Dag för dag: Resealbumet "Sommarsemester 2010" av Nilshakan

Strykjärnet
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
15 juli 2010 - Sverige
Då var det dags och packa. Vad ska man ha med. Värmebölja i Bergsjö, Halvmulet och risk för Åska i Norrköping och Skottland, vet man aldrig, regn förmodligen. Sist jag var där i juli för två år sedan så var det kanonväder just den veckan.
Hur går det med SJ ? Kommer tåget fram till Norrköping efter 2 dagars problem. Dock åker jag inte med X-2000 denna gång utan tar lokaltåg till Gävle och därefter dubbeldäckaren till Norrköping, så slipper man byte i Stockholm.
Åker 1:a klass denna gång också så har man gratis internet på tåget.
Tar med mig extra dryck och matsäck denna gång, ifall tåget blir stående, då jag kommer till hotellet först vid 22-tiden, och då har man ingen lust att börja leta efter restaurang, det är bra om man får tag på en kall.
Ska verkligen bli skönt och komma bort ett tag.
15 juli 2010 - Norrköping, Östergötland, Sverige
Framme. X-tåget från Gävle var smock fullt lika så Linköpings tåget, tur att jag hade 1 klass på det tåget i alla fall. Tåget framme i rätt tid och en taxi stog och väntade för transport till hotellet. Fick ett rum på 4:e våningen med en vacker utsikt mot ett parkeringshus.
Såg från hotellfönstret ett "Skotskt" pub, så naturligtvis var jag dit och tog en öl. Tog en promenad runt kvarteret och hittade 4-5 pubar till. Ingen var någon klass på, kanske "munken" för där var rätt mycket folk.
VAr hemma strax efter 23 och fick tips om en bra frisör av nattportiern. Kollar det i morgon.
16 juli 2010 - Norrköping, Östergötland, Sverige
Steg upp rätt tidigt och åt frukost, mycket folk och en massa ungar.
Efter tips från portiern gick jag till friseringen. Mycket duktig kille, har nog aldrig blivit så bra klippt någon gång. Hallings tror jag det hette. När jag jag gick runt hörnet så hittade jag en annan salong och bokade in en tid för fotmassage med tillhörande manikyr. Allt medan jag väntade så gjordes diverse inköp på stan.
Tjejen var kurd och var från Bollnäs, väldigt duktigt så jag tog en hand manikyr också. Emellanåt tog jag en lättare lunch bestående av en kebabtallrik.
Kvällen avslutades med några nya pubar som besöktes, en engelsk och Harrys.
Tänkte köpa mig en hatt idag, men när jag var på Americanway så sa expediten, efter att jag provat en massa, att keps passade mig bäst. Så min Stenhuggarkepa fick högt betyg i den amerikanska shopen.
17 juli 2010 - Norrköping, Östergötland, Sverige
Frukost tidigt.
Idag regnade det, och inte lite, rena orkanregnet.
Så jag passade på att göra lite museum besök. Först var jag in på turistbyrån och fick lite kartor utskrivna och tips ifall jag ska åka skärgårdsbåt någon dag. Första besöket var Arbetets museum. Rätt intressant. Nästa vart stads museumet, så var mycket sevärt. Gamla vävmaskiner och byggt upp gamla hantverkare bodar. Mycket sevärt.
Sen tog jag en promenad söderut och gick Norra promenaden tillbaks via resecentrum och stannade för en välbehövlig dricka vid uteserveringen vid kyrkan.
Idag vart det en pizza runt hörnet då det började spöregna igen.
Tog en kvälls promenad på gatorna som går parallellt med Drottninggatan.
Rätt lugnt ute på grund av vädret, så det blev säng tidigt igen.
18 juli 2010 - Sverige
Efter frukost såg gick jag ner till stationen och därifrån åkte jag med lokaltåget till Linköping, buss ut till Malmslätt och Flygvapen museumet. Kom lite för tidigt så man fick sitta i solen och lata lite.
Det är några år sedan jag var här sist, och nu har dom byggt en ny hall som i källaren inhyser den bärgade DC-3 som försvann på 50 talet.
Museumet har vuxit och blivit nåt riktigt bra. Här finns det något för alla åldrar. Inte bara gamla militärflygplan, utan även flygsimulatorer, skärmflygnings simulator, vindtunnlar och flygledarsimulator.
Mycket roligt ställe med många intressanta utställningar. Här rusar timmarna iväg och jag såg att detta måste vara en fröjd för småbarnsföräldrar, speciellt pojkar. Mycket att prova på, saker som inte tar lång tid mm.

Väl värt ett besök om man har vägarna förbi
19 juli 2010 - Söderköping, Östergötland, Sverige
Idag tog jag bussen från Norrtull ut till Söderköping, en liten fin stad vid Göta kanals början.
Strosade runt i butiker och längs kanalhamnen och kollade alla båtar.
Tillbaka i Norrköping så vart det en pasta på stan och lite bussåkning. Spårvagnarna går inte, utan buss som gäller inne i stan.
Var även på biblioteket och läste Hudiksvalls Tidning.
Kvällen ägnades åt TV tittande.
20 juli 2010 - Sverige
Idag vart det buss ut till Löfstad slott, en unik slott där allt är kvar som det vart när sista Piper damen dog.
Det här var ett sommarbostad, och var Axel von Fersen som var med bla annat när vår Bernadotte vart Svensk Kung, han var emot det.
1926 dog Emilie Piper som var slottets sista ägarinna. Slottet byggdes på 1600-talet och har sedan dess aldrig sålts, vilket gör slottet unikt.

Tack vare en önskan i den sista ägarinnans testamente har slottet kunnat förbli levande och är idag ett populärt besöksmål.
Tog en guidad tur runt slottet och utställningen. Mycket intressant å jag säga.
Vad lite man vet egentligen.

Tog bussen till Kimstad coh därifrån lokaltåg tillbaka till Norrköping.
Var på Systemet och köpte ite vin, gick runt stan och köpte en present till Jims sambo.

Och så var den här dagen slut.
I morgon bär det av till Glasgow.
21 juli 2010 - Nyköping, Södermanland, Sverige
Efter frukost tog jag god tid på mig på hotellet, då utcheckning inte var senast kl 11.00. Tog en taxi ner till Fjärrbuss terminalen, och när jag kom dit stog en flygbuss redan där, fast jag hade planerat åka senare, så jag hoppade på den. Så det innebar att jag redan klockan 12 var ute på Skavsta.
Fasen vad gör man där så många timmar före. Det var lokalbuss ner till Stan och käkade på min pizzeria och lite småvandring runt stan, dragandes med bagage.
Sen tog jag lokalbussen tillbaka och checkade in.
När jag kom till Skottland spöregnade det, hade mna väntat någon annat, men tur var så stog Jim och väntade för transport till Hamilton.
22 juli 2010 - Hamilton, Skottland, Storbritannien
Idag gjorde jag Hamilton själv, var skönt att bara gå runt stan och kolla affärer
23 juli 2010 - Glasgow, Skottland, Storbritannien
Idag tog jag tåget in till Glasgow själv för första gången. Gick runt staden och besökte Merchant City Festival, som dock skulle ha sin höjdpunkt på Lördagen.
Sen gick jag till Buchanan street och kollade lite affärer, gick den gatan ner till slutet och vandrade neråt så jag efter viss trixande kom till baka Queen street och tog en paus på Drum and monkeys.
Sen vart det Argyle street och St Enoch för att avsluta dagen på The Horseshoe.
Man får aldrig vara i Glasgow utan att avsluta med ett besök på denna gamla anrika pub. Där är altid mycket folk, och den ligger bara ett stenkast från Centralstation.
Hittade tillbaka till neder plattform devs spår 16 coh tog tåget tillbaka.
Väl återkommen till Hamilton så måste jag besöka Viktoria och den gamla anrika stället Butterburn.
Kvällen avslutades i trädgårdshuset till en härlig middag.
25 juli 2010 - Luss, Skottland, Storbritannien
Vid sjön
25 juli 2010 - Callander, Skottland, Storbritannien
Till Salu
Översta våningen till salu (två våningar) + att man kunde bygga sittdeck på taket på tornet.
Fantastisk utsikt
25 juli 2010 - Luss, Skottland, Storbritannien
Under Lördagen tog vi en tur till Summerlee, ett museum över Skottlands industri liv med ett besök i en kolgruva. Ett mycket intressant ställe som var snyggt och välordnat. Åkte till och med gammal spårvagn. Väl värt ett besök
Söndagen åkte vi till Loch Lomond och stannade till i Luss. Denna lila trevliga vackra stad vid sjöstranden. Väl värt ett besök. For vidare och stannade vid den berömda The Drovers, årets pub 1709. skitig och rökig pub i ett fallfärdigt hus. Dock ett pobulärt ställe för alla vandrare. Väl värt ett besök, dock var prisnivån väldigt hög.
Fortsatte runt sjön och den vackra naturen för att stanna till i Callander, en gammal ull stad.
Väldigt vackert och en central plats för Rob Roy. Efter the och scones for vi tillbaka till Hamilton.

26 juli 2010 - Hamilton, Skottland, Storbritannien
Otroligt
Man spar fasaderna och river allt bakom för att bygga nytt
Sparad fasad
Att bevara fasaden och bygga nytt är fantastiskt, det gör att stads miljön bevaras
Efter helgens rundtur beslöt jag mig idag för att gå ner till nedre stadskärnan och dom stora varuhusen, hittade lite kläder på rea. Imponerad hur man bevarar fasaderna och river allt bakom, allt för att bevara stadsmiljön. Annat än i Sverige där man river allt för att ge plats åt nya betong klossar.
Kvällen ägnades åt "minnenas afton" tillsammans med Jim.

27 juli 2010 - Glasgow, Skottland, Storbritannien
Efter gårdagens uppsittar kväll kändes dagen lite tung, så jag bestämde mig för att ta tåget in till staden Glasgow. Det var lite mindre folk än det var i Lördags så det var skönt. Då jag kom till George Square så tänkte jag att man kunde ju vara riktig turist och ta en city tour buss runt staden. Så det blev den blåa företagets. En biljett räcker 2 dagar. Intressant och bra guide genom hörlurar.
Hoppade av när vi kom till George square igen.
Gick sedan runt stadens gågator innan jag tog tåget tillbaka igen.
28 juli 2010 - Glasgow, Skottland, Storbritannien
Brevid People place
Byggnad utanför people place, Tror att det är ett bryggeri