Stöd Ukraina

Mats_sussis blogg

Måndag 15 December 2008 - Pattaya

Bussresa Sihanoukville till Pattaya.

På morgonen den 25/12 skulle vi åka från Sihanoukville till Pattaya med buss. Vi betalde $35 per skalle för biljetterna. Efter att vi ätit våran frukost och checkat ut från Orchidee Guesthouse så tog vi en Tuk-Tuk till buss stationen, 3$. En sak man tänker på är att en Tuk-Tuk är väldigt olika beroende på vart den befinner sig. I Bangkok så ser den ut på ett sätt. I Phuket på ett annat sätt. På Koh Lanta ett tredje osv. Vi kom i alla fall till buss stationen och hittade den buss som vi skulle åka med. Jag går in och sätter mig medans Sussi stannar kvar utanför och röker lite. Hon kommer in efter ett tag. Har då pratat med en Irländare som hade tappat bort sin biljett och hade slut på dollar. Vi hjälpte honom med pengar så han kunde köpa sig en ny biljett. Vi fick tillbaka pengarna i Bath. Killen hade varit sjuk och inte kunnat följa med sina kompisar när dom åkte. Hans visum hade gått ut med några dagar så han ville helst komma med den här bussen.
Vi kom väl iväg på utsatt tid, 08.15. En intressant resa på den Kambodjanska landsbyggden. Inte allt för bra vägar men bättre än jag trodde att dom skulle vara. Stannade efter ca 2 timmar så vi kunde gå ur och handla lite. Sedan fortsatte resan i ungefär 2 timmar till tills vi kom till Koh Kong. Där klev det av lite folk. Sedan så fortsatte vi fram till gränskontrollen. Så här långt så hade resan gått bra. Jag trodde att om det skulle bli problem någonstans så skulle det vara i Kambodja men så var det inte. Allt fungerade utmärkt.
Sedan så har man ju alltid det roliga att komma ur ett visum land och in i ett annat.... Det tar ju sin lilla tid. Dessutom så fick vi bara 14 nya dagar när vi kom tillbaka till Thailand??? Det borde ha varit 30 dagar men det räckte ju.
När vi väl kommit över på Thailänska sidan så trodde man att allting skulle fungera klanderfritt men det var då det började att krångla. Först krånglade dom in oss som skulle till Pattaya och Bangkok i en liten minibuss. Vi var 11 + föraren. Trångt blev det. Vi frågade hur lång tid det skulle ta till Pattaya. 3,5 timme sa chauffören. Då borde vi alltså vara framme runt 17,30 eftersom klockan var 14 ungefär. När vi kom till Trat så åkte han till sin central där vi alla fick kliva ur. Vi som skulle till Pattaya fick kliva in i en annan buss. Nu blev det ganska så gott om plats. Vi var nu 6 personer + chaufför. Men sig den glädje som varar. Han hörde bara en kort sträcka och svängde sedan in på en bensinstation där det stod 2 minibussar till och lite folk. Han packade in 3 pers till plus bagage så det blev full. Det borde kunna få rum 2 pers till fram i bilen men där låg det bagage. Så det var fullt. Men han väntade på 2 personer till. Efter ett tag åker han. Vi trodde att han tagit sitt förnuft tillfånga men inte då. Han åker en bit till för att sedan stanna längs vägen. Där han ställer sig för att vänta på dom 2 sista personerna. Han kommer väl på att han måste fixa till bagaget så han börja att stuva om. Då ringer hans chef. Han blir skit grinig svänger runt och åker tillbaka till första stället som bytte minibuss på. Här vill dom då att vi alla ska kliva ur bussen. Då blir en av finnarna som vi hade i våran buss tokigt och skriker och gormar till dom. Även amrikanaren tröttnar och protesterar vilt. Det slutar med att vissa går över till en annan minibuss. Några av dom som åkte med oss i den första busssen och skulle till Bangkok hoppar in i våren buss. Så vi blir 11 pers + chaffis igen. Bagage överallt. Men vi kom i alla fall iväg denna gång. En av killarna som var med berättade att förra gången han gjorde denna resa så blev dom avslängda i en korsning. Där fick dom stå och vänta i 2 timmar innan det kom någon och hämta dom.
Vi var inte framme i Pattaya 17.30 som första chaffisen lovade. Jag tror att klockar var runt 19.30 när vi klev av i Pattaya.
Letade reda på vårat hotell som vi bokat. Nova Lodge. Det visade sig att bäst före datumet på det hotellet var passerat med många år. Jag hade gjort samma misstag en gång till. Bokat och betalat flera dagar dvs köpt grisen i säcken. Vi tänkte boka på Twin Palms Resort men det var fullt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma....
15 år sedan
Äntligen Sverige.
15 år sedan
Mellanlandning på hemresan
15 år sedan
Bangkok Royal River
15 år sedan
Solavslutning i Pattaya
15 år sedan