Stöd Ukraina

Gullsings blogg

Lördag 5 September 2009 - Kos stad

Elavbrott på morgonen direkt.

Som det ofta händer på Kos gick elen på morgonen, men det klarades av rätt bra.

Så gick vi ut och åt lunch hos Maria på vårt specialställe för Gyros Pitta.
Närmsta målet efter det blev ju förstås Frihetstorget med Moskén till vänster
Muséet vid torgets nedre del
och Saluhallen längst upp.
När vi hade beskådat dessa byggnader gick vi och drack kaffe på en servering och gick sen hemåt och på vägen dit mötte vi K. och L., som satt med varsin öl på en servering och vi ville ju inte vara sämre utan satte oss ner hos dem. På vägen dit såg vi en läcker bikini till mej, man den fanns inte i min storlek. De finaste verkar bara vara till mindre folk än vad jag är.

Vi kom hem och solade och badade i poolen på hotellet och gick sen ner till vårt specialställe Plaza hos Abraham,hans hustru Selma och hans Mamma. Vi brukar nämnligen bada och äta där, men eftersom vi redan hade ätit en pizza vid poolen hälsade vi bara. Men Abraham bjöd oss ändå på varsin välkomstdrink, för vi har ju varit där i många år. Det vill säga i nio år med lite avbrott för andra grekiska öar emellanåt.

Vi hade bestämt möte med Osman, som har varit gift med min systerdotter tidigare, att vi skulle träffas på kvällen och äta lite. Han tog oss till ett nytt ställe ner till början av stranden, första krogen där. Det var en fiskerestaurang, som endast har färska varor, hämtade i hamnen på morgonen. Vi gick ut i köket och fick syna vilka fiskar vi ville ha. Så ordnade O. horta och haricots verts, som kom in som första rätter. Man skulle hälla olja och citron över och salta och peppra. Det smakade jättgott!

Nästa rätter blev octapodia, svamp och merides. Jättegott! Så småningom kom den grillade fisken in. Vi drack 1½ flaska husets vita vin till maten och till dessert fick vi vita vindruvor. Allt detta gick på 74 €. Vi var ju ändå 3 personer om detta. Vi betalade, eftersom O. hade bjudit så hemskt många gånger förut.

Det var fullmåne över hamnen och maten smakade underbart.
Dela med andra:    

Kommentarer
Haidi säger:
Jag blir hungrig av allt gott du berättar om.
Postat 2009-10-07 10:30  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Ingemar_e
Ingemar_e säger om Gullsings bild "Marias Pittaställe":
Kul namn på stället!
6 april 2010 19:55
Strid
Strid säger om Gullsings bild "Månsken över hamnen i Kos stad.":
En underbar utsikt!
13 oktober 2009 22:48
Anderslindb
Anderslindb säger om Gullsings bild "Saluhallen vid Frihetstorget.":
En mäktig saluhall.
2 oktober 2009 07:14