Stöd Ukraina

Vandringsmans blogg

Lördag 17 Maj 2008 - Ljungby

hemmaplan

skulle ägnat kvällen åt att påbörja resa till ROM i österled. men därav blir intet. måste först berätta lite om dagens invigning av hälsans stig och berättarbord utmed en åpromenad. tre timmar och 1 mils promenad. till sång och musik invigdes först de åtta berättarborden och årundan. initiativtagaren till berättarborden berättade om hur det hela kommit till och om hur de olika borden berättade om stadens tillkomst och uppbyggnad och om vilken betydelse lagaån haft för dess utveckling. redan vid andra berättarbordet skedde, under uppsikt av ågubben, nästa invigning. chefskardiologen vid lasarettet invigde hälsans stig. en 6 km lång och för alla tillgänglig promenadstig. betonade vikten av 30 minuters daglig aktivitet, gärna varje dag under veckan. vid tredje berättarbordet där stadens första dansbana varit belägen bjöds på förfriskning av den lokala patientföreningen för hjärt- och lungsjuka. så fortsatte promenaden med en stor publik skara. färjor och broar över ån belystes, kvarnar och elverk och järnväg. orjelbyggar fabrik och badplatser presenterades. efter halva sträckan hade alla åtta borden passerats och belysts. det var dags för kafferast. även här var det hjärt- och lungsjukas förening som stod för arrangemanget. man hade rest sitt fika och informationstält i den fagra försommarnaturen i norra ändan av hälsan stig. utmed den totalt 25 mil långa lagaån (från sankmarkerna vid Taesjön söder Taberg till Snapparp nära Laholm). de 22 bemålade parkbänkarna utmed sträckan lockar många gånger till en stunds vila med fundering över gamla tider och stilla betraktande av lagaåns vattenblänk eller stigens alla konstverk. bänkarna är bemålade av lokala konstnärer och estetelever från gymnasiet under designåret 2005.
Så fort jag lärt mig hur jag skall infoga bilder lägger jag in ett bildsvep från hälsans stig - årundan. men nu skall jag titta på matchen sverige - finland i ishockeyns vm-match om bronspengen. efter första perioden leder finland med 2 - 0.
PS. kommer du till ljungby; ta en paus, se flickorna i småland (i järnvägsparken) och gå hela eller del av årundan - hälsans stig
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet