Stöd Ukraina

Helhappys blogg

Söndag 2 November 2008

Dagbok från Tågluffen -08

den 1 september

Jag och min dotter Ellen åkte på en hastigt o lustigt bestämd tågluff idag! Vi hade funderat i flera veckor
på vart vi skulle åka, när vi kom på att vi ju kunde tågluffa!!
Sagt och gjort! Resrutten blev bestämd en lördag, 6 dagar före avresan. Vi skulle börja med att åka till Amsterdam
via Köpenhamn, Hamburg och Osnabruck. Sen skulle vi fortsätta över Bryssel till Paris, ner via Toulouse och Marseille
och "göra franska rivieran" och sen till Italien. Vilka städer vi skulle åka till i Italien var inte bestämt men det
skulle med största säkerhet lösa sig på plats om jag kände oss rätt.

Det blev dock inte riktigt som vi hade tänkt oss......


Fredag 8 augusti -08

Idag lämnade jag och Ellen Västerås för vårt tågluffaräventyr! 19.54 gick tåget mot Stockholm, där vi bytte tåg och fortsatte mot Nyköping och Skavsta Flygplats.
Japp - vi har bestämt oss för att fuska - och vinna tid för vi vill ut i Europa fort! När vi kom fram till Flygplatsen kl 23, insåg vi att vi inte skulle kunna sova på flygplatsen utan fick lov att ta in på hotellet där i närheten.. Ett klart nederlag för två äventyrare som oss! Men men - en säng var ju inte dumt det heller.
Rummet kostade 500:-, låg högst upp och bestod av en våningssäng, en platt-TV och ca 8m2 att röra sig på
Toalett och dusch fanns längre ner i korridoren. Vi somnade sött runt 01.



Lördag 9 augusti -08

06.30 ringde klockan och det var dags att kliva upp! Efter en snabb dusch och ihoppackning av våra saker, gick vi ner och åt hotellets frukost, som bestod av kaffe/té, yoghurt, mackor, ost, skinka, gurka och tomat. Juice också förresten, men That's it!
09.10 lyfte planet - Mot Rimini!!! Och 11.45 landade vi!! Japp, vi bytte riktning på resandet och började i Italien istället!! Och vilken början sen!! Rimini är ju helt underbart!! Adriatiska havet är underbart, klart och varmt!
Från flygplatsen tog vi buss in till själva Rimini och vi tänkte först gå till tågstationen för att planera kommande resor, men efter ca 30 min promenad med ryggsäckar på våra ovana ryggar, styrde vi våra kroppar mot stranden istället!! 4euro/st kostade solsängarna, vattnet höll ca 33gr så vi blev kvar där i 4 timmar

Vi hittade iaf till slut stationen.
Resvägsförslag 1: Rimini - Bologna - Firenzo - Pisa. Ank 00.32
Såå... vart skulle vi sova då? Skulle vi chansa på att hitta ett rum i Pisa eller kanske någon annanstans..? Utan att ha bestämt oss satte vi oss på tåget mot Bologna för att iaf börja någonstans.
Fick sen en smart idé Varför inte fortsätta med tåget ner till Rom istället!!? Då skulle vi kunna sitta på samma tåg i 5 timmar och dessutom kunna sova lite!! Det skulle lösa alla våra funderingar och så blev också bestämt.
I och med detta skulle vi också tjäna 30 Euros på kuppen och det är ju välkommet!
"Nu är kl 23.10 och vi sitter på stationen i Bologna och vntar på tåget mot Rom. Ellen sover nästan och jag skriver det här. Vårt nästa tåg avgår kl 01.15 så det är en stund kvar..."

Anm: Tåget var rejält försenat, så vi lämnade inte Bologna förrän 02.30



Söndag 10 augusti -08

06.50 kom vi till Rom och det första vi gjorde var att låsa in våra ryggsäckar vid bagageinlämningen på stationen!! Bra drag! Söndagar i Rom ärtydligen ingen större upplevelse för det mesta (97%) är stängt!
Det gick iallafall att köpa 75min's Metrobusbiljetter för 1 euro/st så det gjorde vi. Vi tog Metron till Colosseum och till Stranden vid Stella Polare utanför Rom. Det var totalt stekhett idag så vi orkade inte solbada längre än ca 3 tim.
Vi tillbringade istället 6 tim (!!) på stationen för att det inte gick att vara utomhus! Inte ens ett internetcafé fanns öppet så vi kunde boka hostel till vår ankomst till Pisa, som vi bestämt oss att åka till härnäst.
Under kvällen tog vi dock beslutet att sova på tåget igen och att vi skulle satsa på att åka till Genova. Men först skulle vi gå av tåget i Rapallo kl 04.30 och duscha på stranden i smyg.
22.15 gick tåget från Rom mot Genova. Resan skulle ta 6 timmar = ca 5 timmars sömn
Genova - here we come!!





Måndag 11 augusti -08

Jahaja..... Rapello..blev det inte. Inte Genova heller.. Vi försov oss och vaknade strax innan Torino! Lätt chockade klev vi av tåget, gick in på stationen i Torino och köpte en Capuccino åt mig och sen kastade vi oss på första bästa tåg mot Genova igen Skam den som ger sig heter det ju! Vi har t o m ätit frukost, för den + dagens lunch köpte vi redan igår i Rom. Ca 4 tim tar tågturen...

Genova är en hamnstad omgiven av berg! Byggnaderna är blandat empirisk stil med nytt! Staden har en lika aktiv "Gamla Stan" som Stockholm har och där sjuder det av liv! Det är oxå i Gamla Stan som vi ska bo nu i 2 dagar, bestämde vi när vi kom hit! Alldeles i närheten av Stazione Genova P Principe....
Hotel Parigi heter det. Rummet kostar bara 38 Euros/natt och detta var det första hotellet vi ens frågade på.
Priserna brukar annars ligga på det dubbla har vi märkt!
Rummet har en dubbelsäng, en bidé, en dusch och ett stort fönster. Det första vi gjorde när vi fick rumsnyckeln var att duscha och borsta tänderna! Gissa hur skönt det var!!
Resten av dagen spanade vi in stan och tog det lugnt. Ingen sol- eller badning idag - vi orkade inte. Men imorgon ska vi åka till Rapello och bada! Rapello ligger ca 30 min från Genova med tåg - söderut.
Till middag lyxade vi till oss och åt en halv grillad kyckling med bröd och grönt!
Fullkomligt stupade i säng runt 21.30!





Tisdag 12 augusti -08

Grått och regn i Genova!
Vi vaknade 07.30 av väckarklockan OCH kyrkklockan. Vi tog det lugnt, klädde oss och gick ut till receptionen för att hämta våra frukostkuponger Jajamensan - det ingick frukost i priset också
Stället vi skulle äta på låg runt hörnet nere efter hamngatan och vi serverades varsin kaffe med fylld Brioche. Det fanns med choklad, med marmelad, med vaniljcreme och utan nåt alls. Kaffet är antingen capuccino, Espresso eller Caffé Grande (Americano) som eg. bara är en Espresso med extra vatten i efter egen smak. Det tog mig 3 dagar att förstå hur man beställer en sån kaffe!!
Efter frukosten gick vi upp och packade en badväska för här skulle det solas och badas i Rapallo!! När vi kom dit fanns där ingen sol så vi fortsatte en bit till och hamnade i Chiavari där solen verkligen lyste hela dagen!
Vi köpte lunch (bröd fr bageriet, frukt fr fruktaffären och en förpackning Philadelphiaost m örter på Super Mercaton Di per Di)
Vi promenerade genom Chiavari och gick över en bro till nästa stad, Lavagna, där vi satte oss på en parkbänk vid kanalen och åt vår lunch. Klockan var ca 11.30
Efter 2 min fick vi sällskap.... En något fetlagd man i badbyxor satte sig på bänken bredvid, tittade på oss som åt och började "onanera"! ÄCKELPOTTA!!!
Mellan 12.15 - 15.30 låg vi sen och solbadade på en Marina Libera - alltså en offentlig strand utan solstolar. En sådan låg precis bredvid, inhägnad med staket. Det var en stenstrand men hade iaf dusch och tur var väl det för havsvattnet på västkusten är visst mycket smutsigare än vid östkusten!!
15.30 duschade vi o klädde oss igen och gick till "vårt" bageri igen och köpte några fler bröd till middag + bakelser! vi köpte också mera vatten innan vi satte oss på tåget "hem" till Genova igen.
Vi upprepade gårdagens middagsmeny med grillad kyckling fast idag blev det från ett kebabställe. Plus i kanten för att det ingick en extra form med sallad, majonnäs, chili och ketchup. Öl och vin hade vi på rummet redan och det tog faktiskt slut oxå
Imorgon tänker vi åka vidare igen. Vi funderar på att ta oss till Rimini igen (vackert, trivsamt och underbart vatten) över dagen och sen sova oss ner till Bari... Fast vi får väl se - vi bestämmer nog färden där och då!
Lampan i det lilla hotellrummet släcktes kl 00.11 den kvällen....





Onsdag 13 augusti -08

"Det är grått idag också och har t o m regnat när vi vaknar. Vi går ner på hörnet och äger vår frukost som idag är lite annorlunda; Ellen tar varmt vatten *fniss* som sen blir till té, jag får mitt älskade caffé grande I skrivande stund sitter vi på tåget mot La Spezia.....klockan är 11.17.
Italienare är mycket öppna och trevliga och dom pratar gärna med varann oavsett om de känner varann eller inte. De ger Ellen många komplimanger hela, hela tiden och mig med ibland . Just idag träffar vi många som är bra på engelska oxå!
Från La Spezia till Parma utan längre uppehåll. Parma är en större stad än vi trodde att den skulle vara. Stationen har ingen bagageinlämning, så (pust-stånk-stön)vi får lov att bära dom med oss. Det första vi ska göra är att hitta nåt lätt att äta åt mig, för våra pengar som vi hade kvar, köpte vi en McDonaldsburgare åt Ellen för.
Nå - vi letade rätt på en ATM istället och hämtade pengar och SEN köpte jag en pizza slice.
I Parma lyste solen och ryggsäckarna var tunga, så vi gick till ett stort grönområde mitt i stan och lade oss där i några timmar innan vi letade upp en Super mercato och köpte vår middag = ragu på burk, cocktailtomater, en burk majs, sallad, bröd och vin. Denna delikata måltid intogs sedan i väntsalen på Parma Stazione.
Tåget fr Parma - Bari gick 22.12. Vi letade upp en liggkupé med 3 lediga platser i och bestämde oss för att den skulle duga bra. Ellen sov skapligt bra och jag fick ett pervo bredvid mig som gned benen mot mina och flåsade... *mutter mutter*




Torsdag 14 augusti -08

Kl 06.20 anlände vi till Bari! Först, en kopp kaffe - lika svårt som vanligt... *börjar sakna våra fulla kaffemuggar med lock på som vi har hemma på Pressbyrån..* Sen tänkte vi oss bagageinlämning vilket visade sig vara alldeles för tokdyrt så vi lät bli!
Nästa idé - en stadskarta för att hitta till en badbar strand!! Sagt och gjort; stranden hittad! Vi hängde på oss våra ryggsäckar mm och begav oss dit - kl 08.00. Man skulle ju kunna tro att vi var först på plats på stranden men icke då! Det var rätt mycket folk där faktiskt. Underbart, varmt, skönt vatten och en möjlighet till en skugga/solplats fanns också, tack o lov!
Vi blev kvar på stranden till kl 15.30!!

Väl inne i city igen, lyxade vi till oss och åt på Dalò caffé och efter måltiden satte vi oss på en stenbänk i skuggan, tog en mugg vin och spelade kort. En icke språkbar italienare fascinerades av Ellens blonda hår och bestämde sig för att stanna en stund och prata..... ingen av oss förstod vad den andra sa men hey - vi är ju alla världsmedborgare

Vi har faktiskt köpt varsin sängplats i sovkupé till nattens tågresa. Resan kommer att gå från Bari till Torino och tar hela 11 timmar. Avgång 19.50.
Vi delar kupén med en yngre kvinna som ska hem till Torino. Väl ombord, lånar Ellen min pocket "Bitterfittan" och läser och jag sätter mig på min säng - och somnar så! Jag vaknar till några gånger under natten men somnar om lika snabbt igen.



Fredag 15 augusti -08

Kl 06.30 knackar konduktören på dörren, säger nå't på italiano och ger oss tillbaka våra biljetter och en halvtimme senare ankom vi till Torino. Vi packade ihop oss, tick till Caffébaren och köpte Caffé Americano *yaay* och en Thé Aldo (Kamomillthé med citron). Kl 07.30 avgick vårt nästa tåg mot Ventimiglia som är vårt nästa mål! Den fransk/italienska marknaden i Ventimiglia som de har varje fredag!! Detta ska bli jätteskoj för vi har snålat med dagskassorna för att kunna shoppa loss här Vägen mellan Torino och Ventimiglia tar 4 timmar m regionaltåg. Man åker t o m in i Frankrike en sväng... en mycket vacker väg genom grönt bergslandskap med inslag av åar och vattenfall.
Vi ankom kl 11.05 och gick direkt och lämnade in våra stora ryggsäckar vid bagageinlämningen (kostade bara 6euros för oss båda här) och sen gick vi ut från stationen och nästan tappade andan av det vi såg. Herreguud vilken vacker stad!!! Och vilken marknad sen!! Hur stor som helst, i hela stan och efter stranden samt efter den gamla floden. Innan kl 17 hade vi gått runt på stan, shoppat 2 väskor, 2 klänningar, köpt lite middag och solat i 2 timmar! Vågorna var ca 3m höga och det rådde röd flagg! Några tokskallar badade dock
17.00 gick tåget mot Lyon...men vi hoppade av i Cannes i tron att vi skulle kunna fortsätta mot Paris senare på kvällen... Eller hur!! Alla tåg var fullbokade åt alla håll, sas det! Samma visa var det med alla hotell och hostels både i Cannes och inom 3 mils radie! Shit!!
Men!! Vis av min kunskap om hur det kan vara ibland på jobbet här hemma, drog vi en rövare och sprang ut till tåget mot Lille! Vi frågade tjänstgörande plattformsvärd om vi kunde åka med. Hon frågade vart vi skulle åka, jag svarade "Nå'nstans bara!" och hon svarade NO! och gick! Jag och Ellen stod förvånade kvar och stirrade på varann...mumlandes "Nej! Det blir ett bestämt Nej! Skräddar'n säger NEJ!!"
Plattformsvärden måste ha sett hur förvirrat häpna vi såg ut, för hon kom tillbaks igen och pratade med oss. Hon sa att vi nog kunde prata med chefen på tåget mot Strasbourg, så skulle det ordna sig.
Sagt och gjort! Tåget gick 20.19, vi pratade med chefen, resultatet blev varsin säng i egen sovkupé för tot. 35 euros - ank.tid Strasbourg 07.58!! Yaayy - vi får sova inatt oxå!!!!

Jag har inga kort från Ventimiglia för min mobil var död....


Lördag 16 augusti -08

Det gick snabbt i Strasbourg! Alla tåg till Paris verkade fullbokade även härifrån, utom en avgång vid 16.30 men den blev för sen för oss. Det fick bli en improvisation igen
Vi tog Highspeed-tåget till Marne la Vallé kl 08.56 istället! Marne la vallé ligger strax utanför Paris så denna sista lilla bit blir det lokaltåg/Metro eller nå't.
Paris - vous-êtes ici!! Marne la vallé, ja.... vet ni vad som f ö finns där...upptäckte vi?!?!!! Jo - Disneyland!! Vi var dock aldrig in i själva nöjesparken utan gick bara runt i The Village utanför leendes som barn på julafton ungefär! Hursomhelst så var målet själva Paris... och *oj oj* jisses så mycket allt kostar här! 50 euros bara Poff!!
Vi sitter nu på Metro'n in till själva Paris = 12.90 euros till och klockan har hunnit bli 13.20 redan. Vi funderar på att leta upp ett hostel och stanna över natten och sen åka mot Amsterdam tidigt imorgon bitti. Det blir svårt att hinna se nåt av Paris annars...
Paris......Paris......Paris..!!
Vilken underbart vacker världsstad!! vi hittade ett enstjärnigt hotell på gångavstånd från stationen Gare du Nord. Det ligger på Rue Lafayette och rummet kostar oss 35 euros + 3 euros för en dusch...
Vi piffade till oss, laddade min mobil lite mer och bestämde oss för att se Paris till fots för att få se och uppleva så mycket som möjligt på de få timmar vi hade att spendera här! Vi gick från hotellet kl 16.30 och var inte tillbaks förrän 23.30 - med värkande fötter och ett leende på läpparna
Vi fyndade linnen i en affär, köpte lite middag vid Ed's Supermarket, fönstershoppade på modehusens gator (Dior, Chanel, Kenzo m fl) åt vår middag i Jardin des Tulleries och köpte sockervadd; blev friad till och utbjuden på en pizza i Belgien den 5 okt också Vi vandrade utmed Seine, stod under Eiffeltornet, stod mitt på Champs Elyssés och såg Triumfbågen, Place de la Concorde och gick, gick, gick! Fötter och ben var helt slut när vi kom tillbaks till vårt hotell. Somnade som utslagna hjältar, helt överens om att det nästa gång skulle bli fler dagar här i Paris!!!





Söndag 17 augusti -08

Klockan ringde 07.00. 40 min senare gick vi mot Gare du Nord och satte oss på ett café utanför för att avjnuta en petite dejeuner parisien för 6 euros, för det var det enda vi kände att vi missade igår - att sitta på ett café i Paris! Dessutom fick jag min första riktigt goda kopp kaffe sen i fredags förra veckan!!! Definitivt värt hur mycket som helst
08.15 var vi vid tåget, Thalys svar på X2000 och 08.25 lämnade vi plattformen och Paris - för den här gången! Vi åker nu till Bryssel och byter tåg för vidare färd mot Amsterdam. Vad gör man en sökdag i Amsterdam tro.... Vi ska iaf vara uppe hela natten har vi bestämt!!
.......
Nuu vet jag vad man gör i Amsterdam en söndag!! Precis samma som man gör vilken annan dag som helst!! Hela rackarn's stan var ju öppen och det fullkomligt kryllade av människor överallt!! Vi räknade till ca 10 cofféeshops efter varje gata och ALLA affårer var öppna; REA överallt oxå!! Stan har smala gränder, smala shoppingstråk, pubar och restauranger överallt, floder som delar av stan, horor i fönstren i Red Light District och vi gjorde stan!!!
I Red Light District fanns bl en bar som hette The Black Tiger och där jobbade Michael, Jenny och Jimmy. Michael (27) och Jimmy (typ 50 och ägare av baren) bjöd på öl och drinkar hela kvällen. Jag och Ellen tog dock paus en stund och gick och åt på en chinarestaurang! Jättegott för 25 euros, mat och en varsin stor öl. Efter stängning tog Michael med oss till en annan bar som var öppen hela natten och fortsatte att prata och dricka. I baren träffade vi Matt och hans vän; engelsmän båda två och på genomresa precis som vi. Matt var otroligt skoj och han och Ellen fick jättebra kontakt, tjattrade på som attan
Vid 03 gick jag och Ellen dock till stationen igen och tog tåget ut till flygplatsen där vi låst in våra ryggsäckar.
Bredvid oss på tåget satt två spanjorer i min ålder... Han som satt snett emot mig var en total ögongodis!! Vi pratade lite snabbt om ditt och datt. Han berättade att han bodde på Mallorca. Jag berättade att jag var på väg hem till Sverige igen...Han skulle till bilen sa han...?! Han önskade oss en trevlig resa, jag honom en jättebra dag och sen nuddade våra händer varandras när vi vände oss om.... Båda famlade lite extra innan vi separerades åt. Båda vände sig om samtidigt och tittade efter den andra....Såå rart och romantiskt Vilken otroligt underbar man!! Hoppas ödet för oss samman igen!!





Måndag 18 augusti -08

På väg hemåt igen....
Tåget lämnade Amsterdam kl 06.58 och i skrivande stund sitter vi på det 3e tåget för dagen, mellan Hamburg och Köpenhamn. Klockan är 14.10. Förmodligen kommer vi inte hem inatt heller.. Ellen har ringt och frågat Stefan ifall vi ev kan få krascha på deras soffa inatt, för så vitt vi vet kommer vi bara till Sthlm idag och är isf framme 23.40... Han skulle prata m Lena och höra av sig igen....
....Nä...det blev inget.. Nu får vi försöka komma på nåt nytt....

Det blev snälla, rara Micke som föbarmade sig över oss Han åkte hela vägen från Västerås och till Stockholm C!!
Mille grazie Micke!!! Du är en pärla!



Jag och Ellen ser fram emot nästa äventyr nu!! För visst blir vi att göra flera såna här resor!!
Jag är biten nu!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar