Stöd Ukraina

Gullsings blogg

Torsdag 4 Mars 2010 - Höganäs

En liten utflykt till den stora staden Höganäs.

Jag har ju faktiskt haft lite bloggtorka här på rätt länge. Orsaken är ju att vintern har varit för svår här nere i Skåne. Vi har haft så mycket snö och det har varit kallt.

Dessutom skadade ju maken sitt onda knä, att vi blev tvungna att säga upp vår resa till Gran Canaria och Las Palmas. Den var ju redan betald, men vi har fått tillbaka vartenda öre från dels Fritidsresor och dels gick hemförsäkringen in och betalade resten. Vi har ju lagt till en speciell reseförsäkring där. Det är inte nödvändigt alla gånger att ta en extra resförsäkring, när man reser ut. Det blir en mycket mindre kostnad på detta viset, i stället för att köpa en ny försäkring för varje gång man reser. Betalar man dessutom med kort har man ju hjälp därifrån också.

Men det var ju inte det den här bloggen skulle handla om. Vi tog bilen och körde till den "stora" staden Höganäs. Det är ju inte så långt dit från Helsingborg. Först kör man då förbi kyrkan mitt i stan. Den kallas för Himmelfärdskyrkan eftersom den invigdes på Kristi Himmelsfärdsdagen 1934

Sen kom vi till Höganäs motsvarighet till Turning Torso. Ett höghus på 15 våningar. Det kallas för Jefasthuset och är det tredje högsta huset i Skåne. Det högsta är Turning Torso i Malmö och det näst högsta är Kronprinsen också i Malmö.

Mittemot det ligger en gammal villa i en trädgård, så man kan förundra sej över motsättningarna i stil på samma gång. Träden vid huset syns i den föregående bilden till höger.

Så körde vi vidare till Outleten och tittade på porslin och glas m.m. och herrkläder från Stenströms, en helsingborgsfirma. Så finns det en del av Outleten, som säljer skor. Ingenstans handlade vi något. På en granntomt ligger det ytterligare en Fabriksförsäljning av glas.

Nyligen hade man öppnat en Outlet för sportkläder och skor. Där hade vi inte varit tidigare. Men det var ingenting för oss. Ingen handling där heller.

På tillbakavägen hem körde vi igenom den gamla delen av Viken. Den biten kör vi alltid och inte den nybyggda höganäsvägen. Det är så sött i Viken med gamla korsvirkeshus med halmtak på många byggnader. Mitt i gamla Viken ligger det bara äldre hus, så det är så läckert att se dem.

När vi kom hem blev det en god kopp kaffe. Zoegas förstås. Det rostas, mals och förpackas just i Helsingborg och vi kan se deras roterande klocka från vårt fönster. så man måste ju vara lokalpatriot.
Dela med andra:    

Kommentarer
Marilcj säger:
Så fick man känna sig hemma en gång...trevligt!
Inte ens jag som bor här har varit ute på den nya Sportoutleten och är knappt på den andra Outleten heller!

Snön är inte helt borta kan vi ju tillägga men det är inte mycket kvar!

Lite info om det gamla vita huset mitt över "Höghuset": där bodde tidigare en läkare som hade sin praktik i hemmet och som husdjur hade han en Puma!
Detta var dock innan jag kom till Höganäs så jag har aldrig sett den!

Mari
Postat 2010-03-16 17:33  Anmäl
Switch säger:
Tack för fina bilder!
Postat 2010-03-08 10:59  Anmäl
Go_east säger:
Kul utflykt .
Postat 2010-03-08 10:10  Anmäl
Gbenskar säger:
Som vanligt har du skrivit en trevlig berättelse om er utflykt. Tänk att ni inte har någon snö kvar!! Här ligger snön fortfarande tjock, gator och trottoarer har ett tjockt snö-och islager.
Jag dricker ofta Lindvalls kaffe. Det rostas och packas i "min" stad Uppsala. Man måste ju vara lokalpatriot ;)
Postat 2010-03-07 22:06  Anmäl
Anderslindb säger:
Tack Gilla för din berättelse.
Ha det fortsatt b ra.
/Anders
Postat 2010-03-07 18:24  Anmäl
Travelfun säger:
Trevlig utflykt...ser ut att vara snöfritt :-)
Postat 2010-03-07 11:11  Anmäl
Rika44 säger:
Nu fick jag en liten inblick om Höganäs, intresant. Jag blir så förvånad att jag ser inte en ända snöfläck.
Postat 2010-03-07 09:17  Anmäl
Jambo säger:
En enkel utflykt är också en resa, behöver inte vara exotiskt jämt. Trevlig läsning tycker jag. Och skönt att se barmark - här i Stockholm är det fortf snö och is.
Postat 2010-03-06 15:39  Anmäl
Istrid säger:
En trevlig dagstur. Och (nästan) ingen snö på backen.. Är våren verkligen på väg?
Postat 2010-03-06 15:18  Anmäl
Karinlorvik säger:
Tack för den lilla berättelsen, Gilla! Har ni ingen snö kvar i Skåne? Själva har vi varit ute på promenad med ryggsäck, pulsat genom skogen, skaren bar bara delvis. Hittade sedan en plats i solen med utsikt mot isfiskare, där vi intog vår medbragta fika: Tunnbröd och glögg (Inget kaffe)! Det var jätteskönt i vårsolen!
Postat 2010-03-06 14:43  Anmäl

Sida:123Nästa
Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Graceolsson
Graceolsson säger om Gullsings bild "Höghuset i Höganäs.":
bra bild. Jag använder FILTER i alla landskap bilder. Så..du kan se mer färja(more color...the filter catch the real ...
18 mars 2010 11:20
Marilcj
Marilcj säger om Gullsings bild "Vacker villa mittemot Jefasthuset.":
Huset var en gång i tiden (fråga inte när) en läkarbostad m praktiken i huset och läkaren hade en tam Puma gående i träd...
16 mars 2010 17:35