Stöd Ukraina

Linnis blogg

Torsdag 22 Mars 2007

Blogg i efterhand.....

Hemma igen..... och jag skulle nog inte skivit att jag gillar udda resor för det var bara förnamnet på denna resan.
Vår flygrutt var Landvetter - Kastrup - Bangkok
21:e feb eftermiddag bar det av till Landvetter, lite oväder på G som bara envisades med att bli värre. Flyget från Landvetter till Kastrup blev försenat ca: 3 timmar så när vi taxade in på Kastrup såg vi planet till Bangkok lyfta.... Vi fick stå i kö 5 timmar för att boka om vår biljett. Fick en rutt via Frankfurt som skulle avgå 17.40 nästa dag. Iom snökaos och allmänt kaos i Köpenhamn så var alla hotell fullbokade. Vår sovplats blev det kalla stengolvet på Köpenhamns flygplats. Kanske inte det man hade önskat sig allra mest när man kunde varit på väg till varma Thailand.
Dagen därpå försökte vi fördriva tiden så gott det gick på flygplatsen....inte annat än att man anade lite hur han i filmen "The Terminal" kände sig de första dygnen där... När planet till Frankfurt dök upp på boardning panelen så stod det "cancelled". Vi trodde inte det var sant!! Återigen fick vi ställa oss i kö, denna gången i 3 timmar. Vi fick en flight via Helsingfors och som skulle avgå lite senare på kvällen. Därifrån skulle vi sen hinna med ett flyg till Bangkok ca 23.20 Om planet till Helsingfors skulle avgått i rätt tid så skulle vi haft en marginal på ca 40 minuter....nu blev det planet ca 1 timme försenat vilket innebar att vi skulle missa planet till Bangkok, vilket vi inte gjorde för planet dit var försenat och uppskjutet till nästa dag. Vi fick hotell i Helsingfors och när vi kom till flygplatsen så fick vi ny info. Denna gången var inte planet försenat utan det var trasigt och de hade flygit dit ett annat plan som avgick 1 timme senare än utsatt tid. Äntligen på väg till Bangkok! Vi fick första klass-biljett och blev mötta av en fin flygvärdinna med en champagneglas på en bricka. "Välkommen ombord!" sa hon och log mot oss......och vi kände oss verkligen välkomna. Det ska Finnair ha all cred för! Där satt vi, 7 personer som sovit som värsta lodisarna på golvet....stått och trängts i en varm kö, svettiga...samma kläder i tre dygn snart.....och satt i första klass! :-)
Väl framme i Bangkok så skulle vi hämta ut vårt bagage....gissa??? Japp, bagaget borta!! Efter två dagar kom bagaget fram så vi missade totalt 4 semesterdagar. Förutom detta så hade vi en underbar semester och jag kan verkligen rekommendera andra att åka till Thailand...dock inte med SAS! ;-)

För övrigt så hade vi det rätt bra menhar lärt mig ett o annat på resan.....bla att inte resa sju st i sällskapet....för många olika viljor.

Vår resa gick till lite olika ställen. Vi åkte från Bangkok till Krabi. Där blev vi nästan lurade in p åett lyxhotell men en i sällskapet gick iväg och skulel kolla in en annan förmedlare och det visade sig bli jackpot! Vi kom i kontakt med en underbar människa, Jieb, i Krabi. Hon bokade billiga bungalows och ordnade med transport åt oss till Ao Nang och sen vidare till Kho Pangan.
Krabi var fint, men inte så fint som jag hade föreställt mig. Chicken Island var däremot lite av ett paradis om än väldigt komersiellt. Vill ha lite mer orört.
Tyckte bättre om östra sidan....Kho Pangan.....där kan man få vara ifred. Vi bodde på ett jättemysigt ställe...inte dyrt heller 500Bath/natt, Chills hette det. Namnet var verkligen slaget! Man kunde koppla av verkligen och chilla......därav namnet, Chills. :-)
Vi hittade en strand, liknande Chickan Island där man kan gå över till en annan ö när det är ebb, Kho Ma. Bra snorkelvatten och vi såg härliga stim med fiskar, både stora och små. Var dock lite äckligt sjöräs som slingrade sig rund benen på väg ut till revet, men avhjälptes av en snäll pojkvän som kuffade ut mig på en badmadrass.
Vi var på Full Moon Party. Har nog aldrig sett så mycket människor på en strand förut och def inte så många fulla människor på en gång! Vart man än gick så viskade folk i öronen på en : "Hasch?" Vad du än ville ha så fanns det att få tag på.....marijuana, hasch, svamp, piller..... Usch! Mycket dans och eldshower....

Efter Kho Pangan var det dags för Kho Samui. Den ön är verkligen exploaterad.
Dela med andra:    

Kommentarer
Nettanl säger:
Hej! Ville bara berätta att vi blev utsatta för försening när vi åkte med Fritidsresor i dec-07. Vi blev 13 timmar försenade till Bangkok, fick först sitta flera timmar på Kastrup o sen flera timmar på Arlanda innan vi lyfte till Bangkok. Läs mer på min blogg!! Hur som helst, redan på påstigningen på planet fick vi reda på att vi fick en dagsersättning för resan, resans pris delat på 14 dagar. Pengarna fanns hemma när vi kom hem! Alla extra utlägg för mat på flygplatserna fick vi ersättning för utan problem (kvitton). Måste ge en eloge till Fritidsresor för detta! Sen missade vi vid hemkomsten vårt tåg pga ytterligare försening, fick då köpa nya tågbiljetter men det fick vi tillbaka från vår hemförsäkring.Lite tråkigt med alla förseningar men har blivit ersatta och väl bemötta och det känns jättebra! Hälsningar Nettan
Postat 2008-04-03 22:53  Anmäl
Linni säger:
Håller fortfarande på att bråka med SAS om denna incident..... nu ligger ärendet hos ARN (Allmänna Reklamations Nämnden) De ska ta upp fallet i sin nämnd. SAS var villiga att ge oss en ersättning på ca: 350 SEk (delat på sju personer) och det godtar inte vi! Never!!! :-(
Postat 2008-01-03 14:51  Anmäl
Linni säger:
Nja...numera behöver man ju inte betala med själva visa-kortet för att försäkringen ska gälla, det räcker med att du betalar med pengar från det kontot som visa-kortet är kopplat till....och det är ju bra. Tyvärr så får vi inter ut så mycket på det. Vi fick idag också svar från SAS som löd: Med flygbolagets prioriteringsordning säkerhet, punktlighet och service kan
det innebära att vi på bekostnad av både punktlighet och service kan
tvingas försena eller inställa en flygning av säkerhetsskäl. Flygbolag
garanterar inte sina tidtabeller. En stor del av förseningarna är utanför
flygbolagets kontroll, som t.ex. väder, trafikbegränsningar och även
tekniska fel. Flygplatsen i Köpenhamn stängdes helt för trafik den 21 februari.
För tidsaspekten rekommenderar jag
dig att använda dig av ditt eget försäkringsbolag för eventuell ersättning."

Kontentan är väl att vi inte får ut nåt. Vi har pratat med luftfartsverkets jurist och han rekommenderade oss att ta kontakt med konsumentombudsmannen i den här frågan. Att vi inte fick boende i Köpenhamn och att bagaget var försenat, det har vi i alla fall rätt att få kompensation för. Att vädret var som det var kan ingen hjälpa! Usch, blir upprörd!
Postat 2007-03-23 14:08  Anmäl
Gullsing säger:
Jag håller med Raketost i förra kommentaren. Man bör alltid betala med kort. Det gör att försäkringar gäller bla för förseningar.
Hälsningar "Gullsing"
Postat 2007-03-22 11:45  Anmäl
Raketost säger:
Otroligt vilka förseningar! Hoppas ni betalade resan med ett kort som berättigar till viss kompensation o att ni är nöjda med resan trots allt strul! MVH.
Postat 2007-03-22 11:35  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet