Stöd Ukraina

Passengers blogg

Torsdag 21 Februari 2013

Hälsning till Solen

eftersom så många som skriver om andra orter ville jag dela med mig av lite info om Zadar, Kroatien där jag och min sambo var sist på semester.
Vi bokade resan med http://www.scandjet.se efter ett kort direktflyg från Landvetter (2:30 h) landade vi i soliga Zadar mitt i augusti. När vi landade kunde vi se den vackra bergskedjan som heter Velebit, som ligger ganska nära kustgränsen, fick även reda på att det är ett paradis för vandrare,klättrare och mtb entusiaster.
Privatboendet låg ganska nära havet lite bort från centrum. Det bästa med Kroatien är folket som inte är påträngande som man brukar uppleva i andra kulturer.
Zadar är en bra destination eftersom den är rik historiskt, bra förbindelse och det finns mycket man kan göra. Zadar är romersk stad grundad på 20-talet f.kr och det ser man verkligen på gamla stan som ligger på en halvö. En mysig stadskärna med trånga små gator (calle) där många bra restauranger ligger. Staden är byggd i romanika, renässans och gotik stilen så det var det njöt vi mest av.
Vi fick ta reda på att många köper den goda glassen vid domkyrkan och sen promenerar man ner till kajen där man upplever den vackraste solnedgången i världen, solen går ner bakom en ö som heter Ugljan.
När det blir mörkt så lyser solspelet "Hälsning till solen" som är ett gigantiskt solpanel i glas med den härliga ljudspelet "Havsorgeln" som är trappsteg med inbyggda rör som går in till havet. Otroligt ljud kan man höra beroende på vindens styrka. Jag spelade in lite av spelet på mobilen :) .
Förbindelsen mellan Zadar och öarna är också otroligt, finns nästan färja eller snabbåt till varje ö.

Vi fann även den vackra lilla staden Nin nästan 2 mil untanför Zadar, vi åkte ner dit för att bada på den vackra långa sandstranden. Helt underbart!

Zadar är mycket närmare än andra destinationer men det man vi fick uppleva var otroligt!

Paolo
Dela med andra:    

Kommentarer
Brigitta säger:
Har varit i Losinjc, underbart vackert!
Postat 2013-02-21 13:28  Anmäl
Passenger säger:
jo verkligen! har du varit där någonstans eller? just nu vill man bara ha det varmt :)
Postat 2013-02-21 13:08  Anmäl
Brigitta säger:
Låter jätte trevligt! Man längtar verkligen till solen och värmen. Kroatien är så vackert.
Postat 2013-02-21 12:54  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet