Stöd Ukraina

Peranders blogg

Söndag 21 September 2008 - Amsterdam

Dragspelsmusik med livet som insats

Som alltid när man turistar i storstäder får man förr eller senare ont i fötterna. Så även denna gång, och efter flera timmars promenerande slår vi oss ner på en uteservering i Waterlooplein och beställer in lite svalkande drycker. Solen lyser från en klarblå himmel och det är varmt och skönt.

Jag känner att det här är nästan värt hela resan. Att få sitta i solen med en öl och titta på spännande människor.

Alldeles intill serveringen går en hårt trafikerad gata där bussar, bilar, spårvagnar och cyklister rusar fram i en jämn ström framför våra fötter. Plötsligt ställer sig en man mitt i gatan, vänd mot oss på uteserveringen. Han bugar och plockar fram en kampingstol och ett dragspel.

Med den intensiva trafiken bara några decimeter bakom och framför sig börjar han så att spela på sitt dragspel. Mannen visat sig vara en riktig hejare på sitt instrument och med stor inlevelse bjuder han oss på ett antal klassiska stycken, bland andra Våren av Vivaldi.

Efter sin konsert går han runt med en skål och samlar ihop sitt gage bland oss i publiken. Han visar sig vara ryss och när jag lägger ner en Euro i skålen passar jag på att berömma honom för hans musik och hans mod att sitta mitt i gatan och spela.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet