Stöd Ukraina

Hayawanis blogg

Torsdag 20 Augusti 2009 - Lidköping

Hemma!

Igår kväll kom vi hem från bretagne. Det tog två dagar att åka dit och tre dagar att åka hem. Men på hemvägen gjorde vi också två stopp, ett vid Omaha Beach (där amerikanerna landsteg dagen D) och ett i Brugge (en jättemysig belgisk stad som står med på UNESCOs världsarvslista). Det var värt det.
När vi var i själva bretagne reste vi lite också. Vi var först två dagar i Saint-Malo, sedan två dagar i Concarneau, och så en dag/kväll i Le Mont-Saint-Michel. Vi bytte hotell varje dag, utom i Concarneau där vi bodde på ett och samma i hela två nätter. Allt som allt bodde vi alltså på sju (!) olika hotell under hela resan (inkl. en natt utanför Osnabrück, en i Calais och en utanför Hamburg på resorna fram och tillbaka)!
I Saint-Malo gick vi runt i gamla staden och njöt och åt gott. I Concarneau så hade vi turen komma då festivalen "Filets Bleus" skulle börja. Det är en keltisk festival där det spelas keltisk/bretonsk traditionell musik, dansas traditionell dans och traditionella bretonska kläder visas upp. Allt detta visas bl.a. upp en i stor parad som vi självklart tittade på. Det var roligt! Dessutom gillar jag folkmusik så att höra äkta keltisk musik, med säckpipor och trummor och allt, var mäktigt! Sedan spenderade vi en dag/kväll i Le Mont-Saint-Michel också. Det var otroligt vackert, men med ganska mycket turister. Där åt vi i alla fall "fruits de mer" (havets frukter) som bestod av havskräftor, krabba, räkor, både små och stora snigelliknande havsvarelser och ostron. Och tro det eller ej men jag åt av allt! Jag åt upp alla mina små snigellikanande havsvarelser, men bara en stor (en stor bedrift för en som tycker att sniglar är vääldigt äckliga), och så åt jag två (två!) ostron (men den andra åt jag bara för att jag skulle kunna säga att ja ätit "ostron" och inte "ett ostron").
Sammanfattningsvis kan man säga att det var en bra och rolig resa och att det var något nytt, eftersom jag aldrig bilat förut, bara mest vart på charter, och för att jag testade något nytt nästan varje dag!
Jag kommer att lägga upp bilder så snart jag kan, men det kan ta ett tag eftersom vi inte har installerat datorerna riktigt än (har just flyttat).

Ha det bra!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sex månader down (under)!
12 år sedan
Följ med mig till Australien!
12 år sedan
I startgroparna...
12 år sedan
Bilder
14 år sedan
Hemma!
14 år sedan