Stöd Ukraina

Svetsloppans blogg

Fredag 30 Januari 2009

Agadir!

Jag ska åka till Agadir två veckor i mars!
Är det någon som har några bra tips att ge därifrån!
Bra vandringar, marknader, massage och resturanger?
Vi hörs!
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Hejsan,
Tack för kommentaren på min kryddbild :-) Hoppas ni får en härlig resa till Agadir! Vilka åker ni med? Var ska ni bo?

Jag tyckte att Agadir var trevligt men väldigt turistigt med svenska menyer etc. Bäst var det att äta i stadsdelen Talborj. Mycket billigare priser än vid stranden. Jag gillade den marockanska grönsakssoppan Harira. Och missa inte färskpressad apelsinjuice för några kronor.

Souken (marknaden) är helt klart värd ett besök om man försöker ignorera alla påstridiga försäljare. För att inte tala om den irriterande mannen som utgav sig för att vara "säkerhetsvakt" och sedan följde efter oss inne på marknaden för att försöka få in oss i olika stånd.
Ett tips är att kolla på marockanska fat etc. i lugn och ro på Centre Artisanale (har för mig att det hette så, en affär utan prutning med hantverk ovanför Talborj) för att se vad rimligt pris är innan man ger sig in på marknaden och försöker pruta..

Vi åkte med på en heldagsutflykt till Marrakesh. Spännande! Om ni har tid skulle jag dock rekommendera att stanna där över natten eftersom det tar 4 timmar att åka dit med buss.. Bussen går tillbaka på eftermiddagen just när det berömda torget Djeema el Fna börjar bli som mest livligt. Kändes som om tiden var väldigt knapp att kika tillräckligt i alla gränder med hantverk, kryddor etc.

Vi åkte också med på en vandringsutflykt upp i Atlas-bergen med Fritidsresor. Kanske mer "promenad" än "vandring" men skönt att komma ut på landsbygden och häftigt att se både berg och grönskande oaser. Så det var en sevärd utflykt som jag kan rekommendera

Jag kan också tipsa om att ta en lokaltaxi till närliggande byar. Vi hann dock bara med Essaouira.. en heldagsresa på 3 timmar dit och 3 timmar hem.. taxin kostade ca 800 kr och då väntade den på oss i Essaouira. Lång resväg men kul att se landsbygden och passera folk på åsnor, små byar etc. Om jag skulle göra om resan kanske jag dock hade åkt till något lite närmare och försökt hinna med att se fler ställen istället. Men om ni har 2 veckor på er så borde ni ju hinna med en hel del :-)

Trevlig resa!
Postat 2009-02-02 10:39  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Indien
12 år sedan
Snart åker vi!
14 år sedan
Hemma igen!
15 år sedan
Ingarö - Egypten
15 år sedan
Egypten
15 år sedan