Stöd Ukraina

Gullsings blogg

Söndag 29 Juli 2007

Hej, jag heter Noack.

Min Matte heter J. Hon är mycket snäll och söt mot mig. Men hon jobbar ibland på kvällarna, så då har jag en extra matte och en extra husse.

Matte och Jag

Extramatte heter G och extrahusse heter Morfar. Det är vad G säger i alla fall, när vi är ute och går. Var är Morfar nånstans? säger hon. Jag blir så glad, när de kommer och hämtar mig och då svansar jag och skrattar, ser det ut som. Vi brukar gå ut på gatan och då kissar jag säkert en liter. Hur jag vet det? Jo det säger dom båda två. När vi har gått ett tag bajsar jag också. Det är G som plockar upp efter mig och kastar. Jag tycker det är så roligt att nosa i alla buskarna. De säger att jag läser tidningen. Så sant, så sant.

Vi går olika rundor, men den som är vanligast är den som går runt kvarteret, där medicinfabriken ligger. Det blir en bra promenad för oss alla tre. Där finns det mycket gott att lukta på. Morfar luktar speciellt. Han har alltid nåt gott i sin ena ficka. Jag brukar gå och nosa på honom där. Om han stoppar handen i fickan, vet jag att det är nåt på gång. Då svansar jag mycket omkring honom. Ibland går jag ett helt varv runtomkring honom, så mitt koppel fastnar och G får jobb att lösgöra mig.

När Morfar säger ”Sitt”, brukar jag sätta mig ner och då får jag en halv köttbulle av honom. Så säger han tack och tar min ena tass. Snart ska jag komma ihåg att jag ska räcka upp tassen till honom. Jag är bara sex månader gammal, men rätt stor. Jag väger nog 30 kilo, vet inte riktigt vad det är, men dom säger att jag ska bli ungefär 60 kilo tung. Hur vet jag det? Jo dom säger att jag är en Berner Sennen hund och de kommer att väga så mycket.

Ibland ger Morfar lite köttbulle till G också, så hon kan ge den till mig, så jag ska tycka om dom lika mycket. Hon säger också ”Sitt”, och så gör jag det. Jag är visst rätt stark, för när jag får fnatt och börjar springa efter Morfar, kan G nästan inte hålla mig, hon får springa fort, men orkar inte så mycket. Jag tycker att det är roligt att busa lite.

Morfar och G brukar busa med mig, när vi går hem. Vid medicinfabriken finns det en häck. G går på ena sidan om häcken och Morfar på den andra. Men jag har allt kommit underfund med att dom skojar med mig, för jag ser Morfars ben genom häcken. Så när G och jag är nästan framme till slutet, rusar jag fort som bara den runt slutet på häcken och drar iväg med G tills jag kommer fram till Morfar. Han går inte lika fort som vi, för han har ont i ett knä. Som tur är har inte G det, så jag får ha lite extra roligt. När vi är nästan hemma kissar jag för säkerhets skull en gång till. Jag är en pojke, men har inte lärt mig ännu att lyfta på benet. Det tänker jag lära mig så småningom.

Ibland träffar vi andra vovvar också. Då luktar vi på varandra och viftar med svansen. Det är så roligt att träffa kompisar. Morfar har två döttrar och den ena bor i Stockholm. Hon är här i Helsingborg och hälsar på med sin man och en son. De har en liten vovve, som jag har blivit kompis med. Vi har varit ute och badat tillsammans med hela familjen nästan. Båda tycker vi att det är skönt att doppa oss i havet. De ska visst åka hem till sig i morgon. Då får vi inte ses på ett tag, Fanny och jag. Det blir inte så skoj.

Fanny och Jag.

Lilla Fanny

När vi har varit ute och gått och kommer hem tycker jag om att åka hissen en trappa upp. Det har Matte J. lärt mig. Så jag får åka hiss med Morfar och G också. När vi kommer in i lägenheten får jag mat i en skål av G. Det har Matte lagt dit innan hon har gått till jobbet och så häller G vatten i skålen. Jag äter jättefort, för jag är jättehungrig. Så får jag mera friskt vatten, tills de kommer en gång till och hämtar mig för en ny promenad. Den brukar inte bli lika lång. Jag får ju motion av Matte också.

Både Morfar och G kelar jättemycket med mig, för dom tycker att jag är så go. När dom går ifrån mig, stannar jag kvar i hallen och tittar så långt på dom, men jag vet ju att dom kommer igen. G brukar pussa i luften till mig, så jag blir inte så ledsen alls.

PS. Första gången Morfar och G såg mig, var jag mycket mindre. De sa att jag liknade en liten söt björnunge. En dag hade Morfar köpt torkade grisöron till mig. Jag luktade på påsen han hade och visste med en gång, att jag skulle tycka om vad som var i den. Jag fick ett grisöra och jag gick med örat i munnen och såg jättemallig ut. D:S:

Det är G, som har hjälpt mig att skriva detta.

Lille Noack.

(Ingen reseberättelse precis, men jag kunde inte motstå frestelsen att lägga in den här)
Dela med andra:    

Kommentarer
Travellover säger:
Bra berättelse om en "liten" nyfiken valp! =)
Postat 2007-07-31 12:25  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Heidine
Heidine säger om Gullsings bild "Lilla Fanny":
Så skjønn hund!
13 september 2007 11:15
Travellover
Travellover säger om Gullsings bild "Lille Noack":
Vilken gullig vovve! =)
30 juli 2007 18:36