Stöd Ukraina

Mhagbergs blogg

Onsdag 6 Februari 2008 - Gambia

Hemma från Gambia

Efter en vecka i Gambia kan jag bara konstatera att återvända dit, det kommer jag absolut att göra!
Världens underbaraste människor med ständiga leenden mötte mig och min familj från den stund vi kom till Banjuls flygplats tills att vi en vecka senare lämnade den.

Det var jag, min man och våra två barn, 3 och 6 år gammla, som åkte. Barnen var mycket omtyckta och tilltalades hela tiden. De svarade dock genom att gömma sig bakom oss då de inte förstod vad som sas.

Värmen var inga problem. Vi valde att inte använda ac:n som fanns på hotellet eftersom vi ansåg att vi inte skulle anpassa oss till värmen på ett bra sätt. Detta var ett mycket smart val. Hettan var uthärdlig trots sina 30 - 35 grader.

Utmed kusten blåste det lite grann nästan hela tiden, vilket var mycket uppskattat.

Vad ska jag säga om malariatabletternas nödvändighet då? Nästa gång jag åker lämnar jag dem hemma. Det kändes helt onödigt att knapra tabletter som en dåre när det inte fanns speciellt mycket mygg. Tror jag fick ett myggbett under hela veckan. Resten kom från småknott och sandloppor och så vitt jag vet sprider inte dessa någon malaria.
Inte heller var det någon kontroll av att vi tagit gulafebern-sprutan. Men den är jag ändå glad över att jag tagit. Inget att leka med det där om jag förstått det rätt.

Funderar ni på Gambia? Sluta tveka, mycket bättre än europa!
Dela med andra:    

Kommentarer
Conteh säger:
HÅLLER MED OM ATT MALARIATABLETTER IKKE BEHÖVS ,,FÖR I TURISTOMRÅDET FINNS INTE MALARIAMYGG,,DET E BARA OM MAN SKA UT PÅ LANDSBYGDEN,,,,MEN AKTA ER FÖR ALLA "TIGGARE" GE ALDRIG BARN PENGAR ,,FÖR DET SPLITTRAR FAMILJERNA,,,,OM BARNEN KOMMER HEM O VISAR HUR MYCKET DOM "TJÄNAT PÅ 1 DAG,,,SÅ E DET SOM REGELMER ÄN VAD DERAS FAR HAR I INKOMST O DÅR LIGGER PROBLEMET,, DÅ TAPPAR DOM RESPEKTEN FÖR FADERN ,,O DET E BLAND DET VÄRSTA SOM KAN HÄNDA..._PLUS ATT POJKARNA SLUTAR GÅ I SKOLA (FÖR ATT DOM TJÄNAR BRA PÅ ATT TIGGA) DET E FRI SKOLA I GAMBIA.....MEN NU HAR PRESIDENTEN BESLUTAT ATT HAN FRÄMST SPONSRAR FLICKOR FÖR DOM KOMMER TILL SKOLAN ,,,JAG SJÄLV GER DOM ..TEX BLYERTSPENNOR SKRIVBLOCK,,,GODIS,,,,BEGAGNADE KLÄDER,, INGEN SVÄLTER I GAMBIA,,,DET E SÅKLART SVÅRT FÖR DOM SOM HAR 3 FRUAR O 20 BARN ATT KLARA SIG,,,JO DET E LOVLIGT MEN MÅNGGIFTE I GAMBIA......O OFTA EFTER DET SKAFFAR DOM EN VIT FRU "SOM KAN FÖRSÖRJA DOM.....MEN DET PRATAS DET TYST OM.......MAN KAN TRO ATT DOM ARBETAR O SLITER MEN TITTAR DU PÅ ALLA ASFELTSARBETARE..SÅ KOMMER DOM FRÅN SENEGAL ,,BYGGARE OCKSÅ..O FISKET..E DET FLEST FOLK FRÅN GUINNEA BISSAU....AFFÄRSINNEHAVARNA E FRÅN LIBANON FÖR DET MESTA.....MYCKET KORRUPTION ÄVEN INNOM POLISEN...GAMBISKA KILLAR SPESSIELLT 40 ÅR O NERÅT E UPPLÄRDA ATT LURA TURISTER FÖR DOM ,,SÄGER ATT DEN VITE MANNEN HAR LURAT ALLT FRÅN DERAS LAND...SÅ NU E DET DEN SVARTE MANNENS TUR ATT GE IGEN O LURA SKJORTAN AV DEN VITE,,,,OK,,,DOM E JÄTTETREVLIGA O GLADA O SNÄLLA",,MEN SOM REGEL E DET BARA EN FASAD....JAG VET JAG BOR I GAMBIA HALVÅRSVIS O HAR MYCKET ERFARENHET...O DET VET RESEBYRÅN OCKSÅ.....HAR NI SETT NÅGON ANNONS OM GAMBIA I SVENSK PRESS...NEJ,,,ALLA ANDERA GÖR DOM REKLAM FÖR.....
Postat 2009-03-08 15:28  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet