Dag för dag: Resealbumet "Peking" av Friida

20 augusti 2009 - Istanbul, Turkiet
Efter några timmars flygning anlände vi igår till Istanbul. Eftersom vi hade sex timmars väntetid innan flyget till Peking skulle lyfta så passade vi på att kasta oss i en taxi för att försöka uppleva lite av staden.

Taxifärden var inte den lugnaste och tryggaste jag har gjort men vi kom i alla fall fram oskadda till den blå moskén. Efter lite sightseeing i området kring moskén begav vi oss mot något ställe att äta och dricka lite innan det var dags att ta sig tillbaka till flygplatsen. Vi satt på ett mysigt ställe alldeles vid sjön och blickade ut över vattnet när solen började gå ner men jag hade svårt att släppa fokuset från alla magra stackars katter som satt och tiggde bredvid oss.

Det lilla vi fick se av Istanbul var vackert och exotiskt men dyrt, speciellt på flygplatsen!
21 augusti 2009 - Peking, Kina
Äntligen framme i Peking. Vi anlände idag på eftermiddagen lokal tid. Det första jag tänkte på när vi klev av flyget var att det mesta såg grått och urtvättat ut samt att det var varmt!

Efter en dusch på hotellet traskade vi ner mot stan men insåg efter ett par kilometer att vi bara kommit en liiiten bit på kartan, därefter blev det tunnelbana!

Efter flera byten och massor med kineser i tunnelbanan var vi utsvultna och åt på första bästa restaurang vid Lamatemplet. Kinakäket var helt ok (mitt var mumsigt och Fredriks var...annorlunda..) och efter det orkade vi gå runt och kika lite längs lyktupplysta små gator.

Nu är vi tillbaka på hotellet och kroppen värker efter en massa promenerande och för lite sömn. Fredrik ligger redan och snarkar gott på sin stenhårda säng och med tanke på hur morgonpigg han är, är det nog bäst att jag också kryper ner nu..
22 augusti 2009 - Peking, Kina
Jag och Fredrik
23 augusti 2009 - Peking, Kina
Jag hos skräddaren
Fredrik framför ett buddhisttempel
Fredrik springer på löpbandet
Kommentarer: 1 Skriv kommentar
Hot pot
Fredrik ser orolig ut innan han har smakat sin hot pot-sås
Kissande pojke
Jag var tvungen att ta kort på detta fenomen. Praktiskt med hål i byxan!
Kommentarer: 3 Skriv kommentar
Hot pot
Jag äter hot pot. Mycket gott!
27 augusti 2009 - Peking, Kina
Nu star jag vid en av datorerna som ar utstallda pa konferensen som jag ar har pa. Idag ar det "mitt" amne som tas upp i en av salarna vilket gor det hela mer intressant. Som vanligt var lunchen nagot oorganiserad med forvirrade koer vid buffen, kineser som trangde sig och fa lediga sittplatser i matsalen. Idag var dock maten lite godare an de andra dagarna, i alla fall de friterade rakorna som jag at mig matt pa!

Min mage gor lite uppror mot maten har, nagot jag tycker ar konstigt eftersom jag sallan brukar fa problem med den. Vi misstanker att det godaste pa hela resan ligger bakom; hot potten vi at for nagra dagar sedan.. Kan vi ha kokat kottet for kort tid kanske?

Nu ska jag ga och kolla till min poster och sen ar det dags for eftermiddagspasset!