygifta och har framtiden för sig. Marie och Mouhssine reser och upplever utan skygglappar. Nu har de startat ett projekt - de hjälper barn på ett barnhem i Marocko . Deras nästa resa dit går av stapeln den 4:e december.

Eftersom jag gärna vill hjälpa mina vänner att hjälpa andra, så har jag fört över en liten slant till deras konto idag och flygbolaget sponsrar med extra kilon bagage utan kostnad. Projektet drivs på ideell basis, de står alltså själv sina kostnader för resor och uppehälle etc. Alla pengar som kommer in i projektet går oavkortat till barnhemmet genom inköp av varor såsom mjölkersättning, ris, blöjor m.m.

Mer info om projektet finns på hemsidan; http://www.barnavhopp.com/ , klicka på Kontakt så hittar du bankgironumret.

En krona kan göra stor skillnad. Två ännu mer. Ett litet steg är också ett steg så sprid gärna infon om sajten vidare till era nätverk.
Dela med andra:    

Kommentarer
Tuareq säger:
Kan berätta om en tysk flygkapten på ett bolag jag arbetade för. Han samlade ihop skolmaterial typ block, pennor, kläder och andra
saker för barn som han tiggde ihop från tyska företag. Flygbolaget tillät
kaptenen att medföra dessa gåvor på flygningarna.
När han så hade tjänsteflygningar till Kuba hade han med en massa
saker som skänktes bort. Tycker detta visar ett stort personligt engagemang.
När jag bodde i Dubai träffade jag en indisk konferensledare på ett stort hotell. Han skulle leda en konferens jag bokat in för ett företag i Dubai. Mannen bodde i Indien. En indisk kvinna bosatt i Dubai var med och assisterade med arrangemangen kring konferensen.
Fick höra att de tillhörde en indisk organisation och när någon i denna organisation var på resa, brukade de tas om hand, få mat, husrum, skjuts hit och dit och diverse hjälp av andra medlemmar i samma organisation som bodde på platsen de skulle besöka. Kvinnan berättade även att en grupp indiska kvinnor i Dubai brukar samla in överbliven mat från restauranterna på flera av Dubais stora hotell. Maten distribueras sedan till indiska lågavlönade gästarbetare i Dubai.
Vidare har jag hört om indier som gjort sig förmögenheter utomlands, som sedan låter bekosta uppförandet av ett sjukhus eller en skola
som de skänker sin hemort i Indien.
Man önskar att fler människor runt om i världen önskade bry sig om sina medmänniskor och engagera sig närhelst de har en möjlighet till detta, antingen i vårt dagliga liv hemma i Sverige eller så
hjälpa människor i andra länder.
Skulle även gärna se olika typer av volontärarbete i Sverige därhelst sådant kunde vara till hjälp. Det finns så många ensamma människor, äldre som har svårt att gå, kanske skulle behöva skjuts till en affär eller någon som går och handlar åt dem. Ensamma på sjukhus som skulle behöva någon att prata med.
I USA har jag hört att olika former av volontärarbete är mycket vanligt i den ort man bor på. Behöver någon hjälp kan de ringa en sådan organisation och genast finns ett antal personer som är beredda att ställa upp. Visst ordnar staten med en del hjälp i Sverige, men det finns utrymme för mycket mer på privat och frivilligt initiativ.
Postat 2008-11-29 02:24  Anmäl
Annans säger:
Det här är ett utmärkt sätt att visa att man har tagit ställning, att man bryr sig. Att hålla den brinnande lågan brinnande är värt en eloge.
Postat 2008-11-26 07:57  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Följ med till Libyen!
15 år sedan
Hjälp mina vänner att hjälpa
15 år sedan
A heart of gold
15 år sedan