Stöd Ukraina

Sperlbauers blogg

Söndag 26 November 2006

Det handlar om att uppleva

Ja, jag vet att jag kan vara snål i bland, jag vet att jag ofta tänker ekonomiskt & jag vet att jag är mycket mer en spara än en slösa. Jag kanske inte lägger halva lönen på kläder, på smink eller elektroniska prylar, men jag lägger mer än gärna mina pengar på upplevelser. Att resa är att uppleva. Det handlar inte om att åka jorden runt för att behöva uppleva det som många anser vara det "unika" eller det "äkta", varför skulle inte en dag på stranden på Kanarieöarna vara en lika äkta upplevelse som att bestiga Aconcagua?
Ska man vara rädd för att uppleva något som är "som att gå in i en Konsumbutik"?
Är upplevelsen mer värd för att den är svårtillgänglig, ovanlig och är "något som inte alla andra gjort". För mig är resandet det bästa som finns, att uppleva är det bästa som finns. Man berikar sitt liv på alla plan genom att uppleva. Vi cyklade till Bjärred en sommardag i år, oväntat kom sommarregnet och i horisonten kunde vi se åskovädret vara på väg rakt emot oss från Köpenhamn och där var vi på en grusväg, på väg mellan skånska åkrar. Att resa är att uppleva, om det så är från en cykelsadel bara tio minuter från ditt hem eller från 6959 meters höjd, 19 flygtimmar hemifrån.
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Klokt! :-) Försöker också ta till vara även upplevelser på hemmaplan..
Postat 2008-07-14 11:30  Anmäl
Ivan säger:
Hej! Håller med dig att avståndet inte spelar någon roll för upplevelsen.
Behöver bara gå ner till bryggan (inte nu - i somras!), hoppa i båten och åka mindre än en timma så är jag ute i ett arkipelagoparadis.
Postat 2006-11-26 13:55  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet