Varning för Telenors röstbrevlåda Eurovoice när du reser

Av Rolf_52
20 mars 2010 16:57
Visningar: 8854
Bytte nyligen mobilabbonemang till Telenor. När jag var i Thailand nyligen stängde jag av min mobil då vi har fast telefoni i huset. Det visade sig att Telenor har en "service" som heter Eurovoice och fungerar som en röstbrevlåda. Varje samtal till min mobil vidarebefordrades automatiskt till Eurovoice till en kostnad av 44 kr per missat samtal. Jag har inte lyssnat av röstbrevlådan men på min räkning ser jag att de flesta samtal varat i 3 sekunder till kostnaden 44 kr per missat samtal. Kontaktade Telenors kundservice som tyckte att det var en fullt rimlig avgift för deras "service".

Min rekommendation är att man avbeställer denna typ av "service" så att man slipper råka ut för ocker när man är ute och reser.
Av Mpc
20 mars 2010 17:04
har altid min mobil av stängd vid utlands resa sätter på den bra då jag ms eller så kör jag det mässat samtal via datore
Av Rolf_52
20 mars 2010 17:11
Max, problemet är att det inte räcker att ha mobilen avstängd. Röstebrevlåde "servicen" fungerar ändå. Du måste avbeställa tjänsten för att slippa en överraskande hög telefonräkning.
Av Mpc
20 mars 2010 17:30
tur då att folk inte ringer en . då dom vet att man är utomlands
20 mars 2010 17:57
Jag har också Telenor men jag går ALLTID in till 'mina sidor' på deras webbsida och stänger av Eurovoice-tjänsten innan jag åker iväg. Du kan välja manuellt hur länge du vill ha den avstängd och precis vilka tider avstängningen börjar och slutar. Jag började med det efter att jag också fick en 'liten överraskning' för ett par år sen. :/
20 mars 2010 18:57
Jag går också alltid in på mina sidor och stänger av Eurovoice när jag är utomlands.Det fungerar utmärkt.
Registrera dig gärna på ´´Mina Sidor``, på Telenor,så kan du ställa in din Eurovoice själv.
Bra att du tar upp detta,jag tror många får stora fakturor när dom har varit utomlands.
Av Mittmi
20 mars 2010 21:51
Måste bara säga att detta inte har med Telenor att göra,, det gäller ju alla röstbrevlådor oavsett abonemang så vitt jag vet. Man bör alltid avbeställa den tjänsten vid resa.
21 mars 2010 10:33
Bra sagt! Det ska vi tänka på, när vi reser utomlands i fortsättningen.

Gilla
Av Rolf_52
21 mars 2010 11:17
Har själv bara råkat ut för denna obehagliga överraskning med Telenor så det är därför jag varnar för dom. Skulle vara intressant att höra från andra med andra abbonemang vad de råkat ut för.

Sen kan man ju tycka att den här formen av tjänster borde vara frivilliga och behöva aktiveras av kunden själv och att någon form av varning borde följa med om vad som kan hända på en utlandsresa. Och det är ju också skillnad på bemötande i kundtjänsten hos olika företag och man märker direkt vilka som är måna om att skapa långsiktiga kundrelationer.
Av Tubbe
21 mars 2010 11:44
Hej

Något som resenärer som reser över bron Malmö/Köpenhamn bör tänka att inte ringa ute på bron.
Har man otur så kopplas samtalet upp av en satelit...typ och kostar du runt 100 spänn för någon minut.

Operatören var i detta fallet Telenor...........och de tyckte det var ...normalt. Kan väll tillägga att jag inte ringer med telenor längre.

/ R
21 mars 2010 13:51
Man behöver inte ens resa över bron, för på den svenska sidan i Helsingborgstrakten får man ibland ett meddelande: Välkommen till Danmark. Telenor har en starkare sändare i Danmark än vad de har hos oss.

Gilla