Stöd Ukraina

Karinlorviks blogg

Onsdag 29 Juni 2011 - Lofoten

Ett stort tack till yr.no!

Denna resa var inte alls planerad, då jag lämnade Småland 24 maj och tog tåget till Oslo. Däremot hade jag bokat Norwegian från Oslo till Nord-Norge den 31 maj för att hälsa på släkt o vänner i Narvik-trakten, där jag har mitt barndomshem. Meningen var att jag skulle stanna en vecka uppe i norr och sedan ta tåget tillbaka till Småland. Vädret var inte med mig alls (jo, lite i slutänden). Då jag var i Oslo, var det fint i norr, och då jag reste norrut, blev det fint i söder ...

Vad gör man när den ena gråa dagen avlöser den andra, jo man går in på yr.no och ser vad de har för prognoser framöver, lagom till min hemresa skulle det bli riktigt vackert väder. Vad göra?
Vilken tur att jag hade en SJ-biljett som var ombokningsbar! Jag utsatte hemresan med en vecka, och nu började jag fundera på att göra något extra med mina "nyvunna" dagar här uppe. Jag kollade busstider från Narvik till Svolvær i Lofoten och började leta efter något prisvärt boende.

Nu hade jag sådan tur att en bekant till familjen skulle köra bil till Lofoten den dag jag tänkte åka, och jag kunde få åka med. Jag lånade en mindre resväska av min syster och packade det mest nödvändiga för Pingsthelgen. Det ordnade sig med två nätter på ett vandrarhem i Svolvær, fast inte första natten.
Min chaufför skulle hela vägen till Leknes, där han skulle ställa bilen och lasta en långtradare för vidare färd söderut mot Oslo. Altså kunde jag fortsätta med honom genom halva Lofoten. Medan han lastade långtradaren, besökte jag bl.a. en turistbyrå och letade rätt på ett vandrarhem i Å, längst ut i Lofoten.

Vädret denna dag var helt otroligt, så det var bara att njuta av färden genom det vackra landskapet. Det blev inte sämre när jag kunde kliva upp i en sprillans ny långtradare och fortsätta min färd ut genom Lofoten. Wow, vilken känsla! Min chaufför var en erfaren förare och rattade det stora fordonet tryggt på de smala och slingrande vägarna, ibland fick vi möte med bussar och stora husbilar och fick sakta in. Då passade jag på att öppna fönstret och fota lite. Några av bilderna i albumet är inte så noga ortsbestämda, det beror på att jag inte vet så exakt var jag tagit dom, eller att dessa små orter inte finns i RG´s register.

I Moskenes tog min förnäma resa slut, långtradaren skulle med färjan härifrån till Bodø. Jag åt middag med min chaufför på kaféet i färjehamnen, sedan tog jag min lilla resväska (på hjul) och började vandra de 4-5 km som var kvar av vägen, den slutar nämligen i Å. Kvällen var varm och fin, och jag njöt av min promenad, nu kunde jag också stanna och fotografera så mycket jag önskade ...

Fortsättning följer nu i form av undertexter till mina bilder ...
Dela med andra:    

Kommentarer
Kindbom säger:
Kul! Vilket äventyr! Härliga bilder!
Postat 2012-02-22 14:09  Anmäl
3mil säger:
Jag litar helt på deras vädertjänst. Jag har den i mobilen :)
Postat 2011-07-16 17:02  Anmäl
Bibchen säger:
Det skulle passa mig perfekt - äventyr i de vackra trakterna norröver.
Postat 2011-07-02 00:06  Anmäl
Peroerik säger:
Fantastiskt vackra bilder från Lofoten. Då jag var där 2000, första veckan i juli hade vi också ett fantastiskt väder. När jag ser dina bilder längtar jag tillbaka. Det är ett sagolikt vackert land du kommer från och Lofoten är något alldeles extra.
Postat 2011-06-30 20:55  Anmäl
Rolf_52 säger:
vilken tur att du kunde skjuta upp din hemresa och få lite lift så vi fick se alla vackra bilder från Lofoten
Postat 2011-06-29 23:32  Anmäl
Rommetorp säger:
Det var en berättelse som inte är så vanlig i dagens samhälle med att lifta och vilken fantastiska fina natur bilder som du har fått med din kamera det är att gratulera till det mycket fina väder du fick
Postat 2011-06-29 23:16  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet