Stöd Ukraina

Mrvenezuelas blogg

Söndag 28 December 2008 - Venezuela

Alternativ till Isla Margarita -och reshjälp

Hej,

Jag heter Joakim och bor i Venezuela sedan en tid tillbaka. Skulle vilja tipsa om lite alternativ till Isla Margarita. Margarita är bra men det finns i mitt tycke många ställen som är ännu bättre och som ger mer en känsla av det "riktiga " Venezuela. Är det äventyr som gäller så är Canaima/Angel falls ett kanonställe att åka till. Naturen är oslagbar där och det är inte konstigt att delar av Jurrasic Park filmades där, det känns prehistoriskt.

Andra platser för äventyr är Orinocodeltat och Merida. Orinoco är Sydamerikas näst största flod efter Amazonas och den är mäktig. Att åla dir och se krokodiler, apor och fiska pirayor som sedan äts till middag är en höjdare! Merida är Venezuelas adrenalinstinnaste stad där massor av extremsporter utövas. Ligger uppe i Anderna ochg har även världens längsta linbana (är dock avstängd för reparation i ett år till ca).

Gillar man beach och lite äventyr på kuppen är Choroni/Puerto Colombia. Choroni är en mysig kolonialsk by vid karibiska havet och playan är rankad som den bästa i Veneuela av Lonely Planet. Det finns också många närliggande stränder dit man tar dagsturer med båt och kan njuta av strandlivet ostört. Trekking i nationalparken Henri Pittier, regnskog med en världens bästa utbud av fåglar) är ett annat tips, besök på kakaoplantage, Romfabriker och Tjurfäktning finns också i närheten.

Jag och min fru jobbar på ett hotell(en posada) som heter La Bokaina (http://www.labokaina.com) och det är i mitt tycke ( ja jag vet att jag är partisk men det ligger också etta på Tripadvisor :) ) det bästa hotellet i Choroni. Är någon intresserad av att höra mer vad man kan göra i Choroni eller andra delar av Venezuela så är det bara att höra av sig. (uppgifterna finns på hemsidan). Fråga efter Joakim eller Monica isf. Befinner ni er i Choroni kom gärna förbi och ta en kaffe vettja! :)

Hasta luego Joakim
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet