Stöd Ukraina

Busylizzys blogg

Söndag 24 Februari 2008 - Milano

Grisar och kaniner

Han klämmer sig precis igenom hålet i muren när jag susar förbi. Hålet rymmer honom precis och bilden av en ryggtavla och höger skosula etsar sig fast i minnet. I flera dagar går jag runt med ett mentalt foto jag inte kan bli kvitt.
----
Varför ska de komma hit med sina problem? Vi genomlevde kriget, vi vill inte ha deras problem. De får lämna sina problem i sina egna länder.
---
Som kaniner bor de i små hålor utefter järnvägsspåret söderut från Porta Genoa i Milano. Plastpåsar, pinnar, löv, stenar, gamla kläder. Det påminner mig om mitt kojbyggande som barn och för en sekund dras jag med i leken. Finns det något användbart här? Aha, en sopstation! Himmelriket för en liten kojbyggande kanin. Får verkligen människor bo såhär i mitt Europa? Jag vill inte.
------
Albanerna. De sägs kidnappas och skeppas över till Italien för att tigga och stjäla. I slutet av nittiotalet hittade man en hel grupp barn som gömts i en utbombad gamal industrilokal, och som sänts ut på stöldräder på dagarna. Stöldgodset lämnades till deras "ägare". En gammal man, någons farfar, som försvunnit i Albanien hittades också han i Italien tiggandes på gatan. Albanerna är ett hett diskussionsämne i Italien. Den råa handeln av människor diskuteras inte alls, utan allt detta är inget annat än ett bevis för att alla albaner är tjuvar och banditer. A på militärbasen i Piacenza intygar - de får dagligen ingripa. Något samband mellan utsatthet och trafficking ser han inte.

Romerna. De kallas fortfarande zigenare och lever utanför samhället. De är lägre stående än hundar - och då menar jag de hundar man lämnar ute i hundkojan dygnet runt. Hundarna med en lång och tjock kedja runt halsen och som bara finns där för att skälla på de som vågar går förbi. Ingen går förbi där romerna bor.
---
Marockanerna. Jag lärde känna en trevlig marockan en gång. Han försörjde sig på att sälja förfalskade modeväskor på Paris' gator och torg i mitten av 80-talet. Mest stod han så han hade utsikt över Eifeltornet, ni vet dit alla turister åker för att fotograferas med Eifeltornet i handen? Jag hade ett par veckor över och jag såg Paris som jag aldrig sett det förut.

I Italien har benämningen "marockan" en liten annan betydelse än just "person från Marocko". Det är ofta definitivt nedlåtande och sammanhanget och tonen har mer betydelse än själva ordet.

För något år sedan introducerade jag två för mig mycket kära vänner för varandra. Vän X i Sverige är från Marocko, och en av de härligaste människor jag känner. Väninna Y från Italien faller för X charm och grimaserar lätt när hon nämner den fantastiskt trevlige marockanen vi åt middag hos. Marockan och ändå inte ... marockan. Jag ser hur svårt hon har det att få ekvationen att gå ihop. Jag njuter.
------
För ett par år sen hette de alltså Marockaner. Nu heter de Extracommunitari - de som kommer från länder utanför EU. Dit räknas varken Norge eller Schweiz, utan det gäller utan undantag mörkhyade unga män från Afrika. Egentligen vill de säga drägg.

En del av dräggen jobbar som säsongsarbetare på apelsinodlingar i Spanien. De lever väl ungefär samma liv som de illegalt invandrade säsongsarbetare som finns i USA, de tolereras eftersom de accepterar svältlöner, inte syns, inte hörs och inte kräver någonting. När någon försvinner är det ingen som frågar efter dem. Jag antar att det är samma sak i Italien. Vem jobbar annars på de enorma odlingar som förser kvartersbutiken i Mortara med Ruccola?
------
De människorna har ingen respekt! De kommer hit och vill inte respektera vår kultur men vi ska respektera deras. Diskussionen gäller de spargrisar som är placerade på banker runt om in Italien och vars inskramlade innehåll skall gå till välgörande ändamål. Någon har uttalat sig om att dessa grisar bör tas bort - muslimska bankkunder kan nämligen känna sig kränkta av de skära små grisarnas närvaro. Z är upprörd. Grisarna är en del av den Italienska Kulturen och vilka är dessa människor som kommer och vill våldföra sig på den Italienska Kulturen.

Italiensk (populär)kultur gör sig bäst på TV. En version av Idol går ut på att visa långa hetsiga bråk mellan olika deltagare. Sen alla dessa showgirls - bara ben och kulliga bröst så långt ögat kan nå. Så litet kläder som möjligt. Kvinnor reducerade till minsta gemensamma nämnare - sex appeal. Eller ännu hellre - det enda man kan tänka sig kvinnor kan/ska/bör bidra med. Välj själv.
------
Man har svårt att ta till sig och förstå andra kulturer i Italien. Nu generaliserar jag visserligen grovt, men att Lega Nord har ett så starkt stöd måste ju betyda något. Lega Nord är ett högerparti i Italien som rider på den utlänningsfientliga vågen, och som även sitter med i Europaparlamentet. Varför är man så rädd för det ickeitalienska? Tror man verkligen att det är alla de illegala invandrarna som fört med sig avsaknad av respekt i skolorna, högre matpriser och ett ökat droganvändande av unga? Varför låter man okunskapen råda? Är det för att ovetskap om sammanhang göder populistiska idéer, och populistiska partier slåss om makten i Italien och i EU-parlamentet?

Rädslan för det okända är stark. Allt måste vara igenkännligt. Film är fortfarande dubbad, och det blir komiskt när samma gubbe gör Stallone, Clintan och Russel Crowe. Men nu hittar jag på - jag kommer inte ihåg exakt vilka röster han dubbat, men resultatet är detsamma. Stallone kommer från Rom och Clintan från Bologna... det blir fel helt enkelt.

När Italienare reser gör de det gärna i grupp. Helst ska maten vara italiensk, ungefär som en del svenskar fortfarande gillar att äta kottbollar och pottatis på semensterresorna till utlandet. Gruppen gör att man kan tala med andra italienare och slipper omaket att försöka beställa en espresso på finska. Berlusconi får förlåta, men de har väl espresso i Finland?
------
A har varit i Afghanistan. Han borde vara mer öppen för andra kulturer, herregud han har jobbat i en internationell miljö med ISAF i nästan ett år. Men nej, Afghanerna var inte att lita på. I princip alla onda och från medeltiden. Men det finns en ljusstrimma. Han har sett en muslim äta griskött. Han har frågat dem varför han åt gris och han sa att han var hungrig. A meddelar därför att allt man hör om muslimer kanske inte är sant. Kanske kan jag fortsätta att hoppas.
Dela med andra:    

Kommentarer
Farbror_frej säger:
Jag håller inte med Bosses ”kanske är det lättare att kritiskt granska ett samhälle och dess brister när man ser det som ’resande’ i ett annat land”. Här i forumet är granskning som Busylizzys sällsynt. Den kritik som riktas mot semesterlandet brukar gälla den påflugne försäljaren, den jobbige strandraggaren och den usla maten på turistorten.

Ta romernas situation. De dryga 100.000 romer som lever i Italien vill regimen jaga ut. De bor i kåkstäder av hopsnickrade träskjul och kasserade husvagnar där avlopp, el och dricksvatten saknas. Och istället för vägar, lera. Nästan alla är papperslösa, även de som fötts i Italien till och med upp till tre generationer. Och nu, med den nya lag som Berlusconi vill driva igenom och som har godkänts av underhuset, finns möjligheten att förpassa denna, enligt premiärministern själv, ”ondskans arme” någon annanstans. Varför inte till Rumänien?
Postat 2009-05-21 22:03  Anmäl
Laplander säger:
Absolut tänkvärt det du skriver om Busylizzy men håller även med Ivan i det han skriver vi har ju "problemet" betydligt närmare oss än vi kanske anar eller vill erkänna kanske i vår egen stad eller t.om.i grannbyggnaden, okey att det kanske är mer utbrett i sydeuropa men problemet med människor som utnyttjas som illegal eller ibland även legal underbatald arbetskraft för att sedan spottas på när det inte passar längre eller blir så pass utbrett att baksidan av verksamheten inte går att sopa under mattan längre finns till och med här i byn där jag bor.
Oftast gäller det Polska byggjobbare/bärplockare men också Thailändska människor som flygs hit o utnyttjas till att plocka bär o frukt för svältlöner under deras "semester" bara för att vi svenskar är för lata för att göra jobbet eller någon lokal halvgangstar vill ha arbetskraften billigt så inte är vi förskonade mot dessa problem med utnyttjade o bespottade människor här hemme heller de har en annan nationalitet bara,kanske är det lättare att kritiskt granska ett samhälle när man ser det som "resande" i ett annat land därmed inte sagt att bloggen inte var tänkvärd men förvånad blir jag däremot inte.
Bosse.
Postat 2009-05-02 09:48  Anmäl
Farbror_frej säger:
Albanero, läs gärna Busylizzys inlägg en eller ett par gånger till. Du kanske missade något mycket väsentligt i denna skrämmande skildring. Mycket bra, Busylizzy!
Postat 2009-04-03 19:30  Anmäl
Albanero säger:
Hur har du mage att skriva "allt detta är inget annat än ett bevis för att alla albaner är tjuvar och banditer" och allt annat skitsnack du skrivit om albaner!!
Säg ett land i världen där det inte finns kriminella...man ska inte dra alla över en kant!!
Albaner är väldigt trevliga, hjälpsamma och omtänksamma, vi har gått igenom ett och annat så vi vet hur man verderar livet på bästa sätt!
Att resa till Albanien är en dröm, även för mig som själv är alban, det är billigt och det är väldigt många vackra platser att besöka, turismen ökar för varje dag som går!!
Du däremot borde ta och rannsaka dig själv och sluta vara så fördomsfull mot ett folkslag som du inte verkar ha en aning om!!
Postat 2009-04-03 18:02  Anmäl
Ivan säger:
Bra - bra - bra!
Blir du utslängd vet jag var du kan få plats.
Men du glömde alla vi präktiga svenskar med våra polska äppelplockare i Skåne och alla asiater på hjortronmyrarna.
Postat 2008-03-01 15:53  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet